Στο ΣτΕ το ζήτημα παραμονής Ρακιντζή στο αξίωμα του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης
Το Γ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με σειρά αποφάσεων του, παρέπεμψε, λόγω σπουδαιότητας, στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, να κριθεί εάν ο Γενικός Επιθεωρητής ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης Λ. Ρακιντζής, μετά την λήξη της 5ετους θητείας του (14 Σεπτεμβρίου 2009), παραμένει νόμιμα στην θέση του και ασκεί προσφυγές ενώπιον της Δικαιοσύνης κατά τελεσίδικων αποφάσεων των πειθαρχικών συμβουλίων που αφορούν δημοσίους υπαλλήλους.
Ειδικότερα, το Γ΄ Τμήμα με πρόεδρο τον Μιχάλη Βηλαρά και εισηγητή τον πάρεδρο Γεώργιο Ζιάμο, δημοσίευσε την τελευταία ημέρα του 2015, σειρά αποφάσεών του (4643/2015, κ.ά.), που αφορούσαν προσφυγές, τόσο του κ. Ρακιντζή ο οποίος ζητάει να μετατραπούν προς το αυστηρότερο οι τελεσίδικες πειθαρχικές αποφάσεις σε βάρος δημοσίων υπαλλήλων, αλλά και προσφυγές δημοσίων υπάλληλων που ζητούν να απορριφθούν οι προσφυγές του κ. Ρακιντζή κατά των πειθαρχικών τους αποφάσεων.
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Ρακιντζής τοποθετήθηκε στη θέση του Γενικού Επιθεωρητή ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης στις 13 Σεπτεμβρίου του 2004 και η θητεία του έχει λήξει από τις 14 Σεπτεμβρίου του 2009.
Το Γ΄ Τμήμα του ΣτΕ αναφέρει, μεταξύ των άλλων στις αποφάσεις του:
«Δεν είναι κατ’ αρχήν επιτρεπτή, μετά τη λήξη της θητείας του, η συνέχιση της αρμοδιότητάς του να ασκεί προσφυγές ιδίως ενώπιον του ΣτΕ, κατά τελεσίδικων αποφάσεων πειθαρχικών συμβουλίων.
Και είναι μεν ανεκτή η άσκηση της εν λόγω αρμοδιότητας από τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης του οποίου έληξε η θητεία, μόνον όμως εφόσον συντρέχουν συνθήκες όλως εξαιρετικές, οι οποίες καθιστούν αδύνατη την έγκαιρη επιλογή νέου Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης από το υπουργικό συμβούλιο και πάντως, όχι πέραν ενός ευλόγου χρονικού διαστήματος το οποίο κρίνεται κατά τις εκάστοτε συντρέχουσες περιστάσεις».
Το Δημόσιο όμως - αναφέρει το ΣτΕ - δεν επικαλέστηκε λόγους εξαιρετικών συνθηκών, οι οποίες να κατέστησαν αδύνατη την έγκαιρη επιλογή του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, μεταξύ της λήξης της θητείας του και της άσκησης των προσφυγών του ενώπιον της Δικαιοσύνης.
Αντίθετη ερμηνεία του νομοθετικού πλαισίου, η οποία θα επέτρεπε τη χωρίς χρονικό περιορισμό συνέχιση της άσκησης προσφυγών από τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης μετά τη λήξη της θητείας του, «δεν μπορεί να βρει έρεισμα στην αρχή της συνέχειας των δημοσίων υπηρεσιών, δεδομένου ότι η αρμοδιότητά του ανάγεται στον εσωτερικό έλεγχο της Δημόσιας Διοίκησης, αποσκοπεί αποκλειστικά στην προστασία του δημοσίου συμφέροντος και δεν αφορά, την παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες ή στην προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων τους» σημειώνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας.
Εξάλλου - όπως αναφέρεται στις δικαστικές αποφάσεις - η διαδικασία επιλογής του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, «ουδόλως προσκρούει σε δυσχέρειες ανάλογες με εκείνες της επιλογής των μελών των ανεξάρτητων αρχών που προβλέπονται στο Σύνταγμα».
Στις αποφάσεις υπήρξαν δύο μειοψηφίες: Η πρώτη μειοψηφία είναι του συμβούλου Επικρατείας Φ. Ντζίμα ο οποίος, υποστήριξε ότι εφόσον συντρέχει εύλογη αιτία αδυναμίας διορισμού νέου Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης από το υπουργικό συμβούλιο, «ως εύλογο χρονικό διάστημα νοείται εκείνο που δεν υπερβαίνει το ήμισυ της θητείας του».
Η δεύτερη μειοψηφία είναι του συμβούλου Επικρατείας Γ. Ποταμία, ο οποίος υποστήριξε ότι μετά την λήξη της θητείας του, ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης δεν μπορεί «να εκφράζει εγκύρως την βούλησή του διοικητικού οργάνου, αλλά ούτε να ασκήσει, κατά το νόμο, οποιαδήποτε από τις αρμοδιότητες του ίδιου του οργάνου και επομένως ούτε προσφυγή ενώπιον του ΣτΕ κατά τελεσίδικών
Πηγή.kathimerini.gr
«Ανοίγει» ο δρόμος για την κατασκευή οδού προς τον αρχαιολογικό χώρο της Βούντενης
Στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) 2015, στη ΣΑΕΠ 001, εντάχθηκε το έργο με τίτλο «Κατασκευή οδού από είσοδο ΧΥΤΑ Ξερόλακας έως Αρχαιολογικό Χώρο Βούντενης», προϋπολογισμού 2.113.000 ευρώ, με απόφαση του Υφυπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Αλέξη Χαρίτση.
Για το σημαντικό αυτό έργο είχε δώσει αρχικά το «πράσινο φως» η Εκτελεστική Επιτροπή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, ενώ λίγες ημέρες αργότερα συνηγόρησε σε αυτό με ομόφωνη απόφασή του και το Περιφερειακό Συμβούλιο και πλέον με την απόφαση ένταξής του στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, σχεδόν άμεσα θα προχωρήσει και η δημοπράτηση κατασκευής του δρόμου.
«Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο για την ανάδειξη ενός ιστορικής σημασίας τόπου, όχι μόνο για την Πάτρα και την Αχαΐα αλλά και για ολόκληρη την Δυτική Ελλάδα, προκειμένου η πρόσβαση των επισκεπτών να γίνεται πλέον δίχως προβλήματα» επεσήμανε ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας συμπληρώνοντας: «Στόχος μας είναι αυτός ο αρχαιολογικός χώρος της Βούντενης να είναι προσβάσιμος προκειμένου αυτός να καταστεί τουριστικός και πολιτισμικός προορισμός για τους κατοίκους και επισκέπτες του Δήμου Πατρέων».
Το έργο αυτό θα υλοποιηθεί από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Πατρέων και περιλαμβάνει χωματουργικές εργασίες, τεχνικά έργα, οδοστρωσία, ασφαλτικές εργασίες, εργασίες σήμανσης, καθώς και ηλεκτροφωτισμό για την ανακατασκευή της οδού ς συνολικού μήκους 676 μέτρων.
Προχωρούν και άλλα έργα
Με την ίδια απόφαση του Υφυπουργού Αλέξη Χαρίτση εντάσσονται στη ΣΑΕΠ 001 του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) 2015 τρία ακόμη σημαντικά έργα για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
Το πρώτο είναι η «Αποκατάσταση κατολίσθησης στον Οικισμό Ανάληψης Τ.Κ. Γερακίου Δήμου Ήλιδας Ν. Ηλείας» προϋπολογισμού 1.286.480 ευρώ, το δεύτερο η «Βελτίωση ηλεκτροφωτισμού από Αρχαιολογικό Χώρο – Δ.Ο.Α. (Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία)», προϋπολογισμού 140.000 ευρώ και τρίτο η «Άρση Επικινδυνότητας λόγω κατολίσθησης στην Πλάκα Καλαβρύτων και η αποκατάσταση βατότητας Οδικού Δικτύου», προϋπολογισμού 800.000 ευρώ.
Παράταση υποβολής προτάσεων από νέους δικαιούχους στις πυρόπληκτες περιοχές της Ηλείας
Παρατείνεται έπειτα από σχετική Απόφαση Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Απόστολου Κατσιφάρα, μέχρι την Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016, η υποβολή προτάσεων έργων – παρεμβάσεων του Υποπρογράμματος 1 «Υποδομές Αποκατάστασης Πυρόπληκτων Περιοχών» του Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος (ΕΑΠ) «Ολοκληρωμένη Παρέμβαση στις πυρόπληκτες περιοχές της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας – Ηλεία».
Η παράταση της προθεσμίας υποβολής προτάσεων κρίθηκε αναγκαία, έπειτα από το αίτημα που έκαναν οι Δήμοι Αρχαίας Ολυμπίας, Ανδραβίδας- Κυλλήνης, Πηνειού και Ανδρίτσαινας- Κρεστένων.
«Δίνουμε τη δυνατότητα σε περισσότερες περιοχές που είχαν υποστεί ζημιές κατά τις πυρκαγιές του 2007 στην Ηλεία, να ενταχθούν και αυτοί ως δικαιούχοι στο πρόγραμμα παρεμβάσεων και αποκατάστασης, ενώ πλέον με το Δελτίο Ελέγχου για το αν πληρούν τα κριτήρια, οι ίδιοι οι Δήμαρχοι θα μπορούν να αξιολογήσουν αν το έργο που προτείνουν είναι στα επιλέξιμα ή όχι και αναλόγως να κάνουν τις αναγκαίες τροποποιήσεις. Αυτό που παραμένει προτεραιότητά μας είναι η ολοκληρωμένη παρέμβαση στις πυρόπληκτες περιοχές να γίνει η δημιουργία εκείνων των προϋποθέσεων συγκράτησης του πληθυσμού μέσα από δράσεις βελτίωσης της ελκυστικότητας της περιοχής και στήριξης-ανάπτυξης της χωρικής ανταγωνιστικότητας, αλλά και για οικονομική ανασυγκρότηση και ενεργοποίηση των τοπικών κοινωνιών» υπογράμμισε ο Περιφερειάρχης Απ. Κατσιφάρας.
Ο συνολικός διατιθέμενος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 20,8 εκατομμύρια ευρώ, ενώ δικαιούχοι για την υποβολή προτάσεων είναι οι πυρόπληκτοι Δήμοι, οι οποίοι θα πρέπει να «ωριμάσουν» τις προτάσεις τους που θα αφορούν σε «Υποδομές Αποκατάστασης Πυρόπληκτων Περιοχών» και ειδικότερα σε έργα μικρής κλίμακας, στοχευμένα, πολλαπλασιαστικής τοπικής αξίας.
Στόχος του προγράμματος αυτού είναι η οικονομική ανασυγκρότηση και ενεργοποίηση των τοπικών κοινωνιών στις πυρόπληκτες περιοχές
ΟΑΕΔ: Νέα προγράμματα απασχόλησης για 36.000 ανέργους
Δύο νέα προγράμματα για 36.000 εγγεγραμμένους ανέργους θα θέσει σε εφαρμογή εντός του Ιανουαρίου το υπουργείο Εργασίας, μέσω του ΟΑΕΔ.
Τα προγράμματα απευθύνονται σε ανέργους που βρίσκονται κοντά στην ηλικία συνταξιοδότησης, άνω των 50 ετών, αλλά και σε ανέργους από 29 έως 64 ετών.
Το πρώτο πρόγραμμα, συνολικού προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ, στοχεύει στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό τομέα για 10.000 ανέργους, άνω των 50 ετών.
Οι άνεργοι που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα θα έχουν πλήρη ασφαλιστικά δικαιώματα καθ' όλη τη διάρκεια της απασχόλησής τους που κυμαίνεται από 12 ως 24 μήνες.
Το δεύτερο πρόγραμμα απευθύνεται σε 26.000 ανέργους ηλικίας 29 μέχρι 64 ετών και προβλέπει την εγγυημένη απασχόληση έξι μηνών σε εταιρείες του ιδιωτικού τομέα.
Πρόκειται για το αναθεωρημένο πρόγραμμα επιταγής κατάρτισης και απασχόλησης voucher για ανέργους 29 μέχρι 64 ετών, συνολικού προϋπολογισμού 112 εκατ. ευρώ.
Πηγή: iefimerida.gr
Ποιοι μπορούν να βγουν στη σύνταξη ακόμη και από τα 58 μέσα στο 2016
Τρία κλειδιά ανοίγουν την πόρτα της εξόδου για σύνταξη ακόμη και στα 58 μέσα στο 2016, για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης από τις 19/8/2015 και μετά, δηλαδή για όσους αποκτούν τη δυνατότητα συνταξιοδότησης μετά την ψήφιση των αλλαγών στα όρια ηλικίας, παρουσιάζει ο Ελεύθερος Τύπος.
-Το πρώτο κλειδί έχει να κάνει με την ηλικία των ασφαλισμένων.
-Το δεύτερο με το χρόνο ασφάλισης που είχαν έως το 2012
-Το τρίτο κλειδί είναι ο συνολικός χρόνος ασφάλισης που θα πρέπει να έχουν μέσα στο 2016, ώστε να υποβάλουν την αίτηση συνταξιοδότησης.
Παρά την αύξηση των ορίων ηλικίας, χιλιάδες ασφαλισμένοι αποκτούν το δικαίωμα να αποχωρήσουν πριν από τα 62 για μειωμένη, πριν από τα 67 για πλήρη, καθώς επίσης και χωρίς να χρειάζονται τα 40 έτη για να πάρουν ολόκληρη τη σύνταξη στο 62ο έτος.
Η ηλικία των ασφαλισμένων είναι καθοριστική, γιατί αυτή αποτελεί το κριτήριο της εξόδου.
Ο χρόνος ασφάλισης που είχαν ή μπορούν να αναγνωρίσουν με πλασματικά έτη έως το 2012 είναι επίσης καθοριστικός και αφορά στους περισσότερους εργαζομένους που ασφαλίστηκαν μέχρι το 1992, γιατί με τα συντάξιμα χρόνια τους έως το 2012 κατοχυρώνουν την ηλικία που θα έβγαιναν στη σύνταξη αν δεν άλλαζαν τα όρια συνταξιοδότησης. Το κλειδί στο χρόνο ασφάλισης έως το 2012 είναι ότι γλιτώνουν την απότομη αύξηση του ορίου ηλικίας. Αντίθετα, όμως, όσοι συμπληρώνουν τα χρόνια που απαιτούνται για σύνταξη μετά το 2013 (είτε ασφαλίστηκαν μέχρι το 1992 είτε μετά το 1993) δεν έχουν την ίδια αντιμετώπιση, καθώς για αυτούς τα όρια ηλικίας πάνε ακαριαία στα 67 για πλήρη και στα 62 για μειωμένη εφόσον συμπληρώνουν μετά το 2013 τα 15, 25 και 35 έτη, εκτός αν συμπληρώσουν 40 έτη, οπότε μπορούν να συνταξιοδοτηθούν με πλήρη σύνταξη από το 62ο έτος.
Ο συνολικός χρόνος ασφάλισης είναι το τρίτο και πλέον σημαντικό κριτήριο συνταξιοδότησης για όσους έχουν κατοχυρώσει την ηλικία εξόδου με προϋποθέσεις που ισχύουν έως το 2012. Για παράδειγμα, ένας ασφαλισμένος είχε στο Δημόσιο 25 χρόνια το 2011 και το 2016 θα έχει 30 έτη. Για να αποχωρήσει χρειάζεται συνολικά 36, δηλαδή του λείπουν 6 χρόνια που μπορεί να τα εξαγοράσει χρησιμοποιώντας χρόνο από στρατιωτική θητεία, σπουδές αλλά και το χρόνο που δίνουν τα παιδιά, ο οποίος είναι ξεχωριστός από τους άλλους πλασματικούς χρόνους, ειδικά στο Δημόσιο. Η ηλικία που θα μπορούσε να αποχωρήσει είναι στα 58 με πλήρη σύνταξη. Αν, λοιπόν, έχει κλείσει τα 58 πριν από τις 19/8/2015 και εξαγοράσει 6 έτη, μέσα στο 2016, τότε βγαίνει στη σύνταξη, χωρίς καμία επίπτωση από τα νέα όρια ηλικίας.
Από το Δημόσιο, σύνταξη στα 58 ή από τα 58 και 6 μήνες μπορούν να πάρουν όσοι είχαν συμπληρώσει εντός του 2015 την ηλικία των 57, 58 και 58,6 ετών, εφόσον είχαν έως το 2012 25 ή περισσότερα χρόνια ασφάλισης και μέσα στο 2016 συμπληρώνουν μέχρι 36 χρόνια ασφάλισης.
Πηγή: aftodioikisi.gr
Έως την Παρασκευή η παράταση για τα τέλη κυκλοφορίας
Έως την Παρασκευή 8 Ιανουαρίου θα έχουν την ευκαιρία οι ιδιοκτήτες ΙΧ να πληρώσουν για τα τέλη κυκλοφορίας του 2016.
Μετά την παράταση που είχε δώσει την περασμένη το ΥΠΟΙΚ οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα πρέπει είτε να καταβάλουν το αντίτιμο των τελών είτε να ακινητοποιήσουν τα οχήματά τος για τη νέα χρονιά.
Βήμα βήμα η διαδικασία της εκτύπωσης
Η διαδικασία πάντως για να μάθουμε τι πρέπει να πληρώσουμε για τέλη κυκλοφορίας είναι πάρα πολύ απλή.
Ο χρήστης πληκτρολογεί τη διεύθυνση https://www1.gsis.gr/webtax2/telhkykl/year2012/telhkykl/index.jsp και στη συνέχεια κάνει κλικ στο πεδίο «ΕΙΣΟΔΟΣ».
Στη συνέχεια μεταφέρεται στη σελίδα όπου πρέπει να γράψει το ΑΦΜ του, τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος και να κάνει κλικ στο πεδίο «Αναζήτηση».
Αν τα στοιχεία είναι σωστά τότε θα του εμφανιστεί στην οθόνη τοπ μήνυμα «Επιτυχής αναζήτηση.
Κατάθεση πινακίδων - Ολα τα δικαιολογητικά
Αν κάποιος ιδιοκτήτης ΙΧ θέλει να θέσει σε ακινησία το ΙΧ του προκειμένου να μην καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας του 2016, θα πρέπει έως και την Πέμπτη να προσκομίσει στην εφορία του τα εξής:
α) Την άδεια κυκλοφορίας.
β) Τις πινακίδες κυκλοφορίας.
γ) Φωτοτυπία της φορολογικής δήλωσης και του αντίστοιχου εκκαθαριστικού του 2015, από όπου πρέπει να αποδεικνύεται ότι ο ίδιος είναι ο κάτοχος του Ι.Χ.
δ) Απόδειξη πληρωμής των τελών κυκλοφορίας του 2015.
ε) Αντίγραφο του εντύπου Ε9 από το οποίο προκύπτει ότι (ο φορολογούμενος) έχει ιδιόκτητη θέση στάθμευσης για να αφήσει το όχημά του. Αν το Ε9 δεν περιλαμβάνει θέση στάθμευσης θα πρέπει να προσκομιστεί μισθωτήριο συμβόλαιο για μια θέση πάρκινγκ. Εναλλακτικά μπορεί να προσκομιστεί βεβαίωση από την οποία προκύπτει ότι στον φορολογούμενο έχει παραχωρηθεί μια θέση στάθμευσης από κάποιο άλλο πρόσωπο.
στ) Αστυνομική ταυτότητα ή σχετική εξουσιοδότηση σε περίπτωση που ο προσερχόμενος δεν είναι ο ιδιοκτήτης.
Πηγή: iefimerida.gr
Τα σχέδια του Υπ. Υποδομών για το 2016, ποια νέα έργα έρχονται
Στο Υπουργείο Υποδομών η χρονιά αυτή υπολογίζεται ως η χρονιά των νέων έργων.
Φυσικά πολλά από αυτά τα νέα έργα θα χρειαστούν ωρίμανση, όμως περνάμε οριστικά μετά από 10-15 χρόνια ενασχόλησης με το βασικό δίκτυο αυτοκινητόδρομων και το βασικό δίκτυο του Σιδηρόδρομου σε μία νέα γενιά έργων.
Αυτή η νέα γενιά έχει περισσότερο σιδηρόδρομο, λιγότερους δρόμους, πολύ Μετρό και καθόλου Τραμ. Τα έργα που θα διαβάσετε πιο κάτω θα μας απασχολήσουν πολύ τα επόμενα 5-10 χρόνια και αναμένεται να κυριαρχήσουν στην κατασκευαστική κοινότητα της χώρας. Σήμερα στο ypodomes θα σας τα παρουσιάσουμε συνεκτικά και κατηγοριοποιημένα.
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ-ΔΡΟΜΟΙ
Το μεγάλο έργο της επόμενης δεκαετίας θα είναι αναμφισβήτητα ο ΒΟΑΚ. Είναι η τελευταία εκκρεμότητα που απομένει για να αποκτήσει η χώρα ένα πλήρες δίκτυο. Για την Κρήτη όμως είναι μία επείγουσα ανάγκη προκειμένου να σταματήσει να θρηνεί θύματα στον απίστευτα κακό δρόμο που διαθέτει σήμερα. Το κόστος ξεπερνά τα 2 δις ευρώ και αναζητείται φόρμουλα υλοποίησης.
Στα υπόλοιπα έργα ξεχωρίζουμε τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού σε μικρό βαθμό όμως που όπως όλα δείχνουν θα αναβιώσουν, καθώς και την Εξωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης. Μελλοντικό θα είναι και το έργο Καλό Νερό-Τσακώνα, Τρίκαλα-Εγνατία και Λαμία-Ξυνιάδα ενώ άγνωστη είναι η τύχη του Πύργος-Καλό Νερό. Επίσης ξεχωρίζουμε σε τοπικό επίπεδο τις παρακάμψεις Χαλκίδας, Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας.
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ
Εδώ βασίλισσα του μέλλοντος θα είναι η Σιδηροδρομική Εγνατία. Ο Χρήστος Σπίρτζης δεν έχει κρύψει την αδυναμία του σε αυτό το project το οποίο θα αποτελέσει και την νέα μεγάλη επέκταση του ελληνικού δικτύου. Από Ηγουμενίτσα μέχρι Αλεξανδρούπολη θα καλύψει όλη τη Βόρεια πλευρά της χώρας. Περιλαμβάνει τα τμήματα Ηγουμενίτσα-Ιωάννινα-Θεσσαλονίκη, Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη (όλα νέα χάραξη) και αναβάθμιση των τμημάτων Προμαχώνας-Στρυμόνας-Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο. Με κόστος τουλάχιστον 5 δις ευρώ θα πρέπει να περιμένουμε πολλά χρόνια για να το δούμε ολοκληρωμένο.
Στα υπόλοιπα έργα έχουμε την ολοκλήρωση του ΠΑΘΕ. Το τμήμα Ρίο-Λιμένας Πάτρας είναι η τελευταία μεγάλη εκκρεμότητα και με τον ένα ή άλλο τρόπο πρέπει να κλείσει. Λογικά θα το δούμε να υλοποιείται σε πιο σύντομο χρόνο. Σημαντικά έργα θα έχουμε και για την αναβάθμιση του τμήματος Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα με τον κλάδο Καβάσιλα-Ολυμπία εκτιμώμενου κόστους 600εκ.ευρώ. Ερωτηματικό αποτελεί η κατασκευή της σύνδεσης της Καλαμπάκας με την σχεδιαζόμενη Σιδηροδρομική Εγνατία.
ΜΕΣΑ ΣΤΑΘΕΡΗΣ ΤΡΟΧΙΑΣ
Μέσα στο περασμένο Φθινόπωρο παρουσιάστηκε το σχέδιο του Υπουργείου Υποδομών για κάλυψη των αναγκών σε Μετρό για Αθήνα και Θεσσαλονίκη μέσω ΣΔΙΤ καθώς το νέο ΕΣΠΑ δεν έχει αρκετά κονδύλια για να καλύψει έργα με τεράστιο κόστος όπως αυτά των μητροπολιτικών σιδηροδρόμων.
Για την Αθήνα ο σχεδιασμός περιλαμβάνει εκτός από το γνωστό πια τμήμα Άλσος Βεϊκου-Γουδή και την υπόλοιπη γραμμή που είναι χωρισμένη στα τμήματα Γουδή-Μαρούσι, Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη, Άλσος-Βεϊκου-Περισσός και Μαρούσι-Εθνική Οδός. Έκπληξη αποτελεί το γεγονός ύπαρξης σε αυτή τη λίστα του έργου υπογειοποίησης στο τμήμα της γραμμής 1 Φάληρο-Πειραιάς, έργο που έχει επίσης πολυδιαφημιστεί στο παρελθόν. Το κόστος αυτών των έργων ανέρχεται σε 3,35 δις ευρώ και το ΥΠΟΜΕΔΙ
Στη Θεσσαλονίκη έχουν ενταχθεί οι 2 μεγάλες επεκτάσεις δηλαδή ο νέος κλάδος προς Ευκαρπία (Δημοκρατίας-Ευκαρπία) και η επέκταση της βασικής γραμμής από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι το Κορδελιό. Το κόστος αυτών των έργων υπολογίζεται σε 900 εκ. ευρώ.
Πηγή: ypodomes.com
Ποιες υπηρεσίες του ΟΑΕΔ θα διεκπεραιώνονται, από σήμερα, μόνο ηλεκτρονικά
Αλλαγές στον τρόπο παροχής μιας σειράς υπηρεσιών του ΟΑΕΔ έρχονται από σήμερα, Δευτέρα. Οι υπηρεσίες αυτές θα διεκπεραιώνονται μόνο μέσω διαδικτύου, με τη χρήση κωδικών πρόσβασης στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες ΟΑΕΔ, ή μέσω ΚΕΠ.
Οι πιο σημαντικές υπηρεσίες για τις οποίες η διαδικασία πρόσβασης αλλάζει είναι:
-Η τρίμηνη Ανανέωση Δελτίου Ανεργίας
-Οι αιτήσεις για τα Ειδικά Εποχικά Βοηθήματα,
-Τα Ειδικά Βοηθήματα Ανεργίας
-Οι Παροχές Μητρότητας
-Επίδομα νεοεισερχομένων ανέργων (ΕΣΠΑ)
-Ειδικό επίδομα σε εργαζομένους που βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας
-Εκτύπωση βεβαιώσεων χρόνου εργασίας
Για την πλήρη λίστα δείτε ΕΔΩ
Για την εξυπηρέτησή τους, οι συναλλασσόμενοι είτε θα πιστοποιούνται ως χρήστες στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες του ΟΑΕΔ (1. παραλαμβάνοντας Κλειδάριθμο από ένα Κέντρο Προώθησης Απασχόλησης – ΚΠΑ ΟΑΕΔ, ή 2. χρησιμοποιώντας τους κωδικούς τους από την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων) είτε θα απευθύνονται σε ένα Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών, έχοντας μαζί τους ΑΦΜ, ΑΜΚΑ και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.
ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ
Οι σχετικές οδηγίες για εγγραφή στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα του ΟΑΕΔ, στη διεύθυνση www.oaed.gr καθώς και στη σελίδα του Οργανισμού στο Facebook.
Εγκύκλιος για την μετάβαση στην αποκλειστικά ηλεκτρονική παροχή υπηρεσιών του ΟΑΕΔ έχει αποσταλεί σε όλα τα ΚΠΑ του ΟΑΕΔ, στα οποία από τις 4 Ιανουαρίου θα γίνεται και διανομή σχετικού πληροφοριακού υλικού.
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να ενημερωθούν εγκαίρως για τις αλλαγές στην πρόσβαση στις υπηρεσίες του ΟΑΕΔ για την καλύτερη, αμεσότερη και απρόσκοπτη εξυπηρέτησή τους.
Δείτε στο συνημμένο πώς διαμορφώνεται η παροχή Υπηρεσιών του ΟΑΕΔ ΣΗΜΕΙΟ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣπρόσβασης.
Πηγή: aftodioikisi.gr
Το ελληνικό σήμα κατακτά τις επιχειρήσεις
Η πρώτη απονομή του «ελληνικού σήματος», μιας σφραγίδας πιστοποίησης της ελληνικότητας προϊόντων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έγινε στην τελευταία ΔΕΘ σε έξι γαλακτοκομικές εταιρείες από τον γενικό γραμματέα Καταναλωτή. Πιστοποιητικό εγγύησης για τους καταναλωτές, δηλαδή το ελληνικό σήμα (σφραγίδα με την ελληνική σημαία), τοποθετείται στις συσκευασίες προϊόντων, με στόχο την εδραίωση της εμπιστοσύνης σε εκείνα που δηλώνονται ελληνικά και την αποφυγή φαινομένων παραπλάνησης, κάτι από το οποίο έχουν υποφέρει πολλές ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, τόσο στο πρόσφατο όσο και στο απώτερο παρελθόν.
Σύμφωνα με μελέτη του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου, η πρωτοβουλία μπορεί να έχει ιδιαίτερα θετικό αντίκτυπο στον τομέα της μεταποίησης, ο οποίος, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, έχει δεχθεί πολύ σοβαρό πλήγμα από το 2000 και έπειτα. Στον σχεδιασμό των εμπλεκομένων φορέων βρίσκεται η απονομή του σήματος σε προϊόντα της μεταποίησης, όπως υφάσματα, εσώρουχα και πλεκτά, ενδύματα, παιχνίδια, υποδήματα, έπιπλα κ.ά.
Για την απονομή του σήματος σε κάθε ένα από τα παραπάνω προϊόντα το υπουργείο Οικονομίας θέτει προϋποθέσεις ελληνικότητας τόσο στη χρήση πρώτων υλών όσο και στη χρήση μεθόδων και εργασίας. Για παράδειγμα, ένα ξύλινο παιχνίδι πρέπει να έχει σχεδιαστεί στην Ελλάδα κατά 15% τουλάχιστον, να αποτελείται από πρώτες ύλες που έχουν παραχθεί στην Ελλάδα σε ποσοστό 40% και να έχει παραχθεί στη χώρα τμηματικά ή στο σύνολό του.
Σύμφωνα με έρευνα του εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 83,4% των Ελλήνων καταναλωτών προτιμά τα ελληνικά προϊόντα όταν τα βρίσκει στο ράφι. Ακόμη, το 93,6% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι επιθυμεί την αναγραφή της ελληνικότητας στη συσκευασία των προϊόντων και το 66% πιστεύει ότι τα ελληνικά προϊόντα προσφέρουν καλύτερες εγγυήσεις ασφάλειας και ποιότητας. Τέλος, το 96% δηλώνει ότι είναι πεπεισμένο πως με αυτόν τον τρόπο στηρίζει την εγχώρια παραγωγή και το 91% πιστεύει ότι έτσι καταπολεμάει την ανεργία.
Το ελληνικό σήμα είναι κρατικό, απονέμεται προαιρετικά και δεν αποτελεί παράβαση των ευρωπαϊκών κανόνων ανταγωνισμού, αφού δεν συνδέεται με ισχυρισμό ποιότητας παρά μόνον με την εθνικότητα της προστιθέμενης αξίας. Η καθιέρωσή του αποτελεί καινοτομία στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. και πρότυπο που και άλλες χώρες ετοιμάζονται να υιοθετήσουν. Ας σημειωθεί, τέλος, ότι τα σήματα που υπάρχουν μέχρι στιγμής στην αγορά έχουν δημιουργηθεί από ιδιωτικούς φορείς και δεν υποστηρίζονται από το ελληνικό κράτος.
Πηγή. kathimerini.gr
Μάχη με τον χρόνο δίνει το ΤΑΙΠΕΔ για την ολοκλήρωση 9 ιδιωτικοποιήσεων
Δύσκολα θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει η κυβέρνηση και το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) για τις εννέα πρώτες αποκρατικοποιήσεις. Αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, άλλες απροσδόκητες και άλλες σκόπιμες, μοιάζουν να υπονομεύουν τον στόχο να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2016.
Η σχετική λίστα ξεκινάει με τα περιφερειακά αεροδρόμια, το Ελληνικό, τον Αστέρα Βουλιαγμένης, το ακίνητο Αφάντου στη Ρόδο, τον Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), τις ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. & ΕΕΣΣΤΥ Α.Ε. και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών («Ελευθέριος Βενιζέλος»). Με εξαίρεση τα περιφερειακά αεροδρόμια –που... τροχοδρομούν πλέον προς την κοινοπραξία Fraport Slentel– όπως και το Ελληνικό, για το οποίο συζητείται με τη Lamda Development νέο χρονοδιάγραμμα, πέραν του Νοεμβρίου του 2016, οι άλλες 7 ιδιωτικοποιήσεις σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ θα επιχειρηθεί να κλείσουν έως τα τέλη Ιουνίου. Μέχρι τότε η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να έχει συστήσει και το νέο ταμείο των 50 δισ., που έχει συμφωνηθεί στο πλαίσιο του 3ου προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας. Να σημειωθεί πως το νέο μνημόνιο προβλέπει την πώληση 23 περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ.
Στην ερώτηση κατά πόσον είναι εφικτή η ολoκλήρωση των 9 άμεσων αποκρατικοποιήσεων εντός του πρώτου εξαμήνου, η προφανής απάντηση είναι όχι, απαντούν investment bankers που βρίσκονται σε επαφή με τη διαδικασία και με τους οποίους επικοινώνησε η «Κ». Ούτε καν εντός του 2016, εκτιμούν όσοι έχουν έστω και στοιχειώδη γνώση των ρυθμών με τους οποίους μπορεί να κινηθεί το ελληνικό Δημόσιο. Αυτό δεν σημαίνει ωστόσο πως κάποια δεν θα προχωρήσουν.
Πιθανότατα ο πρώτος διαγωνισμός που θα κλείσει είναι αυτός του ΟΛΠ. Τη μεθεπόμενη Τρίτη 12 Ιανουαρίου το ΤΑΙΠΕΔ και οι σύμβουλοί του θα αποσφραγίσουν τις δεσμευτικές προσφορές για τον Πειραιά, η μία εκ των οποίων είναι της Cosco, όπως γνωστοποίησε η κινεζική εταιρεία.
Σιγήν ιχθύος
Για το κατά πόσον υπάρχουν άλλες προσφορές το ΤΑΙΠΕΔ τήρησε σιγήν ιχθύος σε μια μάλλον ασυνήθιστη μέχρι τώρα πρακτική, επικαλούμενο λόγους που σχετίζονται με την επίτευξη του καλύτερου δυνατού τιμήματος. Ακόμα όμως και αν ανακηρυχθεί, όπως αναμένεται, προτιμητέος επενδυτής εντός του Ιανουαρίου, θα χρειαστούν μήνες για να ολοκληρωθεί η διαδικασία των εγκρίσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο, τη Βουλή και τη γενική συνέλευση της εισηγμένης.
Πριν από όλα αυτά λέγεται από το ΤΑΙΠΕΔ πως θα έχει υποβληθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας για έγκριση το νέο ΕΣΧΑΔΑ για τον Αστέρα Βουλιαγμένης. Τρία χρόνια μετά την έναρξη του διαγωνισμού η έκβασή του παραμένει έωλη. Η υπογραφή μνημονίου αλληλοκατανόησης με τον προτιμητέο επενδυτή για νέο ΕΣΧΑΔΑ, μετά την απόρριψη του πρώτου από το ΣτΕ, εξελίχθηκε σε θρίλερ τις τελευταίες ημέρες του 2015, με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ να διαβεβαιώνει πως αυτή θα γίνει άμεσα, αλλά η συνιδιοκτήτρια Εθνική Τράπεζα και η Jermyn Street να μην… ομονοούν.
Τον Απρίλιο είναι προγραμματισμένο να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του ΟΛΘ. Οι ενδιαφερόμενοι το 2014 ήταν πολλοί, αλλά κανείς δεν ξέρει αν θα δώσουν «το παρών» και στις δεσμευτικές προσφορές. Πιθανολογείται πάντως ισχυρό ενδιαφέρον από τη Maersk, ενώ οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι φαίνεται πως αποσύρονται, όπως αναφέρουν διπλωματικές πηγές.
Η απόσυρση των Ρώσων είναι άλλωστε και ένας από τους λόγους που εκτιμάται ότι θα πρέπει να επαναπροκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Εδώ η ρωσική συμμετοχή έχει ουσιαστικά μπλοκάρει τον εταίρο της στο σχήμα, την ελληνική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, από την αναζήτηση νέου εταίρου, ενώ η ρουμανική εταιρεία που έχει επίσης περάσει στη δεύτερη φάση είναι πλέον ουσιαστικά απούσα. Το ίδιο εκτιμάται ότι συμβαίνει και με τους γαλλικούς σιδηροδρόμους. Ισχυρό ενδιαφέρον έχει η αμερικανική Watco, η οποία όμως δεν βρίσκει δυνατότητα εισόδου σε αυτή τη φάση του διαγωνισμού.
Αντιθέτως για την ΕΕΣΣΤΥ Α.Ε., την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού, σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει ισχυρό ενδιαφέρον από την Alstom με τον όμιλο Κοπελούζου αλλά και τη Siemens, ενώ και εδώ έχει προκριθεί η κοινοπραξία της JSC (ρωσικοί σιδηρόδρομοι) με τη ΓΕΚ. Στόχος για τους δύο αυτούς διαγωνισμούς είναι να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές όχι αργότερα από τα τέλη του πρώτου τριμήνου.
Πάντως, είναι προφανές πως θα χρειαστεί πολύ περισσότερος χρόνος για να καρποφορήσουν.
Παράταση έχει de facto πάρει και η υπόθεση του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Γι’ αυτόν προβλέπεται η διαδικασία πώλησης του 30% που το Ταμείο κατέχει στην εταιρεία «Αερολιμένας Αθηνών», η οποία και διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού είχε προσδιορισθεί από το μνημόνιο για τον Δεκέμβριο.
Πηγή: kathimerini.gr
Περισσότερα...
Έρχονται οι προσκλήσεις για το νέο ΕΣΠΑ
Τις επόμενες ημέρες θα δοθούν στη δημοσιότητα οι προσκλήσεις για τα νέα προγράμματα ΕΣΠΑ όπως έκανε γνωστό ο υφυπουργός Οικονομίας αρμόδιος για θέματα ΕΣΠΑ Αλέξης Χαρίτσης.
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο κ. Χαρίτσης έκανε γνωστό ότι υπήρξε πλήρης απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων του ΕΣΠΑ της περιόδου 2007 -2013.
Αυτό σημαίνει, όπως εξήγησε ο ίδιος ότι διοχετεύτηκαν στην πραγματική οικονομία περίπου 5 δισ. ευρώ το τελευταίο τρίμηνο. Κλειδί για την επίτευξη του στόχου ήταν, μεταξύ άλλων, η ανακατανομή πόρων, απένταξη έργων που δεν είχαν λόγο να βρίσκονται στο πρόγραμμα, αλλά και η μεταφορά έργων στην περίοδο 2014 – 2020.
«Τις επόμενες ημέρες μπορούμε να δώσουμε στη δημοσιότητα τις προσκλήσεις για τα νέα προγράμματα» είπε ο κ. Χαρίτσης.
Πηγή.aftodioikisi.gr
Έκπτωση φόρου έως και 70% για όσους αποκαλύψουν μόνοι τους αδήλωτα εισοδήματα
Με έκπτωση φόρου έως και 70% θα προσπαθήσει το υπουργείο Οικονομικών να «κινητοποιήσει» όσους έχουν αδήλωτα εισοδήματα, σε τράπεζες είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό.
Το σχέδιο του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, το οποίο αποκαλύπτει η «Καθημερινή», προβλέπει ότι το ύψος της τελικής έκπτωσης του φόρου θα συνδέεται με την επένδυση των κεφαλαίων που θα νομιμοποιηθούν. Ετσι, το ποσοστό θα είναι μεγαλύτερο- της τάξεως του 70%- για όσους τοποθετήσουν τα εισοδήματά τους σε ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου ή έντοκα γραμμάτια. Από την άλλη, αν τα χρήματα μείνουν σε απλό καταθετικό λογαριασμό, σε ελληνική τράπεζα, η έκπτωση του φόρου θα είναι 20%.
Αυτό αφορά όσους έχουν χρήματα σε τραπεζικούς λογαριασμούς στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, σε αμοιβαία κεφάλαια, ομόλογα και γενικότερα τίτλους του εξωτερικού, στο χρηματιστήριο ή σε πλατφόρμες συναλλαγών. Από τους ευνοϊκούς όρους εξαιρούνται τα κεφάλαια που είναι εκτός τραπεζικού συστήματος και θα εμφανιστούν χωρίς παραστατικά. Ομως, τα ποσά που ήταν σε τράπεζες και το τελευταίο διάστημα βρίσκονται στα «στρώματα» και αποτελούν προϊόν φοροδιαφυγής, θα μπορούν να νομιμοποιηθούν.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή», το σχέδιο του ΥΠΟΙΚ, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή τον Ιανουάριο, προβλέπει:
- Ο φόρος για τη νομιμοποίηση κεφαλαίων θα υπολογίζεται με βάση τη φορολογική κλίμακα του εισοδήματος των φυσικών προσώπων, του έτους στο οποίο αποκτήθηκαν τα κεφάλαια. Η επιλογή του έτους θα είναι δικαίωμα του φορολογούμενου.
- Οσοι νομιμοποιήσουν τα εισοδήματα θα γλιτώσουν πρόστιμα, προσαυξήσεις και ποινικές διώξεις.
- Οσοι επαναπατρίσουν τα κεφάλαια από το εξωτερικό και τα επενδύσουν στην Ελλάδα θα έχουν έκπτωση 20-70%. Οσοι τα νομιμοποιήσουν αλλά τα διατηρήσουν στο εξωτερικό δεν θα έχουν καμία έκπτωση, αλλά θα γλιτώσουν πρόστιμα, προσαυξήσεις και ποινικές διώξεις.
- Στη ρύθμιση θα συμπεριληφθούν και υποθέσεις για τις οποίες έχει ξεκινήσει ο έλεγχος αλλά δεν έχει τελεσιδικήσει στα δικαστήρια.
Η έκπτωση θα είναι:
- 70% αν τα κεφάλαια τοποθετηθούν σε ομόλογα ή έντοκα του ελληνικού δημοσίου
- 20-60% αν τοποθετηθούν για σύσταση εταιρείας
- 20-60% αν τοποθετηθούν σε εταιρεία που επενδύει στην Ελλάδα
- 20-60% για συμμετοχή σε fund που επενδύει στην Ελλάδα
- 20-60% για επένδυση σε ακίνητα
- 20% αν διατηρηθούν σε ελληνικό τραπεζικό λογαριασμό
- 30% αν τοποθετηθούν σε προθεσμιακό λογαριασμό
- 0% αν παραμείνουν στο εξωτερικό
Πηγή: iefimerida.gr
Κλειστές δημοτικές οικονομικές υπηρεσίες Δευτέρα και Τρίτη
Λόγω μετάπτωσης δεδομένων πληροφοριακών συστημάτων στη νέα Οικονομική Χρήση, πολλές, αν όχι οι περισσότερες, οικονομικές υπηρεσίες των Δήμων της χώρας, δεν θα λειτουργήσουν το προσεχές διήμερο, Δευτέρα και Τρίτη.
Στην πλειονότητά τους οι δήμοι έχουν προβεί σε σχετικές ενημερώσεις του κοινού, προκειμένου να αποφευχθεί η ταλαιπωρία των πολιτών που απευθύνονται στις Οικονομικές Υπηρεσίες και τα Ταμεία των Δήμων.
Προφανώς, οι υπόλοιπες δημοτικές υπηρεσίες θα λειτουργήσουν κανονικά.
Πηγή: aftodioikisi.gr
Οι τρεις αιτίες που δεν πέφτουν οι τιμές των καυσίμων στα πρατήρια
Η βαριά φορολόγηση, οι υψηλές τιμές διύλισης και η αύξηση του μεικτού περιθωρίου κέρδους των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και πρατηρίων «ψαλιδίζουν» τις μειώσεις του «μαύρου χρυσού» στις αντλίες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το αργό πετρέλαιο από τον Ιούνιο του 2014 μέχρι σήμερα έπεσε κατά 60% και από πέρυσι έως φέτος υποχώρησε 30%, ενώ η αμόλυβδη βενζίνη μειώθηκε μόλις 18,4% και 2,95%, αντίστοιχα.
Οπως προκύπτει από έρευνα του «Εθνους», οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και τα βενζινάδικα μέσα σε 18 μήνες ανέβασαν κατά 35,87% το μεικτό περιθώριο κέρδους τους σε σχέση με το καλοκαίρι του 2014. Σε διάστημα ενός χρόνου δεν το περιόρισαν καθόλου.
Επιπλέον, τα διυλιστήρια της χώρας, όπως και οι αντίστοιχες επιχειρήσεις της Μεσογείου λόγω της υψηλής ζήτησης των καυσίμων κυρίως στις διεθνείς αγορές κράτησαν υψηλά τα περιθώρια διύλισης.
Αυτό φάνηκε και από τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών, τα οποία έδειξαν υπερδιπλασιασμό των κερδών το εννιάμηνο του 2015 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014. Ετσι, δεν προχώρησαν σε μεγαλύτερες μειώσεις των τιμών τους.Βέβαια, το μεγαλύτερο εμπόδιο στην πτώση της βενζίνης αποτελεί η φορολογία. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αποτελούν το 67% της τελικής τιμής του προϊόντος. Με πιο απλά λόγια, περίπου το 1 ευρώ από τα 1,384 ευρώ το λίτρο της αμόλυβδης που πληρώνουν οι καταναλωτές πηγαίνει, σταθερά και αμετάβλητα, στα κρατικά ταμεία.
Τα στοιχεία
Ειδικότερα, το «Εθνος» προχώρησε στην επεξεργασία των στοιχείων του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης αλλά και των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου.
Πιο συγκεκριμένα στις 18 Δεκεμβρίου του 2015 το αργό πετρέλαιο ήταν στα 36,88 δολάρια ανά βαρέλι. Για να γίνει ασφαλής σύγκριση μετατρέψαμε με βάση την ισοτιμία ευρώ-δολαρίου της ημέρας εκείνης την αξία του στο ενιαίο νόμισμα. Ετσι, προκύπτει η τιμή 33,93 ευρώ το βαρέλι. Με αναγωγή σε λίτρο η τιμή είναι στα 0,213 ευρώ.
Στις 20 Ιουνίου του 2014 σημειώθηκε μία από τις υψηλότερες τιμές του αργού πετρελαίου. Είχε κλείσει στις διεθνείς αγορές στα 114,81 δολάρια το βαρέλι. Αν μετατραπεί η τιμή του βαρελιού σε ευρώ, το κόστος του ανέρχεται στα 84,36 ευρώ. Με την αναγωγή των ποσοτήτων σε λίτρο η τιμή διαμορφώνεται στα 0,531 ευρώ. Ετσι σε δολάριο η πτώση σε σχέση με τις 18 Δεκεμβρίου του 2015 ήταν 67% και σε ευρώ, το αργό κατρακύλησε κατά 59%. Τον Ιούνιο του 2014 η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης ήταν 1,696 ευρώ το λίτρο. Ο καταναλωτής από τότε μέχρι σήμερα δεν είδε πτώση 59% αλλά 18,4%.
Με μια πιο προσεκτική έρευνα θα διαπιστώσει κανείς ότι τότε το μεικτό περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας και πρατηρίων ήταν στα 0,08 ευρώ το λίτρο, ενώ στις 18 Δεκεμβρίου του 2015 ανέβηκαν στα 0,11 ευρώ το λίτρο, ήτοι αύξηση 35,87%. Οι τιμές των διυλιστηρίων, βέβαια, έπεσαν κατά 45,17%.
Πτώση 37%
Πριν από έναν χρόνο στις 26 Δεκεμβρίου του 2014 η τιμή του αργού ήταν στα 59,54 δολάρια το βαρέλι. Η πτώση είναι της τάξης του 37%. Σε ευρώ η μείωση υπολογίζεται στα 31% καθώς το βαρέλι με την αξία του ενιαίου νομίσματος είχε τιμή 48,82. Η μετατροπή σε λίτρο βγάζει τιμή του αργού πετρελαίου 0,370 ευρώ.
Η τιμή της αντλίας όμως έχει μειωθεί μόλις 2,95%. Στις 18 Δεκεμβρίου ήταν στα 1,384 ευρώ το λίτρο και στις 26 Δεκεμβρίου του 2014 πωλούνταν 1,426 ευρώ το λίτρο. Γιατί συμβαίνει αυτό; Διαπιστώνεται ότι το μεικτό περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και πρατηριούχων παρέμεινε ίδιο με πέρυσι στα 0,11 ευρώ το λίτρο. Την ίδια περίοδο οι φόροι και τα τέλη έμειναν ουσιαστικά αμετάβλητοι. Στις 18 Δεκεμβρίου του 2015 ήταν στα 0,93861 ευρώ το λίτρο.
Οι τιμές των διυλιστηρίων αν και το αργό έκανε θεαματική βουτιά σε έναν χρόνο, υποχώρησαν μόλις 9% από τα 0,370 ευρώ στα 0,336 ευρώ το λίτρο.
Τιμές καυσίμων στην ΕΕ
Πληρώνουμε περισσότερα από... Δανούς και Γερμανούς
Στην τέταρτη υψηλότερη θέση της ΕΕ όσον αφορά την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης βρίσκεται η Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις 14 Δεκεμβρίου 2015, η αμόλυβδη βενζίνη στη χώρα μας είχε 1,396 ευρώ το λίτρο. Ενας από τους κυριότερους λόγους είναι οι υψηλοί φόροι και τέλη που επιβαρύνουν το καύσιμο.
Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης μαζί με άλλες χρεώσεις στην ελληνική αμόλυβδη βενζίνη είναι στα 0,679 ευρώ ενώ και ο ΦΠΑ είναι στο 23%.
Στην πρώτη θέση της σχετικής λίστας βρίσκεται η Ολλανδία με τιμή 1,463 ευρώ το λίτρο. Οι φόροι ανέρχονται στα 0,774 ευρώ το λίτρο και ο ΦΠΑ στο 21%.
Τη δεύτερη ακριβότερη αμόλυβδη βενζίνη πληρώνουν οι Ιταλοί. Κοστίζει 1,451 ευρώ το λίτρο με τον ΕΦΚ και τις λοιπές επιβαρύνσεις να υπολογίζονται στα 0,728 ευρώ το λίτρο και ΦΠΑ στο 22%.
Μετά την Ιταλία ακολουθεί το Ηνωμένο Βασίλειο. Αν και έχει την υψηλότερη φορολογία σε όλη την ΕΕ, εντούτοις η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι χαμηλότερη από την Ολλανδία και την Ιταλία.
Συγκεκριμένα πωλείται 1,432 ευρώ το λίτρο ενώ ο ΦΠΑ είναι στο 20%. Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης είναι στα 0,798 ευρώ το λίτρο.
Αμέσως μετά την Ελλάδα έρχεται η Δανία, με τιμή 1,391 ευρώ το λίτρο και τον ΕΦΚ στα 0,652 ευρώ. Ο ΦΠΑ της αμόλυβδης στη χώρα είναι στο 25%.
Στον Νότο
Οι χώρες που ταιριάζουν στα ελληνικά δεδομένα, η Ισπανία και η Πορτογαλία, έχουν πολύ χαμηλότερες τιμές σε σχέση με την Ελλάδα.
Αν και η Πορτογαλία έχει ειδικό φόρο στα 0,617 ευρώ το λίτρο, εντούτοις η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι στα 1,344 ευρώ το λίτρο. Στην Ισπανία η τελική τιμή είναι στα 1,14 ευρώ το λίτρο, με τον ΕΦΚ της αμόλυβδης να διαμορφώνεται στα 0,461 ευρώ το λίτρο.
Στη Γερμανία η μέση τιμή είναι στα 1,299 ευρώ το λίτρο, με τους φόρους να είναι στα 0,654 ευρώ το λίτρο και τον ΦΠΑ στο 19%.
Κάτω από το 1 ευρώ το λίτρο βρίσκονται οι τιμές στην Πολωνία και την Εσθονία.
Λίγο πιο πάνω από το 1 ευρώ το λίτρο διαμορφώνεται η αμόλυβδη βενζίνη σε Βουλγαρία, Τσεχία, Ουγγαρία, Λετονία, Λιθουανία και Λουξεμβούργο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ
Πηγή. ΕΘΝΟΣ