×

Προειδοποίηση

JUser: :_load: Αδυναμία φόρτωσης χρήστη με Α/Α (ID): 708
Κυριακή, 16 Ιουνίου 2019 09:22

"Πρόοδος: Συμπαντικός νόμος"

«Ο πόθος να κατανοήσεις τον κόσμο και ο πόθος να τον μεταμορφώσεις είναι οι δυο μεγάλες μηχανές της προόδου. Χωρίς αυτές, η ανθρώπινη κοινωνία θα έμενε ασάλευτη ή θα πισωδρομούσε» (Μπέρτραντ Ράσελ).

Στις εκλογικές αναμετρήσεις αλλά και στο στίβο – αγώνα της ζωής δεν ανταγωνίζονται μόνο τα πρόσωπα, τα πολιτικά συνθήματα, τα πολιτικά προγράμματα αλλά και η βαθύτερη επιθυμία των ανθρώπων να λειτουργεί ελεύθερα με στόχο την πρόοδο (ατομική και κοινωνική) με μια άλλη τάση – εξίσου και αυτή ανθρώπινη – που φοβάται το νέο και τις ρήξεις κι αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό τη σύγκρουση με το δοκιμασμένο.

Οι λέξεις «πρόοδος» και «αλλαγή» δεσπόζουν στα λογότυπα των κομμάτων και των παρατάξεων αλλά και στο λεξιλόγιο όλων εκείνων που ευαγγελίζονται την ατομική και κοινωνική ευημερία. Στην αντίπερα όχθη κυριαρχούν οι λέξεις «σταθερότητα», «σιγουριά» και «ασφάλεια» ως μια ανομολόγητη ή και υπόρρητη επιθυμία να μην διακινδυνεύσουμε τα «κεκτημένα».

Και οι δυο περιπτώσεις απορρέουν από τα μύχια της ανθρώπινης ύπαρξης που πασχίζει να εξασφαλίσει καλύτερους όρους υλικής διαβίωσης και ψυχολογικής ευστάθειας. Κι ενώ η αφετηρία – το «πρώτο κινούν» είναι το ίδιο, οι τρόποι και οι επί μέρους στόχοι διαφοροποιούνται. Έτσι προκαλούνται οι συγκρούσεις τόσο σε πολιτικό – ιδεολογικό επίπεδο όσο και σε οικονομικό. Συγκρούσεις που αποκαλύπτουν την αθέατη πλευρά κάποιων αντιλήψεων και βιοθεωριών ατόμων και κοινωνιών.

«Μία από τις πιο μεγάλες συγκρούσεις της εποχής μας είναι η σύγκρουση ανάμεσα στην αντίληψη που διεκδικεί την ελευθερία, που θέλει να κρίνει, να διαλέγει και να συμμετέχει ισότιμα στις δυναμικές της εξέλιξης… και στην αντίληψη που θέλει τα άτομα άχρωμα, άοσμα, ανώνυμα μέλη μαζών που η δουλειά τους είναι να καταναλώνουν, να ευχαριστιούνται και να εξουσιοδοτούν». (Δημοσίευμα αθηναϊκής εφημερίδας).

Η δεύτερη αντίληψη – συντηρητική και φοβική – χαρακτηρίζει εκείνους που εγκλωβισμένοι στα παραδοσιακά «σχήματα», δειλοί και μοιραίοι (κατά τον ποιητή) έχουν αποκοπεί από τις βασικές πηγές της ζωής και αγωνίζονται για την επιβίωση μέσα από πεπατημένους δρόμους. Είναι οι φανατικοί του παλιού και του παρελθόντος και οι σφοδροί κατήγοροι εκείνων που τολμούν την υπέρβαση των σχημάτων και αναζητούν το νέο. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με την ψυχολογία:

«Ό,τι δεν τόλμησαν οι ίδιοι, αλλά σφοδρά επιθυμούσαν, δεν το επιτρέπουν στους άλλους».

Η πρώτη αντίληψη – προοδευτική – χαρακτηρίζει εκείνους που διακινδυνεύουν τη βεβαιότητα των δοκιμασμένων και διεκδικούν το δικαίωμα να ορίσουν οι ίδιοι τη ζωή τους και να αλλάξουν ό,τι φράζει το φαντασιακό τους στοιχείο. Γι’ αυτούς η δράση, η αλλαγή και η επιτυχία εμπεριέχουν το στοιχείο του κινδύνου αλλά ταυτόχρονα χρωματίζουν θετικά τη ζωή και επιβεβαιώνουν τη μοναδικότητά τους. «Η ζωή ακροζυγιάζεται αδιάκοπα στην όχθη του κινδύνου» (Χρήστος Γιανναράς).

Στο τέλος, όμως, η ιστορία και η ζωή στεφανώνει εκείνους που απειθάρχησαν στα κελεύσματα του χθες και βάδισαν σε δρόμους «απάτητους» και άγνωστους. Κι αυτό γιατί η πρόοδος και η αλλαγή δεν αποτελεί μόνο το έμβλημα και το λάβαρο των προοδευτικών αλλά και συμπαντικό νόμο. Ο Ισοκράτης είχε διατυπώσει με καθαρότητα τη δυναμική και την αναγκαιότητα της προόδου αλλά και τους φορείς αυτής.

«Άλλως τε και τας επιδόσεις ίσμεν γιγνομένας και των τεχνών και των άλλων απάντων ου δια τους εμμένοντας τοις καθεστώσιν, αλλά δια τους επανορθούντας και τολμώντας αεί τι κινείν των μη καλώς εχόντων» (Ισοκράτους, Ευαγόρας 7).

ΙΔΕΟπολις
https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/
ΗΛΙΑΣ  ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

Η Νέα Δημοκρατία δεν σύρεται στους λαϊκισμούς που κόστισαν ακριβά στην χώρα αλλά στρέφεται επιθετικά προς το μέλλον, μ’ ένα εμπροσθοβαρές αναπτυξιακό πρόγραμμα που θ’ αναδιατάξει τις παραγωγικές δυνάμεις και θα δημιουργήσει νέες, ποιοτικές θέσεις εργασίας.

Αυτό επεσήμανε το πρωί του Σαββάτου, μιλώντας στην εκπομπή του Τηλέμαχου Σαντοριναίου στον «Παραπολιτικά 90,1» η πολιτευτής Αχαΐας της Νέας Δημοκρατίας Αθηνά Τραχήλη.

Η κ. Τραχήλη αφού υπογράμμισε την ανάγκη αλλαγής του πολιτικού σκηνικού, σε πολιτικές αλλά και σε πρόσωπα, εστίασε στο ζήτημα της ανεργίας και της παροχής ευκαιριών στους νέους, σημειώνοντας ότι ειδικά στην Αχαΐα το πρόβλημα της έλλειψης απασχόλησης είναι εκρηκτικό και ακουμπά κάθε οικογένεια.

«Σ’ αυτή την παγιωμένη ακινησία η Νέα Δημοκρατία έρχεται να δώσει ολοκληρωμένες απαντήσεις. Όχι με μαγικά ραβδάκια αλλά με παρεμβάσεις, με μεταρρυθμίσεις, μ’ ένα νέο οικονομικό και παραγωγικό περιβάλλον που θα βγάλει την χώρα απ’ το τέλμα και θα συντείνει στην βαθμιαία αποκλιμάκωση της υψηλής ανεργίας, ξαναβάζοντας σε κίνηση την μηχανή της οικονομίας», σημείωσε η κ. Τραχήλη.

Προσθέτοντας ότι οι πολίτες της Αχαΐας αλλά και όλης της χώρας εκφράζουν με κάθε τρόπο την εμπιστοσύνη τους προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη ως τον πρωθυπουργό που με ευθύνη, ρεαλισμό, σύνεση και σοβαρότητα, θα οδηγήσει την χώρα σε μια νέα περίοδο αναγέννησης.

Έντονες αντιδράσεις δημιούργησαν οι προτάσεις που έφεραν σύμβουλοι της ΚΕΔΕ στο Διοικητικό Συμβούλιο καθώς μέσα και έξω από αυτό, χαρακτηρίστηκαν «προδήλως αντισυνταγματικές».

Εισηγητής των προτάσεων ήταν ο κ. Παναγιώτης Μαΐστρος ο οποίος στην αρχή της ομιλίας του τόνισε ότι υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα καθώς δύο όργανα (Δήμαρχος και Δημοτικό Συμβούλιο) που δεν ταυτίζονται κατ΄ανάγκη πολιτικά, εκλέγονται απευθείας από τον λαό και έχουν την ανάλογη νομιμότητα και εξουσία.
Παρακάμπτοντας λοιπόν αυτή την πραγματικότητα και θέλοντας να εξασφαλίσει την κυβερνησιμότητα των δήμων η συμβουλευτική ομάδα της ΚΕΔΕ πρότεινε, την κατάργηση του άρθρου 76 του ν. 4555/2018 και την σύσταση της Οικονομικής Επιτροπής και της Ποιότητας Ζωής όπου τα 5/7 ή τα 6/9 ή 7/11 να επιλέγονται από το Δήμαρχο και τα 2/7 ή τα 3/9 ή τα 4/11 με απλή αναλογική από την αντιπολίτευση.
Για την διαμόρφωση της θεσμικής πλειοψηφίας προτάθηκε η αναγνώριση των Συμπράξεων.
Αυτή η τροποποίηση σε συνδυασμό με μια άλλη διάταξη που προτείνεται να προστεθεί μετά την παρ 1 του άρθρου 58 του ν. 3852/2010 και να προβλέπει ότι «στην περίπτωση που το δημοτικό συμβούλιο δεν εγκρίνει σε δύο διαδοχικές συνεδριάσεις του που απέχουν μεταξύ τους τουλάχιστον πέντε εργάσιμες μέρες τις εισηγήσεις της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής για τη λήψη απόφασης του δημοτικού συμβουλίου και δημιουργείτε κίνδυνος ζημιάς των δημοτικών συμφερόντων, ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου αναπέμπει το θέμα στην επιτροπή που το εισηγήθηκε η οποία λαμβάνει και τη σχετική τελική απόφαση” εγείρει τις αντιδράσεις.
Και πιο πάνω αναφέρεται: “η οικονομική επιτροπή εγκρίνει όλες τις τροποποιήσεις του προϋπολογισμού του Δήμου εφόσον διατηρείται το συνολικό ύψος των προβλεπόμενων εσόδων και εξόδων του.”

Πηγή: myota.gr

Η αγάπη μου για το ταξίδι γενικότερα, χρόνος, ενέργεια και ανθρωπιά είναι τα στοιχεία και το κίνητρο που αποφάσισα να προσφέρω εθελοντικά εργασία στην Κένυα και Αϊτή στο έργο αναδάσωσης Sadahna Forest το 2018 και 2019 αντίστοιχα.

Δύσκολο το εγχείρημα αλλά θα προσπαθήσω να σας μεταφέρω έστω και για λίγο εκεί να μοιραστώ τις ξεχωριστές αυτές εμπειρίες.

Ο οργανισμός άρχισε τη δράση του στην Ινδία αρχικά. Αργότερα εξαπλώθηκε σε Αϊτή και Κένυα. Στην Κένυα ταξίδεψα με το γκρουπ της καρδιάς μας wheeling2help με τοπικό λεωφορείο ξεκινώντας από Ναιρόμπι προς Κισίμα / Μαραλάλ γύρω στις 9 ώρες για την άφιξή μας στον οργανισμό. Περιμένοντας στο λεωφορείο πολλοί πλανόδιοι πουλάνε νερά, μπισκότα, παστέλια και οτιδήποτε άλλο και είναι ιδιαίτερα επίμονοι. Μετά το Νιαχουρούρου το τοπίο μετατρέπεται σε σαβάνα και έπειτα σε έρημο .. τα παράθυρα δεν κλείνουν και η άμμος είναι παντού..

Ο οργανισμός ήταν σε ένα ήσυχο και όμορφο μέρος όμως ιδιαίτερα φτωχό χωρίς πόσιμο νερό και ηλεκτρικό ρεύμα. Οι έντονοι περίοδοι ξηρασίας των τελευταίων ετών έχουν οδηγήσει σε δίψα, φτωχή διατροφή και εξάπλωση ασθενειών λόγω κακών συνθηκών υγιεινής. Ιδρύθηκε στην Κένυα το 2003.Εκει δουλέψαμε με τη κοινότητα για τη προστασία του οικοσυστήματος, την ορθή διαχείριση του νερού, φυτέψαμε δέντρα που θα δώσουν τροφή καθώς και βοηθήσαμε στην διαμόρφωση του τοπικού σχολείου.

Ο σκοπός να φυτεύουμε δέντρα και να μάθω όσο γίνεται περισσότερα για τη τεχνική στο αντικείμενο αυτό αλλά και για τους ντόπιους και την κουλτούρα τους με έκαναν ανυπόμονο και ήταν ένα όμορφο και δημιουργικό κίνητρο για μένα. Οι άνθρωποι της τοπικής φυλής ονομάζονταν σαμπούρου δηλαδή πεταλούδα στην τοπική γλώσσα και ήταν ιδιαίτερα ζεστοί ,φιλικοί και ανοιχτοί για να συναντηθούν και να επικοινωνήσουν μαζί μας. Μας δέχθηκαν στη κοινότητά τους σαν ένα με αυτούς. Το τοπίο ήταν συναρπαστικό. Ένα απέραντο ξερό τοπίο με ένα ατελείωτο ορίζοντα όσο πάει το μάτι. Είδαμε από απόσταση αναπνοής άγρια ζώα όπως ελέφαντες, αντιλόπες καμηλοπαρδάλεις και ζέβρες.

Στο κάμπινγκ υπήρχαν προοδευτικές ιδέες ως προς ένα φιλικό τρόπο ζωής για το περιβάλλον με μηδενικά απόβλητα και εναλλακτικές κατασκευές, ηλιακή ενέργεια ,καθαριστικών και τουαλέτες κομποστοποίησης αλλά και τους σταθμούς πλύσης χεριών και μπάνιου. Σχετικά με μια τουαλέτα κομποστοποίησης χρησιμοποιείς δυο διαφορετικά δοχεία, έπειτα πριονίδι για κάλυψη και για οσμές και μετέπειτα από ανάλογη εργασία χρησιμοποιείται για λίπασμα.To μπάνιο είναι μια κατασκευή εξοικονόμησης νερού. Το μόνο που χρειάζεται είναι ένα μικρό μεταλλικό δοχείο, ένα μεγαλύτερο δοχείο ένα σχοινάκι και ένα μέρος να κρεμαστεί. Κάνουμε τρύπες στο μεταλλικό δοχείο σαν σουρωτήρι και πετυχαίνουμε την ανάλογη αργή ροή. Για να το χρησιμοποιήσουμε φέρναμε ένα κουβά γεμάτο με νερό ..Κάποιοι όπως εγώ τον άφηνα λίγο στον ήλιο για να ζεσταθεί. Τα πρωινά είχαμε κάποια καθήκοντα ανά ομάδα που περιλαμβάνουν δενδροφύτευση, κόψιμο γρασιδιού, φόρτωμα βαν, το μαγείρεμα πρωινού, μεσημεριανού και δείπνου, πότισμα δέντρων, συλλογή σπόρων, καθαρισμός κοινόχρηστων χώρων.

Τα δέντρα τα φυτεύαμε σε αγροκτήματα και αυλές ιδιωτών. Η πολιτική του οργανισμού ήταν ότι όλοι όσοι παρακολουθούν μια εκπαίδευση δενδροφύτευσης μπορούν να εγγραφούν σε μια λίστα και να λάβουν τη βοήθεια ενός η περισσοτέρων δέντρων στην ιδιοκτησία τους δωρεάν.

Σαν εθελοντής του οργανισμού σημαίνει ότι δεν κάνεις μόνο τη καθημερινή σου εργασία αλλά και ότι είσαι μέρος της κοινότητας. Έτσι πρέπει να ενδιαφέρεσαι για τους άλλους ανθρώπους και να κάνεις ανιδιοτελή υπηρεσία (seva) για τη κοινότητα. Επίσης σέβεσαι τις αρχές περί εντελώς vegan διατροφής δίχως αλκοόλ, καφεΐνη και τσιγάρο διαφορετικά μπορείς να αποχωρήσεις.

Η ειδική μέθοδος δενδροφύτευσης στην Κένυα αποτελείται από ένα βουναλάκι στο οποίο στην κορυφή του φυτεύουμε τοποθετώντας κοντά στη ρίζα ένα μπουκαλάκι νερό με μια τρύπα για να ποτίζεται η ρίζα του σε παρατεταμένη ξηρασία αλλά και ένα πιο βαθύ λάκο δίπλα σε αυτό.

Είχαμε τις δικές μας σκηνές και υπνόσακους καθώς και φύλαξη το βράδυ λόγω των άγριων ζώων, χαρακτηριστικός ο ήχος από τις ίαινες.. Και οι ντόπιοι άναβαν φωτιά μέσα στο σπίτι για προστασία αλλά και είχαν αυτοσχέδιες μάντρες από το δέντρο ακακία.

Το πρωινό είχε συνήθως βρώμη και φρέσκα φρούτα κυρίως καρπούζια, παπάγια, μάνγκο, φρούτα πάθους, ανανά, σούρσοπ, πορτοκάλια, μπανάνες. Κάποιες φορές και ψημένα φιστίκια. Για μεσημεριανό γεύμα ήταν το παραδοσιακό ουγκάλι από αλεύρι καλαμποκιού που ψήνεται σε νερό και μοιάζει σαν ζύμη κατά τη προσωπική μου εκτίμηση άγευστο εντελώς. Ένα μείγμα λαχανικών κυρίως ντομάτες, καρότα, λάχανο, κολοκυθάκια, μελιτζάνες, κρεμμύδια, φασόλια με ρύζι και σαλάτες με φρέσκα λαχανικά.

Για την Αϊτή ταξίδεψα από την πρωτεύουσα της Δομινικανής Δημοκρατίας το Σάντο Ντομίνγκο με τοπικό λεωφορείο και έπειτα από 8 ώρες με πολλές στάσεις φτάνω στο Πεντρενάλες ένα μικρό χωριό κοντά στα σύνορα. Τα σύνορα είναι κλειστά το απόγευμα. Την άλλη μέρα πρωί επικοινωνία με οργανισμό και πέρασμα τα σύνορα περπατώντας για το Άνσε α Πίτρες μια αγροτική κοινότητα με 12500 κατοίκους στην νοτιοανατολική γωνία της Αϊτής. Έπειτα από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και έκδοση βίζας πέρασμα στην πλευρά της Αϊτής. Ένα μεγάλο χωριό με συνθήκες κάτω από το όριο της φτώχιας αλλά πολύ φιλικό. Το τρεχούμενο νερό και ηλεκτρικό ρεύμα είναι είδος πολυτέλειας. Ένα μεγάλο ποσοστό πάσχει από υποσιτισμό και από προβλήματα που σχετίζονται με υγεία. Η Αϊτή είναι μια από τις πιο αποψιλωμένες χώρες στον κόσμο. Ένας από τους λόγους είναι η επιχείρηση άνθρακα. Μια από τις μόνες επιλογές που έχουν να επιβιώσουν είναι να κόψουν τα δέντρα και να τα μετατρέψουν σε κάρβουνο. Για αυτό και τα δέντρα που φυτεύουμε δεν φυτεύονται στην ύπαιθρο αλλά σε αυλές και σπίτια ανθρώπων που μπορούν να τα προστατεύσουν η σε δημόσιους χώρους πάρκα και σχολεία. Το δέντρο Μάγια είναι το επίκεντρο μιας και είναι εξαιρετικά θρεπτικός ο καρπός του. Βόλτα στο χωριό…στην παραλία και επικοινωνία με κάποιους ντόπιους που ήταν αρκετά φιλόξενοι.

Γνωριμία στον οργανισμό με τα υπόλοιπα μέλη και σχετικές οδηγίες για το πρότζεκτ και τους χώρους γενικότερα. Ύπνος σε πατάρι με ξύλινα παρτέρια σαν δεντρόσπιτα

Εκτός από τη φύτευση και την καλλιέργεια δέντρων στην Αϊτή είναι η διατήρηση του νερού. Επειδή βρίσκεται σε βράχο όπου υπάρχει μικρό έδαφος είναι πολύ δύσκολο να γίνει συντήρηση νερού. Έτσι σχεδιάστηκε ένα σύστημα συγκράτησης νερού με δέσμες στα πετρώματα αλλά και με τις ρίζες των δέντρων που φυτεύονται θα σπάσουν αργά το βράχο και θα βοηθούν το νερό να διαβρωθεί στον υδροφόρο ορίζοντα. Επίσης ελαχιστοποίηση σπατάλης νερού με διάφορους τρόπους όπως να πλένουμε τα χέρια μας με νερό που ρέει από το κέλυφος μιας καρύδας με μια τρύπα στη βάση της και μειώνει εντυπωσιακά την ποσότητα νερού που χάνεται.

Στα ταξίδια μου αυτά όχι μόνο φύτεψα και πρόσφερα βοήθεια αλλά γνώρισα τους ανθρώπους αυτούς από κοντά, έγινα μέρος της καθημερινότητά τους, έμαθα από αυτούς, γιόρτασα με αυτούς και έπαιξα με τα παιδιά δημιουργώντας μια σχέση τόσο ιδιαίτερη με αναμνήσεις που δεν θα ξεχάσω ποτέ και θα με συντροφεύουν στην υπόλοιπη ζωή μου! Μετά από όλο αυτό κοιτώντας πίσω μπορώ να πω ότι υπήρξε μια ιδιαίτερη μοναδική εμπειρία. Από τη μια μαθαίνεις για τη ζωή του τοπικού πληθυσμού και από την άλλη φυτεύεις δέντρα που παράγουν τρόφιμα για τους ανθρώπους που το χρειάζονται όσο τίποτε άλλο ζώντας μέσα στην φύση χωρίς απόβλητα και στο μέγιστο φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο για ένα καλύτερο μέλλον για όλους εμάς και φυσικά για τον πλανήτη μας. Δίνεις τόσα λίγα και παίρνεις τόσα πολλά…

Όταν ονειρευόμαστε ένα πιο δίκαιο κόσμο για όλους οι αλλαγές που θέλουμε να δούμε στο κόσμο αρχίζουν πρώτα από εμάς με μικρές καθημερινές πράξεις αγάπης, αλληλεγγύης και φροντίδας. Έτσι θα νιώσουμε καλύτερα για τον εαυτό μας αποκτώντας εμπειρίες και έντονα συναισθήματα που συνεπάγεται μια στάση ζωής. Όσο περισσότερο δίνουμε τόσο περισσότερο έχουμε, όσο περισσότερο αγαπάμε τόσο περισσότερο μας αγαπούν. Ακολουθούμε τη καρδιά μας και τη φωνή της φύσης για ένα κόσμο ίσο, όμορφο και ειρηνικό για κάθε ύπαρξη του πλανήτη.

Κατσαγάνης Γεώργιος

Του Δημήτρη Στεργίου

Ανεξίτηλες εικόνες από το εντυπωσιακό εθνικό, λαογραφικό και ιστορικό πλαίσιο των εορτών του Αη-Συμιού και ιδιαίτερα από την τελευταία ημέρα της «απόβασης» της Παλαμαϊκής Σχολής στο ιστορικό νησάκι.

Όσο πλησιάζουν οι μέρες για το τετραήμερο γλέντι στο Μεσολόγγι για το «Πανηγύρι του Αη – Συμιού», κατά την εορτή του Αγίου Πνεύματος, τόσο φουντώνουν οι θύμησες για το αγαπημένο μου Μεσολόγγι και τα έξι χρόνια που έζησα εκεί ως μαθητής του Γυμνασίου της Παλαμαϊκής Σχολής Μεσολογγίου, πριν από 58 χρόνια! «Ακούω» ακόμα τις περίφημες και εκκωφαντικές «ζυγιές» (ζουρνάδες και νταούλια μαζί), «βλέπω» ακόμα τους «αρματωμένους» και καβαλάρηδες συμμαθητές μου με τους γονείς τους να χορεύουν, να γλεντάνε, να διασκεδάζουν και να συντρώγουν. «Μεθάω» ακόμα από το άρωμα των λεμονανθών και της τριανταφυλλιάς στη διαδρομή από την ξακουστή Πύλη του Μεσολογγίου προς το μοναστήρι του Άη – Συμιού!

«Ακούω» και «βλέπω» όλα αυτά ακόμα, μολονότι πέρασαν 58 χρόνια, αλλά προσωπικά είναι ανεξίτηλη η εικόνα της «απόβασης» μαζί με συμμαθητές μου το πρωί της Δευτέρας του Αγίου Πνεύματος στην ιστορική Κλείσοβα, όπου τελούνταν και τελείται Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδας.

Πανηγυριστές, φορώντας τις παραδοσιακές τους φορεσιές, οι αρχές της ιεράς πόλεως του Μεσολογγίου και οι κάτοικοί του προσέρχονταν με ευλάβεια στο ιστορικό νησί της Κλείσοβας για να τιμήσουν τη μνήμη χιλιάδων νεκρών στην πιο φονική μάχη κατά τις πολιορκίες του Μεσολογγίου.

Στις εκδηλώσεις αυτές, όπως και σε όλες τις εθνικές εορτές, συμμετείχε κάθε χρόνο και το Γυμνάσιο της Παλαμαϊκής Σχολής Μεσολογγίου με αντιπροσωπεία μαθητών από την τελευταία (έκτη τότε) τάξη υπό τον εκάστοτε σημαιοφόρο.

Έτσι, κατά τις εορτές τις Αγίας Τριάδας στο ιστορικό νησάκι το 1961 συμμετείχε το Γυμνάσιο της Παλαμαϊκής Σχολής Μεσολογγίου με σημαιοφόρο τον γράφοντα. Στη φωτογραφία, στιγμιότυπο από τη συμμετοχή του Γυμνασίου της Παλαμαϊκής Σχολής Μεσολογγίου στην εορτή της Αγίας Τριάδας στην Κλείσοβα το 1961. Διακρίνονται, (με ορισμένες επιφυλάξεις λόγω πολυετίας!) από αριστερά (όρθιοι): Κώστας Τσακανίκας, Κώστας Μακρόπουλος, Σπύρος Δρίβας, Γιώργος Αραπάκης, Πάνος Διαμαντόπουλος, Γιώργος Μπαρούχας (αείνηστος), Δημήτρης Στεργίου (σημαιοφόρος), Κώστας Λουκόπουλος, Λουκάς Παπαθέου, Νίκος Βαλιανάτος, Παντελής Τρικενές. Καθιστοί από αριστερά: Χρήστος Γκόρπας, Χρήστος Καπορδέλης, Γιώργος Μπενάτος, Δημήτρης Καλάκης, Θανάσης Ζάνος, Γιάννης Ντζαβίδας, Θόδωρος Καραπάνος, Πάνος Αποστολόπουλος (ζητώ συγνώμη από τους συμμαθητές μου για τυχόν λάθη και παραλείψεις. Είπαμε, ούκ έρχεται μόνον το γήρας…»

Επίσης, την Τρίτη, όταν γιορτάζει η Αγία Τριάδα, το ιστορικό εκκλησάκι της θρυλικής Κλείσοβας, νωρίς το απόγευμα, αρματωμένοι και οι επισκέπτες διέσχιζαν με γαΐτες και πριάρια τη χιλιοτραγουδισμένη λιμνοθάλασσα και έβγαιναν στο νησάκι της Κλείσοβας για να ανάψουν το κεράκι τους και να προσευχηθούν. Το απόγευμα, στο Μνημείο των Πεσόντων τελούνταν επιμνημόσυνη δέηση και γινόταν κατάθεση στεφάνων από τις τοπικές αρχές.

Σύντομο ιστορικό πλαίσιο

To Δεκέμβριο του 1825, oι Τούρκοι με αρχηγό τον Κιουταχή συνεργάστηκαν με τους Αιγύπτιους για την κατάκτηση του Μεσολογγίου, αφού η πρώτη προσπάθεια του Κιουταχή απέτυχε. Ο αρχηγός των Αιγυπτίων ο Ιμπραήμ έφτασε στο Μεσολόγγι και ανέλαβε μόνος του την επιχείρηση χωρίς αποτέλεσμα. Ωστόσο, οι Τουρκοαιγύπτιοι δεν τα παράτησαν. Αυτή τη φορά πολιόρκησαν και οι δύο μαζί το Μεσολόγγι.

Προκειμένου να γίνει ευκολότερη η κατάκτηση του Μεσολογγίου, έπρεπε η Κλείσοβα, ένα μικρό νησάκι απέναντι από το Μεσολόγγι, να καταστραφεί για να κοπεί ο ανεφοδιασμός της πόλης. Οι άνδρες της Κλείσοβας οχυρώθηκαν κατά του εχθρού. Ύψωσαν οχύρωμα, έσκαψαν τάφρο και τοποθέτησαν πασσάλους σε θάλασσα και στεριά για να δυσκολεύουν τα εχθρικά πλοία. Το νησί φρουρούνταν από 131 άνδρες, μεταξύ των οποίων ήταν και Μεσολογγίτες.

Ο Κιουταχής, για να αιφνιδιάσει την Κλείσοβα ώστε να μπορέσει να την κυριεύσει ευκολότερα, αποφάσισε να κάνει έναν αντιπερισπασμό. Προσποιήθηκε ότι θα επιτεθεί στο Μεσολόγγι, όμως άλλαξε απότομα πορεία και στράφηκε προς την Κλείσοβα. Ο Κιουταχής, παρότι διέθετε 3.000 άνδρες εναντίον των 131 αγωνιστών της Κλείσοβας, πραγματοποίησε έξι επιθέσεις, χωρίς όμως επιτυχία. Ο πασάς των Τούρκων, έχοντας χάσει πολύ στρατό, αναγκάστηκε να υποχωρήσει.

Ύστερα από την ανεπιτυχή προσπάθεια του Κιουταχή, ανέλαβε ο Ιμπραήμ και επιτέθηκε στην Κλείσοβα με 3.000 Αιγύπτιους. Ήταν σίγουρος ότι θα την κυριεύσει εύκολα. Οι άνδρες της Κλείσοβας άρχισαν να πυροβολούν συνέχεια εναντίον τους. Οι Αιγύπτιοι επιτέθηκαν ανεπιτυχώς έξι φορές εναντίον των Ελλήνων. Παρ’ όλο που οι αγωνιστές της Κλείσοβας ήταν 131, είχαν μόνο 24 νεκρούς, ενώ από τους αντιπάλους οι Τουρκοαιγύπτιοι που είχαν 6.000 άνδρες έχασαν περίπου τους μισούς.

Πάντως, σημειώνεται ότι η μάχη της Κλείσοβας που κερδήθηκε ηρωικά, δεν άλλαξε την τύχη του Μεσολογγίου με την ηρωική έξοδο στις 10 Απριλίου του 1826.

Το τετραήμερο πανηγύρι

Το τετραήμερο του Αγίου Πνεύματος γίνεται στο Μεσολόγγι το «Πανηγύρι του Άη-Συμιού», που στο πέρασμα του χρόνου διατηρεί αναλλοίωτα τα στοιχεία που το συνθέτουν. Κι αυτό γιατί πρόκειται, για ένα αυθεντικό πανηγύρι με ιστορικό και θρησκευτικό χαρακτήρα, που διοργανώνεται στο Μεσολόγγι από τα πρώτα χρόνια της ίδρυσης της Ιερής Πόλης, σύμφωνα με τεκμηριωμένες ιστορικές μαρτυρίες και το οποίο είναι το μόνο αστικό πανηγύρι σε όλη την Ελλάδα.

Το πρωί της Δευτέρας, του Αγίου Πνεύματος, η μικρή καμπάνα του μοναστηριού τους καλεί όλους να συμμετάσχουν στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία με τη συμμετοχή των τοπικών, στρατιωτικών και πολιτικών αρχών. Μετά την κατανυκτική λειτουργία, το πρωί όλοι μαζεύονται σιωπηλοί για το Μνημόσυνο των Εξοδιτών στον τόπο του μαρτυρίου, εκεί που είχαν συμφωνήσει να συγκεντρωθούν όσοι θα είχαν την τύχη να γλιτώσουν από την Έξοδο, εκεί που οι εχθροί, καλά πληροφορημένοι, τους περίμεναν για να τους αποτελειώσουν και όπου τώρα ένας πελώριος άσπρος Σταυρός υψώνεται στη μνήμη τους.

Ύστερα γυρίζουν στα στέκια τους στον περίβολο της Μονής και κάτω απ' τα πλατάνια συνεχίζουν το γλέντι τους μέχρι το δειλινό, οπότε ετοιμάζονται για το γυρισμό στην πόλη του Μεσολογγίου το βράδυ. Το βράδυ το πανηγύρι συνεχίζεται. Μετέχει πλήθος κόσμου όχι μόνο από το Μεσολόγγι αλλά απ' όλη την Ελλάδα.

 Παραθέτω μερικές «εικόνες» από τις εκπληκτικές αυτές εκδηλώσεις όπως τις έζησα ως μαθητής και τις παρακολουθούσα και τα επόμενα χρόνια:

Η προετοιμασία του πανηγυριού ξεκινά από τη γιορτή της Αναλήψεως με τους «αρματωμένους» και τους «καταβαλαραίους». Οι αρματωμένοι δημιουργούν επτά με οκτώ συνήθως παρέες από 8-20 άτομα και ντύνονται με την παραδοσιακή μεσολογγίτικη φορεσιά (ντουλαμάς). Οι καβαλαραίοι, η πλειοψηφία των οποίων είναι νέοι, ιππεύουν άλογα. Αυτοί στολίζουν το πανηγύρι και εκδηλώνουν το σεβασμό της νέας γενιάς στις ωραίες παραδόσεις του τόπου.

Το βράδυ του Σαββάτου ξεκινά το πανηγύρι με τις παρέες των πανηγυριστών να συγκεντρώνονται στα στέκια τους σε διάφορα σημεία της πόλης του Μεσολογγίου ξεκινώντας το παραδοσιακό γλέντι, με τους ήχους του ζουρνά και του νταουλιού.

Από το πρωί της Κυριακής ο πρώτος της κάθε παρέας, με τα όργανα που δεν παύουν να παίζουν, επισκέπτεται τα σπίτια των αρματωμένων της παρέας του κι έτσι από κάθε σπίτι προστίθεται κι ένας. Στο τέλος πηγαίνουν στο σπίτι του καπετάνιου, δηλαδή του αρχηγού της παρέας. Σε κάθε σπίτι κερνιούνται με ούζο και ραβανί (τοπικό γλυκό). Στη συνέχεια κι αφού περιδιαβούν την πόλη κατευθύνονται στα στέκια τους όπου συνεχίζουν το γλέντι ως αργά το απόγευμα.

Το απόγευμα όλες οι παρέες (αρματωμένοι και καβαλαραίοι) συγκεντρώνονται στον Μητροπολιτικό ναό του Αγίου Σπυρίδωνα προσκυνούν και παίρνουν από το εφημέριο του ναού τη Σημαία των Εξοδιτών για να ξεκινήσουν προς τον Κήπο των Ηρώων όπου τελείται επιμνημόσυνη Δέηση στον Τύμβο των Ηρώων. Στη συνέχεια, οι πανηγυριστές ξεκινούν για το ιστορικό μοναστήρι του Αγίου Συμεώνος, όπου και θα συνεχίσουν το γλέντι τους έως τα ξημερώματα της Δευτέρας, ενώ μαζί τους θα συμμετέχουν στο γλέντι εκατοντάδες ντόπιων και ξένων επισκεπτών, που μετέχουν και αυτοί στο ιστορικό πανηγύρι.

 Το πρωί της Δευτέρας, του Αγίου Πνεύματος, η μικρή καμπάνα του μοναστηριού τους καλεί όλους να συμμετάσχουν στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία με τη συμμετοχή των τοπικών, στρατιωτικών και πολιτικών αρχών. Επίσης, το πρωί της Δευτέρας, όπως προαναφέρθηκε, τελείται Θεία Λειτουργία και στον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδας στην Κλείσοβα.

Την Τρίτη γιορτάζει η Αγία Τριάδα, το ιστορικό εκκλησάκι της θρυλικής Κλείσοβας. Νωρίς το απόγευμα, αρματωμένοι και οι επισκέπτες διασχίζουν με γαΐτες και πριάρια τη χιλιοτραγουδισμένη λιμνοθάλασσα και βγαίνουν στο νησάκι της Κλείσοβας για να ανάψουν το κεράκι τους και να προσευχηθούν. Το απόγευμα, στο Μνημείο των Πεσόντων τελείται επιμνημόσυνη δέηση και γίνεται κατάθεση στεφάνων από τις τοπικές αρχές.

Ακολούθως όλες οι παρέες των πανηγυριστών συνεχίζουν το γλέντι τους στα στέκια τους στην πόλη έως τα ξημερώματα της Τετάρτης. Κάπου εκεί τελειώνει το μοναδικό και ωραίο εθνικό-θρησκευτικό πανηγύρι του Άη-Συμιού, με τους πανηγυριστές να αποχαιρετίζονται με το τραγούδι:

"Πάλε καλές αντάμωσες,

πάλε ν' ανταμωθούμε

στον Άη - Συμιό, στον πλάτανο

και στην κρύα βρυσούλα..."

Με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που υπέγραψαν οι Υπουργοί Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΦΕΚ 2305/Β/12.06.2019) χορηγείται παράταση μέχρι 31.12.2019 για τη λειτουργία οργάνων και επιτροπών πολεοδομικών θεμάτων του νόμου 4495/2017 για τον έλεγχο και την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος.

Πρόκειται για τα: Συμβούλια Αρχιτεκτονικής, Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής, Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής Αιγαίου, Επιτροπές Προσβασιμότητας, Συμβούλια Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων, Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων Αιγαίου.

Η παράταση δίνεται έως το τέλος του έτους, προκείμενου να εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα για τη συγκρότηση και στελέχωση των Περιφερειακών και Τοπικών Παρατηρητηρίων Ελέγχου Δόμησης που προβλέπει ο νόμος, δεδομένου ότι υπάλληλοι των Παρατηρητηρίων θα συμμετέχουν στα νέα συμβούλια και τις επιτροπές.

Επιπλέον, με ΚΥΑ των τριών συναρμόδιων Υπουργών χορηγείται παράταση έως 31.12.2019 για δυο ακόμα όργανα: το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής Μακεδονίας - Θράκης και το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων Μακεδονίας - Θράκης.

από το Γραφείο Τύπου

Γιορτή του πατέρα η μεθαυριανή, αν και πολλοί δεν γνωρίζουν την ύπαρξή της. Ακόμη και μερικοί που την γνωρίζουν, δεν θυμούνται καν, ότι είναι η τρίτη Κυριακή του Ιουνίου. H «Ημέρα του πατέρα» καθιερώθηκε ως γιορτή από τον σύλλογο διαζευγμένων αντρών, λόγω της απαξίωσης που αντιμετώπιζαν από τα δικαστήρια, σχετικά με την επιμέλεια των παιδιών κατόπιν διαζυγίων.

Ο πατέρας λοιπόν είναι πάρα πολλά σε ένα. Μπορεί να λείπει όλη μέρα από το σπίτι, να είναι φορτωμένος με σκοτούρες από την δουλειά, να έχει άγχος για το πως θα βγουν οι υποχρεώσεις του μήνα, αλλά είναι το πρώτο και διαχρονικό πρότυπο του αγοριού. Κι ο πρώτος άντρας της ζωής του κοριτσιού.

Είναι εκείνος που στην όποια σκανταλιά, θα «ανεβάσει» τον τόνο της φωνής του, αλλά στο αμέσως επόμενο δευτερόλεπτο θα σφίξει το αγγελούδι του στην μεγάλη του αγκαλιά. Είναι εκείνος, στον οποίο πηγαίνει για να ζητήσει αυτό που θέλει, γιατί ξέρει πως δεν μπορεί να του αρνηθεί και θα του κάνει το χατίρι. Γιατί, όπως λέει και ο δικός μου πατέρας, "η καρδιά του πατέρα" κάνει τα πάντα!

Η παρουσία του πατέρα είναι πάρα πολύ σημαντική στο παιδί. Αποπνέει μια σιγουριά για το μέλλον, και πως η κάθε δυσκολία θα ξεπεραστεί. Αν και στις περισσότερες περιπτώσεις, είναι πολύ σοβαρός και αυστηρός κριτής, είναι και εκείνος που πάντα βρίσκει χρόνο για ένα παιχνίδι στην αυλή ή στην κονσόλα. Έως και για μια μπίρα στο μπαλκόνι κατά την εφηβεία του παιδιού.

Ο πατέρας είναι εκεί, για κάθε λογής συζήτηση. Πάντα πρόθυμος στο να ακούσει, να κατατοπίσει, να συμβουλεύσει και να του δώσει τις κατευθυντήριες γραμμές. Μπορεί με τον γιό του να συζητήσει γύρω από το ποδόσφαιρο, τις σχολικές του επιδόσεις, τα θέματα εργασίας, τα μελλοντικά του σχέδια και για τις όποιες ανησυχίες του, για το άλλο φύλλο. Και με την κόρη όμως, δεν αλλάζει κάτι. Μπορεί να συζητήσει γύρω από τους χορούς και τα μπαλέτα, φυσικά για τα μαθήματα της, τα όνειρα και τις φιλοδοξίες της, για το ποιο φόρεμα θα βάλει στο πάρτι του Σαββάτου. Έως, και το τι θα κάνει με τον Γιώργο που της αρέσει, αλλά εκείνος δεν της δίνει σημασία.

Είναι τόσο σημαντικός στη ζωή του παιδιού, που η απουσία του φέρνει προβλήματα. Προβλήματα, όπως να μην ανοίγεται εύκολα σε παρέες και να φοβάται να δημιουργήσει ή να ενταχθεί σε νέες. Είναι λιγότερο κοινωνικοί, παρουσιάζονται ανασφαλείς και αγχώδεις με χαμηλή αυτοεκτίμηση. Ειδικότερα, στα μεν αγόρια απουσιάζει το ανδρικό πρότυπο, γι' αυτό και είναι περισσότερο «θηλυπρεπή». Επίσης, δεν είναι ανεξάρτητα.

Στα κορίτσια δε, έχουν προβλήματα στις σχέσεις τους με τους άντρες και προσκολλώνται πάνω στις μητέρες τους. Επομένως, η ύπαρξη του πατέρα είναι εξίσου σημαντική και καθοριστική για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού, όσο κι' αυτής της μάνας.

Ας θυμόμαστε όλοι, πως κάθε τρίτη(3η) Κυριακή του Ιουνίου, η μέρα είναι αφιερωμένη στον πατέρα. Χρόνια πολλά σε όλους τους πατέρες, χρόνια πολλά μπαμπά!

 

Ευστράτιος Δ. Κοκκινέλλης
Φοιτητής Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών, Τμήμα Φιλολογίας
& Υπότροφος Φοιτητής Δημοσιογραφίας της NEW MEDIA STUDIES BY STAMATIS MALELIS

Τελευταίο κύριο μάθημα σήμερα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψηφίους που ενδιαφέρονται για το 1ο, το 2ο και το 4ο Επιστημονικό Πεδίο.

Ακολουθούν εκτιμήσεις από τους υπεύθυνους καθηγητές από το ΜΕΘΟΔΙΚΟ Φροντιστήριο για το επίπεδο δυσκολίας των Θεμάτων. Οι υποψήφιοι για τις σχολές του Πεδίου Ανθρωπιστικών, Νομικών & Κοινωνικών Σπουδών διαγωνίζονται σήμερα στο μάθημα των Λατινικών, όπου τα θέματα δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία σε αντίθεση με τα απαιτητικά θέματα στην Ιστορία προχθές.

Συγκεκριμένα, τα σημερινά θέματα στο μάθημα των Λατινικών καλύπτουν σημαντικό μέρος της ύλης, χωρίς όμως να παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία στα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα. Οι εκφωνήσεις είναι σαφείς και οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι δεν αναμένεται να δυσκολευτούν. Οι υποψήφιοι από την Ομάδα Θετικών Επιστημών εξετάζονται στο μάθημα της Χημείας, που επίσης έχει αυξημένη βαρύτητα για τους υποψηφίους που προσανατολίζονται για τις Επιστήμες Υγείας.

Τα θέματα στο μάθημα της Χημείας, για τους υποψηφίους που προσανατολίζονται στο 2ο και το 3ο Επιστημονικό Πεδίο, κρίνονται δυσκολότερα συγκριτικά με την περσινή χρονιά, καθώς τα ερωτήματα είναι πολλά και απαιτούν για την επίλυσή τους καλή γνώση σε όλο το εύρος της ύλης και ταχύτητα επεξεργασίας. Αν και τα δύο πρώτα θέματα δεν παρουσιάζουν αυξημένη δυσκολία, τα ζητούμενα στο Γ και Δ Θέμα είναι πολλά και απαιτητικά με αποτέλεσμα αρκετοί υποψήφιοι πιθανόν να μην έχουν ευχέρεια χρόνου προκειμένου να ολοκληρώσουν με επάρκεια την επίλυσή τους.

Τέλος, οι υποψήφιοι για τις σχολές του Πεδίου Οικονομίας & Πληροφορικής εξετάζονται στα θέματα του μαθήματος Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, που είναι και το δεύτερο μάθημα με αυξημένη βαρύτητα για το Πεδίο αυτό. Αντίστοιχα, τα θέματα στο μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας παρουσιάζουν μικρότερο βαθμό δυσκολίας σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Στην πρώτη ομάδα των θεμάτων, τα ερωτήματα είναι στην ίδια λογική με τα προηγούμενα έτη, με εξαίρεση ένα ερώτημα που απαιτούσε καλή κατανόηση των γραφημάτων. Στη δεύτερη ομάδα των θεμάτων, υπήρξε πρωτοτυπία στο ερώτημα ανάπτυξης θεωρίας -που δεν έχει εξεταστεί ξανά στις τακτική εξεταστική περίοδο- και στις ασκήσεις της τρίτης και τέταρτης ομάδας δεν υπήρχε μεγάλη δυσκολία στην αλγεβρική επεξεργασία των ερωτημάτων, αλλά οι υποψήφιοι έπρεπε να έχουν άρτια γνώση της θεωρίας και καλή γνώση κατασκευής των αντίστοιχων διαγραμμάτων.

 Οι Εξετάσεις ολοκληρώνονται την Τρίτη 19 Ιουνίου, με τα μαθήματα της Βιολογίας Προσανατολισμού και της Βιολογίας Γενικής Παιδείας, ενώ από την Παρασκευή 22 Ιουνίου ξεκινούν οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα (Σχέδιο, Ξένες Γλώσσες κ.λπ).

 Πηγή: kathimerini.gr

 

Ο ΕΟΠΥΥ χορηγεί επίδομα λουτροθεραπείας ύψους 150 ευρώ στους ασφαλισμένους του, όπως αναφέρει ο Οργανισμός σε ανακοίνωση του. Το επίδομα αυτό αφορά την λουτρική περίοδο από την 1η Ιουνίου έως τις 31 Οκτωβρίου του 2019.

«Όπως ισχύει κάθε φορά η αποζημίωση λουτροθεραπείας παρέχεται κατά την διάρκεια της λουτρικής περιόδου για το χρονικό διάστημα από 1/6 έως 31/10 εκάστου έτους και ανέρχεται στο ποσό των 150 ευρώ προς τους δικαιούχους, μετά από έγκριση από το αρμόδιο υγειονομικό όργανο ΕΟΠΥΥ σε αναγνωρισμένες από το κράτος Λουτροπηγές, Το ανωτέρω ποσό χορηγείται για την πραγματοποίηση κατά ανώτατο όριο 15 λούσεων» τονίζει σε ανακοίνωσή του ο ΕΟΠΥΥ.

 

Δικαίωμα για την χορήγηση του επιδόματος Λουτροθεραπείας έχουν οι ασφαλισμένοι που πάσχουν από τις κάτωθι παθήσεις:

 

1) Αυτοάνοσες ρευματικές παθήσεις με προβολή του μυοσκελετικού συστήματος, που δεν βρίσκεται σε οξύ στάδιο.

 

Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται παθήσεις όπως οι κάτωθι:

 

α) Ρευματοειδής αρθρίτιδα

 

β) Συστηματικός ερυθηματώδης λύκος

 

γ) Συστηματική σκλήρυνση

 

δ) Πολυμυοσίτιδα-Δερματίτιδα

 

ε) Ρευματοειδή πολυμυαλγία

 

στ) Μεικτή νόσος του συνδετικού ιστού

 

2) Μετατραυματικές δυσκαμψίες, Μετατραυματική αρθρίτιδα

 

3) Δερματοπάθειες

 

Στην κατηγορία αυτή υπάγονται η ψωρίαση, το χρόνιο έκζεμα και η χρόνια διάχυτη νευροδερματίτιδα.

 

Β) Τα απαραίτητα δικαιολογητικά τα οποία θα πρέπει να υποβάλουν οι ασφαλισμένοι, προκειμένου να δικαιωθούν της λήψης της εν λόγω παροχής, καθορίζονται ως εξής:

 

1) Ιατρική γνωμάτευση (σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα1), ιατρού, αντίστοιχης με την πάθηση ειδικότητας, (Ορθοπαιδικού, Ρευματολόγου, Δερματολόγου, Φυσιάτρου). Στην γνωμάτευση θα πρέπει να αναφέρεται αναλυτικά η πάθηση του ασφαλισμένου και να αιτιολογείται αναλυτικά η αναγκαιότητα υποβολής του σε λουτροθεραπεία. Σε περίπτωση έλλειψης ιατρού ειδικότητας ρευματολόγου στην περιοχή, (συμβεβλημένων, υπηρετούντων στα Νοσοκομεία του ΕΣΥ,στα Στρατιωτικά και Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία ή σε μονάδες υγείας του Π.Ε.Δ.Υ.,) θα γίνονται αποδεκτές γνωματεύσεις από Ορθοπεδικούς συμβεβλημένους ή υπηρετούντες στις ανωτέρω μονάδες υγείας για τα νοσήματα της παρ.Α1.

2) Ιατρική γνωμάτευση ειδικευμένου Καρδιολόγου (σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα 2), από την οποία να προκύπτει, δεδομένης της κλινικής κατάσταση του ασφαλισμένου, ότι δύναται να προβεί στην συγκεκριμένη θεραπεία και ότι δεν υπάρχει ιατρική αντένδειξη για την διενέργεια αυτής. Οι γνωματεύσεις των ανωτέρω παραγράφων 1 και 2, δύναται να εκδίδονται από ιατρούς Νοσοκομείων του ΕΣΥ , Στρατιωτικών και Πανεπιστημιακών, ιατρούς των μονάδων Υγείας του Π.Ε.Δ.Υ και τέλος από τους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ ιατρούς.

3) Τα εισιτήρια των λούσεων.

4) Βεβαίωση της λουτροπηγής από τον νόμιμο εκπρόσωπό της, ότι η λουτροπηγή ανήκει στις αναγνωρισμένες από το Κράτος Λουτροπηγές. Από την ίδια βεβαίωση θα πρέπει να προκύπτουν οι ημερομηνίες πραγματοποίησης των λούσεων καθώς και το χρονικό διάστημα εντός του οποίου διενεργήθηκαν.

5) Επικυρωμένο φωτοαντίγραφο απόδειξης παροχής υπηρεσιών του ξενοδοχείου ή του ενοικιαζόμενου δωματίου, προκειμένου να διαπιστώνεται η μετάβαση και διαμονή του ασφαλισμένου στον τόπο της λουτροπηγής. Στην περίπτωση που η λουτροπηγή βρίσκεται κοντά στον τόπο κατοικίας του ασφαλισμένου και δεν προκύπτει διαμονή, απαραίτητη κρίνεται η υποβολή Υπεύθυνης Δήλωσης του ασφαλισμένου στην οποία θα δηλώνει ότι, μετακινήθηκε τις ημερομηνίες όπως αυτές αναφέρονται στην βεβαίωση του νόμιμου εκπροσώπου της λουτροπηγής.

6) Για τα ΑμΕΑ με τετραπληγία ή παραπληγία, δύναται να αποζημιώνεται και ο συνοδός για το κόστος μετακίνησης του, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο σχετικό γενικό έγγραφο του Οργανισμού με ΑΔΑ: 6ΧΣ70Ξ7Μ-Φ6Τ

Οι ιατρικές γνωματεύσεις των παραγράφων 1 και 2 , τίθενται υπόψη του Υγειονομικού Δ/ντή, ή του Υπευθύνου των μονάδων υγείας ή του νομίμου αναπληρωτή του ή του αρμόδιου ελεγκτικού οργάνου, το οποίο μετά από έλεγχο επί του βιβλιαρίου ασθενείας περί της ασφαλιστικής κάλυψης του ασφαλισμένου, πιστοποιεί την προσκόμιση των δύο ιατρικών γνωματεύσεων, θέτοντας επί αυτών την σφραγίδα, την υπογραφή του καθώς και την ημερομηνία του ελέγχου.

Σε περίπτωση που πραγματοποιηθούν λιγότερες των 15 λούσεων, θα αποδίδεται ποσό που αντιστοιχεί στις πραγματοποιηθείσες λουτροθεραπείες κατ» αναλογία».

Πηγή: e-dimosio.gr

Συνελήφθη, χθες το βράδυ, στον αερολιμένα Ακτίου Βόνιτσας, από αστυνομικούς του Αστυνομικού Τμήματος Ακτίου – Βόνιτσας, ένας 23χρονος αλλοδαπός.

Πιο συγκεκριμένα με τη χρήση ταξιδιωτικού εγγράφου (ταυτότητα) Βελγικών Αρχών, που ανήκει σε τρίτο πρόσωπο, επιχείρησε να εξέλθει παράνομα από την Ελλάδα, μέσω πτήσης που είχε τελικό προορισμό τo Άμστερνταμ Ολλανδίας.

Γραφείο Τύπου Αστ. Δ/νσης Περ. Δυτικής Ελλάδας