Ενοποιούνται ΑΦΜ, ΑΜΚΑ και Αριθμός Ταυτότητας
Την Τετάρτη ο νέος Υπουργός Εσωτερικών κ. Κουρουμπλής θα έχει συνάντηση με την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος προκειμένου να έχει μια καλύτερη πληροφόρηση από τους ανθρώπους που ζουν το πρόβλημα και δήλωσε ότι προωθούνται οι διαδικασίες για την ενοποίηση ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, αριθμού αστυνομικής ταυτότητας ώστε να παταχθεί η γραφειοκρατία ενώ ανέφερε επίσης πως σημαντικό είναι και ο διοικητικός κώδικας καθώς πολλές φορές πρόστιμα δεν εισπράττονται.
Απέφυγε να σχολιάσει την εξαίρεση των μαθητών από τα θρησκευτικά μιλώντας στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 90,1 και τον Σεραφείμ Κοτρώτσο ο υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτης Κουρουμπλής.
Σημείωσε ότι η σχέση με την εκκλησία πρέπει να μείνει σε ένα υγιές πεδίο αμοιβαίας κατανόησης, υπογραμμίζοντας ότι τα ζητήματα πρέπει να εξαγγέλλονται με συνεννόηση και συζήτηση.
Ο κ. Κουρουμπλής τόνισε πως ανοίγουν θέματα που έχουν να κάνουν με τον εκσυγχρονισμό του κράτους και προανήγγειλε την συγκρότηση επιτροπής για τον Καλλικράτη προκειμένου να συζητήσει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την καλύτερη λειτουργία του θεσμού
www.dikaiologitika.gr
Στους 10 κορυφαίους παγκόσμιους προορισμούς η Ελλάδα
Ο εορτασμός της 27ης Σεπτεμβρίου για την παγκόσμια ημέρα τουρισμού είναι μια ευκαιρία ανάδειξης της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής συμβολής του τουρισμού στην ευδαιμονία της διεθνούς κοινότητας, τονίζει στο μήνυμα της η αναπληρώτρια υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά.
Η Ελλάδα, όπως τονίζει, συγκαταλέγεται στους 10 κορυφαίους παγκόσμιους τουριστικούς προορισμούς. Ο τουρισμός αποτελεί πολύτιμο πυλώνα της οικονομικής μας ανάπτυξης και της κοινωνικής συνοχής. Συμβάλει περίπου 20% στο ΑΕΠ της χώρας μας και δημιουργεί 1.000.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Προσφέρει σημαντική στήριξη και ευκαιρίες στις προσπάθειες εξόδου της χώρας μας από την οικονομική κρίση.
Με το ιστορικό ρεκόρ αφίξεων 26 εκατομμυρίων τουριστών και τα 15.5 δισ. ευρώ έσοδα υπολογίζουμε να κλείσει η τουριστική χρονιά για το 2015, αναφέρει η κ. Κουντουρά. Μια μεγάλη επιτυχία που προήλθε από τη συλλογική προσπάθεια του Υπουργείου, των εποπτευόμενων φορέων του ΕΟΤ και ΞΕΕ, των περιφερειών, και όλου του ιδιωτικού τουριστικού κλάδου.
«Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε το έργο μας για την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Είμαστε αισιόδοξοι και ταυτόχρονα σε εγρήγορση ώστε να προχωρήσουμε με ακόμα μεγαλύτερα βήματα και να φέρουμε καλύτερα αποτελέσματα», επισημαίνει η αναπληρώτρια υπουργός και συμπληρώνει: «Αποτελεί χρέος και ευθύνη μας να αναβαθμίσουμε περαιτέρω το τουριστικό μας προϊόν σε ποιότητα, σε υποδομές, σε εκπαίδευση, σε παροχή υπηρεσιών. Όλοι όσοι έχουν ρόλο και λόγο στον Ελληνικό τουρισμό μπορούν και οφείλουν να συστρατευθούν μαζί μας, ώστε να καταφέρουμε μέσα από μια διαρκή συλλογική προσπάθεια να αποδώσουμε τα οφέλη, που προέρχονται από τον τουριστικό τομέα, στο κοινωνικό σύνολο και την οικονομία της χώρας μας».
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δημόσιοι υπάλληλοι: Μισθός ανάλογα με την απόδοση στην υπηρεσία!
Tης Eλένης Πετροπούλου
Tα δύσκολα νομοσχέδια για την εφαρμογή του νέου ενιαίου μισθολογίου στο Δημόσιο, καθώς για την αξιολόγηση και την κινητικότητα των δημόσιων υπαλλήλων, πρέπει να φέρει το προσεχές διάστημα στη Bουλή η νέα ηγεσία του υπουργείου Eσωτερικών και Διοικητικής Mεταρρύθμισης.
Mισθοί συνδεδεμένοι με την αποδοτικότητα, αλλά και νέο «μαχαίρι» στις αποδοχές των υπαλλήλων από 1ης Iανουαρίου 2016, αναμένεται να προκαλέσουν κύμα αντιδράσεων, θέτοντας την κυβέρνηση μπροστά στη σκληρή πραγματικότητα της υλοποίησης των όρων του τρίτου μνημονίου που αφορούν τη δημόσια διοίκηση.
Συγκεκριμένα, έως τον Oκτώβριο η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει σε μεταρρύθμιση του ενιαίου μισθολογίου, με ισχύ από 1ης Iανουαρίου 2016, «σε συνάρτηση με τις δεξιότητες, τις επιδόσεις και τις αρμοδιότητες και τη θέση του προσωπικού», όπως αναφέρεται στο μνημόνιο. Προβλέπεται, μάλιστα, ότι έως το 2018 το νέο σύστημα θα υποστεί μεταρρύθμιση, δημιουργώντας και εφαρμόζοντας «καθηκοντολόγιο» για τους υπαλλήλους που θα αντανακλάται στο μισθολόγιο.
«Ψαλίδα»
Πηγές από το υπουργείο Eσωτερικών ανέφεραν ότι οι δανειστές επιδιώκουν να ανοίξει σταδιακά η μισθολογική «ψαλίδα» μεταξύ των διοικητικά ανώτερων και κατώτερων δημοσίων υπαλλήλων, καθώς αυτή τη στιγμή υπάρχει η λογική του εξισωτισμού. Mια τέτοια απόφαση θα οδηγήσει σε μεγάλη μείωση των κατώτερων μισθών και αύξηση των ανώτερων. Ωστόσο, το υπουργείο Διοικητικής Mεταρρύθμισης εμφανίζεται αντίθετο σε μία τέτοια εξέλιξη και ήδη αναζητά τα... ισοδύναμα μέτρα. Προς την κατεύθυνση αυτή, στο υπουργείο δεν αποκλείουν την ένταξη των επιδομάτων στον βασικό μισθό. Παραδέχονται ότι και αυτή η πρόταση οδηγεί σε μείωση μισθών, αλλά -όπως υποστηρίζουν- περιορισμένης έντασης (5%-10% συνολικά), με το «χαμένο» εισόδημα να κατευθύνεται στην ενίσχυση των ασφαλιστικών ταμείων μέσω της αύξησης των εισφορών (καθώς η επιδοματική πολιτική είχε επίπτωση στα ασφαλιστικά ταμεία).
Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να ψηφίσει σχετικό νόμο έως τον Nοέμβριο για την εφαρμογή της μεταρρύθμισης του μισθολογίου και έως τον Iούνιο του 2016 για τον εξορθολογισμό των ειδικών μισθολογίων με ισχύ το 2017.
Παράλληλα, το υπουργείου θα πρέπει μέχρι τέλος Oκτωβρίου να παρουσιάσει και να εφαρμόσει νέα νομοθεσία για την επιλογή διευθυντικών στελεχών. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η επιλογή διευθυντικών στελεχών θα ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2016, Βε επιλογή γενικών διευθυντών έως τον Δεκέμβριο και διευθυντών έως τον Mάιο του 2016. Eπιπρόσθετα, έως τον Nοέμβριο θα πρέπει να νομοθετήσει το νέο πλαίσιο αξιολόγησης των επιδόσεων όλου του προσωπικού.
Στις δεσμεύσεις της χώρας, σε ό,τι αφορά τη δημόσια διοίκηση, περιλαμβάνεται και νέα Mεσοπρόθεσμη Δημοσιονομική Στρατηγική (MΔΣτρ), που θα καθορίζει -εντός Oκτωβρίου- «ανώτατα όρια για τις μισθολογικές δαπάνες και τα επίπεδα απασχόλησης στο Δημόσιο, που να συνάδουν με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και με την εξασφάλιση φθίνουσας πορείας για τις δημόσιες δαπάνες σε σχέση Βε το AEΠ κατά την περίοδο 2016-2019».
Hδη, μάλιστα, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να συνεχίσει τον κανόνα των αποχωρήσεων και το 2016, ενώ ο συντελεστής για τα έτη 2017-2019 θα καθοριστεί στη MΔΣτρ, που θα εγκριθεί τον Oκτώβριο του 2015.
Νέο σύστημα κινητικότητας έως τον Δεκέμβριο
Mέχρι τον Δεκέμβριο η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Eσωτερικών και Διοικητικής Mεταρρύθμισης θα πρέπει να προχωρήσει σε ένα νέο σύστημα μόνιμης κινητικότητας. Tο σύστημα θα προωθήσει τη χρήση της περιγραφής καθηκόντων και θα συνδέεται με μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων, που θα περιλαμβάνει όλες τις κενές θέσεις. Tην τελική απόφαση για την κινητικότητα του προσωπικού θα λαμβάνει η εκάστοτε υπηρεσία. Mε τον τρόπο αυτόν θα εξορθολογιστεί η κατανομή πόρων, καθώς και η στελέχωση σε ολόκληρο τον τομέα της γενικής κυβέρνησης.
Πληρωμή με κάρτα ακόμη και σε περίπτερα και δώρο… ένα σπίτι
Σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και την είσπραξη εσόδων που θα βοηθήσει στο να μη ληφθούν σκληρά μέτρα, ετοιμάζεται να προωθήσει η κυβέρνηση. Μεταξύ αυτών και η ώθηση σε αγορές με κάρτα και συμμετοχή σε λαχειοφόρους.
Οπως μετέδωσε το Star, πέντε είναι τα νέα μέτρα, που η κυβέρνηση ευελπιστεί ότι θα αποφέρουν τα προσδωκόμενα αποτελέσματα.
- Το αφορολόγητο (που αναμένεται να αυξηθεί στις 12.000 ευρώ) θα δίνεται μόνο για τις δαπάνες με κάρτα. Τι σημαίνει αυτό; Οτι πρέπει να πληρώνουμε παντού με κάρτα, σε σούπερ μάρκετ, βενζινάδικα κ.λπ.
- Επίσης, όποιος χρησιμοποιεί κάρτα θα παίρνει λαχνούς από το υπουργείο Οικονομικών και θα μπαίνει στην κλήρωση για σπίτια που είναι ανεκμετάλλευτα από την ακίνητη περιουσία του Δημοσίου. Μάλιστα, οι τυχεροί αυτής της κλήρωσης θα παίρνουν απαλλαγή από ΕΝΦΙΑ για τα 5 πρώτα χρόνια κατοχής του ακινήτου.
- Θα τοποθετηθούν συσκευές χρέωσης με κάρτα (POS) παντού, σε περίπτερα, ταξί κ.α. Στο πλαίσιο αυτό, όμως, οι προμήθειες θα είναι φθηνότερες για τους επαγγελματίες από το 2% που ισχύει τώρα, ενώ θα είναι πολύ φθηνή και η τοποθέτηση του μηχανήματος.
- Θα παρέχεται έκπτωση φόρου για ιατρικές δαπάνες μόνο σε περίπτωση χρησιμοποίησης κάρτας. Αυτή τη στιγμή οι πολίτες πληρώνουν με μετρητά και παίρνουν απόδειξη η οποία δεν εκπίπτει.
- Θα δημιουργηθεί, κατόπιν απαίτησης της Τρόικας, νέος, πλήρως ανεξάρτητος φορολογικός μηχανισμός, που δεν θα έχει καμία σχέση με την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, δεν θα υπάγεται σε αυτό. Η θητεία των μελών του θα είναι πενταετής. Πρόκειται, ουσιαστικά, για το «ελληνικό IRS», που έχει ακουστεί τόσες φορές στο παρελθόν.
aftodioikisi.gr
Ζητούν εθελοντές για να διδάξουν σε ΑΕΙ και ΤΕΙ
Τα ελληνικά ΑΕΙ/ΤΕΙ ζητούν κατ’ ουσίαν εθελοντές για να διδάξουν τα μαθήματα του νέου ακαδημαϊκού έτους.
Λόγω μείωσης της κρατικής χρηματοδότησης, τα ιδρύματα απευθύνονται σε επιστήμονες που είχαν εργαστεί ως συμβασιούχοι τα τελευταία χρόνια και τους ζητούν να εργασθούν αμισθί. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξύ, καθώς υπάρχουν 49 τμήματα ΑΕΙ/ΤΕΙ με μονοψήφιο αριθμό μονίμων διδασκόντων, ενώ το υπουργείο Παιδείας δεν έχει ανακοινώσει ακόμη πόσες πιστώσεις θα εγκρίνει και πότε για την πρόσληψη συμβασιούχων. Ως μέσον αξιοποίησης των παλιών συμβασιούχων χρησιμοποιούνται προγράμματα διά βίου μάθησης, τα οποία προσφέρουν ως ένα είδος «αμοιβής» ένα πιστοποιητικό επιμόρφωσης. Η άλλη όψη της... μιζέριας είναι η αμοιβή των συμβασιούχων: «Το τμήμα τα τελευταία τέσσερα χρόνια λειτουργεί με δέκα μόνιμους καθηγητές και έξι εκτάκτους, πληρώνοντας, εμάς τους εκτάκτους, αποζημίωση 9 ευρώ την ώρα, δηλαδή όσο ένα φθηνό ιδιαίτερο μάθημα», ανέφερε στην «Κ» συμβασιούχος. «Οφείλουμε να βάλουμε πλάτη για τη λειτουργία του πανεπιστημίου», πρόσθεσε πρύτανης...
Ειδικότερα, το πρόβλημα της υποστελέχωσης είναι γενικό, αλλά οφείλεται σε διαφορετικούς λόγους ανά ίδρυμα. Για τα μεγάλα κεντρικά πανεπιστήμια, όπου λειτουργούν τμήματα με πάνω από 30 χρόνια ζωής και διδακτικό προσωπικό που «κουβαλάει» αντίστοιχα εργασιακά χρόνια, ο λόγος είναι οι συνταξιοδοτήσεις. Με βάση τα στοιχεία της ομοσπονδίας πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ, από τους 9.000 πανεπιστημιακούς το 2012 έως τώρα έχουν αποχωρήσει περίπου 1.200 και έως τον Αύγουστο του 2016 θα προστεθούν άλλοι 400. Εξ αυτών, οι 700 από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το ΑΠΘ.
Στην περιφέρειαΓια τα μικρότερα και κυρίως τα περιφερειακά ιδρύματα, τα προβλήματα είναι οξύτερα και δημιουργούνται κυρίως από τη χρόνια υποστελέχωση, που αναγκάζει τις ηγεσίες των ιδρυμάτων να καταφεύγουν κάθε χρόνο σε προσλήψεις συμβασιούχων για να διδάξουν τα μαθήματα. Ενδεικτικά, βάσει των στοιχείων του υπ. Παιδείας υπάρχουν 49 τμήματα με λιγότερους από εννέα μόνιμους καθηγητές, εκ των οποίων οκτώ πανεπιστημίων και 41 ΤΕΙ. Μάλιστα, πέντε τμήματα (ένα πανεπιστημίου, τέσσερα ΤΕΙ) δεν έχουν κανένα διδάσκοντα. Τα τμήματα αυτά δημιουργήθηκαν την τελευταία 25ετία και τα πρώτα χρόνια λειτουργίας τους βασίστηκαν στα ευρωπαϊκά κονδύλια για την πρόσληψη συμβασιούχων. Με την ολοκλήρωση της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, επιβάρυναν τον κρατικό προϋπολογισμό, που βαίνει μειούμενος κάθε χρόνο. Το 2008 δόθηκαν 28,5 εκατ. ευρώ για τη μισθοδοσία του έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού, το 2014 το ποσό ήταν 1,5 εκατ. ευρώ και φέτος έχει μειωθεί ακόμη περισσότερο. Οπως τόνισε στην «Κ» ο πρόεδρος της ομοσπονδίας διδασκόντων ΤΕΙ Γιάννης Τσάκνης, στα ΤΕΙ κατά μέσον όρο το 65% των ωρών καλύπτεται από συμβασιούχους. Πώς λοιπόν θα λειτουργήσουν φέτος; Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας των μονίμων πανεπιστημιακών είναι η πρώτη λύση. Αλλά τι θα γίνει όταν ούτε οι μόνιμοι επαρκούν; «Είμαι επί 16 χρόνια εργαστηριακός συνεργάτης σε ΤΕΙ (έκτακτος καθηγητής) με σύμβαση που ανανεώνεται κάθε χρόνο.
Παλαιότερα υπήρχαν 20 μόνιμοι καθηγητές και 40 έκτακτοι και αμειβόμασταν κανονικά», αναφέρει στην «Κ» συμβασιούχος και προσθέτει: «Ειδικά για φέτος, καλούμαστε να εργασθούμε “προαιρετικά αν θέλουμε” χωρίς να αμειφθούμε, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν πιστώσεις». Ενας τρόπος είναι οι συμβασιούχοι να παρακολουθήσουν προγράμματα διά βίου μάθησης, τακτική που έχει υιοθετηθεί σε ΑΕΙ/ΤΕΙ. «Σε συνέχεια του ενδιαφέροντός σας για συμμετοχή στο πρόγραμμα, θα θέλαμε να μας επιβεβαιώσετε τη δυνατότητά σας να παραβρίσκεστε στο Τμήμα για δύο ημέρες την εβδομάδα με τετράωρη παρουσία, κατά τα εργαστηριακά μαθήματα που θα σας κατανεμηθούν. Παρακαλώ να δηλώσετε τις ημέρες που είστε διαθέσιμοι, ώστε να βγει το πρόγραμμα για το χειμερινό εξάμηνο», ζήτησε πρόσφατα πρόεδρος τμήματος ΤΕΙ από περυσινούς συμβασιούχους...
Τέλος το αφορολόγητο για όσους βγάζουν 1.000 ευρώ το μήνα
Η φτώχεια φέρνει … κατάργηση του αφορολογήτου ορίου για όσους βγάζουν από μόλις χίλια ευρώ το μήνα. Στο πλαίσιο του τρίτου Μνημονίου, το νέο οικονομικό επιτελείο ψάχνει να βρει τι θα αλλάξει στη φορολογία εισοδήματος, φέρνοντας νέα κλίμακα αλλά και κατάργηση φοροαπαλλαγών και εκπτώσεων που κοστίζουν 300 εκατ. ευρώ στο κράτος. Με στόχο την αναδιανομή των βαρών αναζητούν «πλούσιους» για να τους φορολογήσουν αλλά, λόγω της μείωσης των εισοδημάτων, κατεβάζουν τον πήχη πιο κάτω και από τα 30.000 ευρώ το χρόνο, ή και από τα μόλις 12.000 ευρώ και πάνω.
Αν και δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις, στο υπουργείο Οικονομικών θέλουν να επαναφέρουν το αφορολόγητο για μισθωτούς και συνταξιούχους, στις 12.000 ευρώ –όπως υποσχόταν προεκλογικά τον Ιανουάριο ο ΣΥΡΙΖΑ- ή τουλάχιστον στα 9.000 ευρώ που ισχύει πρακτικά σήμερα. Η άσκηση όμως αποδεικνύεται δύσκολη και επικίνδυνη αφού υπάρχει ο «κίνδυνος» να μείνουν αφορολόγητοι σχεδόν οι μισοί φορολογούμενοι!
Για αυτό κερδίζει έδαφος η εισήγηση να μην ισχύει κανένα αφορολόγητο για όσους βγάζουν πάνω από το αφορολόγητο όριο εισοδήματος. Στην περίπτωση αυτή, εκατομμύρια μισθοσυντήρητοι θα κληθούν να πληρώνουν φόρο από το πρώτο ευρώ, χωρίς κανένα αφορολόγητο! Η επιβάρυνση μπορεί να ξεπερνά τα 2.100 ευρώ τον χρόνο, που σήμερα ο απλός μισθοσυντήρητος τα γλιτώνει, σαν έκπτωση φόρου.
Ακόμα χειρότερα όμως, προτείνεται ο ανώτερος συντελεστής φόρου που «πιάνει» τον κάθε φορολογούμενο να ισχύει μεν από το πρώτο ευρώ, αλλά και για ολόκληρο το ποσό του εισοδήματος, αντί να ισχύει ένας για κάθε κλιμάκιο του εισοδήματος στο οποίο αφορά! Σε τέτοια περίπτωση, ουσιαστικά καταργούνται τα κλιμάκια εισοδήματος και ο φόρος δεν θα επιβάλλεται κλιμακωτά ανά κλιμάκιο αλλά ενιαία με τον υψηλότερο συντελεστή για το σύνολο του φορολογητέου εισοδήματος!
Τι σημαίνουν πρακτικά όλα αυτά; Ότι σχεδόν 3 εκατομμύρια φορολογούμενοι που πλέον δηλώνουν ατομικό εισόδημα κάτω από 12.000 ευρώ (ή από τα 9.000 ευρώ αν δεν βγαίνει αλλιώς ο λογαριασμός) δεν θα πληρώσουν το 2016 ούτε ένα ευρώ φόρο εισοδόηματος (ή θα δίνουν τα ίδια με φέτος) αλλά οι υπόλοιποι 3,5 εκατομμύρια φορολογούμενοι θα επωμιστούν τα κάτι παραπάνω από 20 δισ. ευρώ συνολικά που ζητά ο προϋπολογισμός (πάνω από 5.000 ευρώ «το κεφάλι»).
Από την πρώτη μέρα που έπιασαν ξανά «στασίδι» στο υπουργείο, οι κύριοι Ευκλείδης Τσακαλώτος και Γιώργος Χουλιαράκης ανακοίνωσαν πως επεξεργάζονται ήδη τις αλλαγές που έρχονται, αφού πρέπει μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου να έχουν καταλήξει σε μία ολοκληρωμένη πρόταση για τη φορολογία εισοδήματος και να την παρουσιάσουν στην Τρόικα.
Το σχέδιο όμως για να κοπεί το αφορολόγητο σε όσους βγάζουν έστω και ένα ευρώ παραπάνω από το αφορολόγητο όριο, πλήττει και όσους κάτω και από το όριο της φτώχειας. Ωστόσο μπαίνει και αυτό στο «ζύγι» του τρίτου Μνημονίου, λαμβάνοντας τα εξής δεδομένα:
- πρέπει να οριστεί ένα αφορολόγητο ύψους τουλάχιστον 9.000 ευρώ, για να μην βρεθούν ξαφνικά να πληρώνουν φόρο όσοι βγάζουν το μήνα περίπου 1.000 ευρώ μικτά (750 "καθαρά") και ως τώρα απαλλάσσονταν. Το βασικό επιχείρημα προς την Τρόικα είναι πως το δημόσιο δεν μπορεί να περιμένει φόρους από πολίτες που δεν έχουν καν τα προς το ζην. Προϋποθέτει όμως και ότι το 2016 θα πληρώνουν όλοι οι υπόλοιποι περισσότερους φόρους, ώστε να μη χάσει έσοδα το κράτος.
- το αφορολόγητο θα μπορούσε να τεθεί και στα 12.000 ευρώ (ή χίλια ευρώ καθαρά το μήνα) αλλά με πολύ μεγάλη επιβάρυνση στα εισοδήματα από 30.000 ευρώ και άνω.
- ωστόσο η αύξηση της ανεργίας, τα «λουκέτα» και οι μειώσεις μισθών στην αγορά τον τελευταίο ένα χρόνο έχουν οδηγήσει τους περισσότερους να ζουν με πολύ λιγότερα χρήματα από ότι πέρυσι ή πρόπερσι. Περιορίζονται δραστικά πλέον έτσι εκείνοι που βγάζουν πάνω από πχ 30.000 ευρώ το χρόνο και τους οποίους ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας είχε στοχοποιήσει προ τριμήνου μιλώντας στη Βουλή σαν «προνομιούχους» που θα πρέπει να φορολογηθούν περισσότερο (επιβάλλοντας και αύξηση στην έκτακτη εισφορά που τους αναλογούσε). Επιπλέον η Τρόικα αμφισβητεί αν μπορούν πράγματι να εισπραχθούν άμεσα επιπλέον έσοδα επιβάλλοντας υψηλούς φόρους στα μεγάλα εισοδήματα (πχ με συντελεστές 50% ή 60%) θεωρώντας πως οι προβλέψεις για τις εισπράξεις αυτές κινδυνεύουν να μείνουν τελικά «στα χαρτιά».
- στην κυβέρνηση αναγκάζονται έτσι να μελετήσουν πώς θα μπορούσαν να αγγίξουν και πιο χαμηλά εισοδήματα, «βαπτίζοντας» σαν μεσαία τα εισοδήματα που είναι πάνω από 9.000 - 12.000 ευρώ το χρόνο! Για να μην μειωθεί (ή και για να αυξηθεί) το συνολικό ποσό των εισπράξεων φόρων, έχει προταθεί να χάνουν το αφορολόγητο όλοι όσοι … το υπερβαίνουν! Ενώ δηλαδή σήμερα ένας μισθοσυντήρητος απολαμβάνει μία έκπτωση φόρου 2.100 ευρώ που ισοδυναμεί με αφορολόγητο 9.000 ευρώ (που μειώνεται όμως όσο τα εισοδήματά του αυξάνονται και το χάνει πλήρως αν δηλώνει πάνω από 42.000 ευρώ) κινδυνεύει στο εξής να πληρώνει φόρο και για τα πρώτα 9.000 ευρώ που τα γλίτωνε.
- για όσους δηλώνουν μεγαλύτερα εισοδήματα, θα ισχύσουν πολλά κλιμάκια. Από ένα ευρώ και έως 1.000 ή 2.000 ευρώ πάνω από το αφορολόγητο όριο που θα επιλεγεί, προτείνεται να μπει πρώτος ένας χαμηλός «εισαγωγικός» συντελεστής της τάξης του 5% ή 6%. Οι συντελεστές φόρου θα αυξάνονται, όσο ανεβαίνει κάποιος σε υψηλότερο κλιμάκιο εισοδήματος.
- με βάση το τρίτο Μνημόνιο, οι νέοι συντελεστές θα πρέπει να ενσωματώνουν και την επιβάρυνση από την έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης, που πλέον μονιμοποιείται. Επειδή όμως η έκτακτη εισφορά 1%-8% επιβάλλεται από το πρώτο ευρώ, οι αυξήσεις στους συντελεστές θα πρέπει να είναι μεγαλύτερες από το άθροισμα του συντελεστή που ίσχυε και του συντελεστή της έκτακτης εισφοράς –γιατί τότε τα υψηλά εισοδήματα θα πλήρωναν ίσως και λιγότερα από όσα πληρώνουν σήμερα. Έτσι ο ανώτατος συντελεστής για το 2016 θα πρέπει να ξεπερνά και το 50%, το οποίον είναι απλώς το άθροισμα του 42% και του 8% που είναι οι ανώτατοι συντελεστές φόρου εισοδήματος και έκτακτης εισφοράς που ισχύουν σήμερα. Με την μετακύλιση όλων των βαρών από την καταργηση του αφορολογήτου προς τα πάνω, ο ανώτατος συντελεστής θα πλησιάσει ή θα φτάσει στο 60%!
Αυτό δεν θα χρειαστεί να συμβεί όμως αν ισχύσει το πιο ακραίο σενάριο, δηλαδή, μιας και θα ενσωματωθεί και η έκτακτη εισφορά που ισχύει από το πρώτο ευρώ, να επιβάλλεται ο ανώτερος φορολογικός συντελεστής για το σύνολο του εισοδήματος, αντί να αθροίζονται οι φόροι που αναλογούν από κάθε κλιμάκιο.
ΦΠΑ στα νησιά
Εκπλήξεις αναμένονται όμως να υπάρξουν και στο θέμα του ΦΠΑ των νησιών στο Αιγαίο. Επειδή το μέτρο πρέπει να ισχύσει από την ερχόμενη Πέμπτη 1η Οκτωβρίου και η Βουλή δεν έχει ακόμη ανοίξει, ετοιμάζεται Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που θα ορίζει τα νησιά που θα υποστούν το νέο κύμα αυξήσεων.
Ο αριθμός τους κυμαίνεται από 7 ως 12, μεταξύ των οποίων και τα εξής νησιά:
- Μύκονος
- Σαντορίνη
- Ρόδος
- Πάρος
- Νάξος
- Σύρος
- Τήνος
- Μήλος
- Τζιά
- Σίφνος
Μένει το 23% ΦΠΑ στην εκπαίδευση
Σύγχυση προκαλεί πάντως σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά και η στάση που θα τηρήσει η κυβέρνηση για το θέμα του ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Όπως αποκάλυψε το ΘΕΜΑ της Κυριακής, παρά τις προεκλογικές εξαγγελίες η κυβέρνηση επιδιώκει να διατηρήσει και να μην καταργήσει το μέτρο. Αντιθέτως η Τρόικα ζήτησε να καταργηθεί. Ως συμβιβαστική λύση εξετάζεται η επιβολή χαμηλότερων συντελεστών ΦΠΑ 6% ή 13%, με τη λογική ότι έτσι οι αυξήσεις μπορεί να απορροφηθούν από τς επιχειρήσεις. Για την κυβέρνηση πάντως θα θεωρηθεί ήττα αν αναγκαστεί να καταργήσει τον ΦΠΑ στα ιδιωτικά σχολεία και να τον διατηρήσει στα φροντιστήρια, αλλά προτιμά είτε να τον αφήσει ως έχει, είτε να τον μειώσει (ή να τον καταργήσει) στα φροντιστήρια, βρίσκοντας άλλα ισοδύναμα μέτρα για να αναπληρώσει τα έσοδα που είχαν προϋπολογιστεί.
Τι αλλάζει με τα πρόστιμα για όσους δεν κόβουν αποδείξεις
Τα σενάρια είναι δύο και έχουν τις ίδιες πιθανότητας να αποτελέσουν το επόμενο βήμα σε ό,τι αφορά στα πρόστιμα για όσους δεν κόβουν αποδείξεις και προσπαθούν έτσι να φοροδιαφύγουν. Το ένα σενάριο λέει ότι τα πρόστιμα θα καταργηθούν, ενώ το δεύτερο λέει ότι θα παραμείνουν αλλά θα μειωθούν ως και στο 1/10.
Υπάρχει ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα σε ό,τι αφορά στα πρόστιμα, πρόβλημα το οποίο αναγνωρίζουν και οι δανειστές. Το πρόβλημα είναι η είσπραξη των προστίμων. Είναι χαρακτηριστικό ότι για κάθε 100 ευρώ προστίμων το κράτος υπολογίζεται ότι εισπράττει στην καλύτερη περίπτωση 0,50 λεπτά του ευρώ. Κάπως έτσι αναζητείται λύση, από κοινού με τους δανειστές.
Η μια λύση που προτείνεται είναι η δραματική μείωση των προστίμων.
Για παράδειγμα σήμερα το πρόστιμο για κάποιον που δεν κόβει μια απόδειξη σήμερα ξεκινάει από τα 250 ευρώ και μπορεί να φτάσει και τα 500. Με λίγα λόγια σε έναν και μόνο έλεγχο σε μια ταβέρνα για παράδειγμα οι ελεγκτές μπορεί και να επιβάλουν από 2.500 ως και 5.000 ευρώ πρόστιμο. Ένα ποσό το οποίο όμως το κράτος δεν εισπράττει, όπως αποδεικνύεται στην πράξη, ποτέ! Έτσι μελετάται η μείωση των προστίμων σε ποσά από 10 ως 20 ευρώ για κάθε απόδειξη, ποσά τα οποία ο φορολογούμενος μπορεί να πληρώσει.
Η μείωση των προστίμων ωστόσο μπορεί να εκληφθεί και ως ατιμωρησία και να εκτινάξει τη φοροδιαφυγή στα ύψη. Έτσι μελετάται ένα δεύτερο σύστημα. Σε αυτή την περίπτωση οι ελεγκτές δεν θα κόβουν πρόστιμα, αλλά με βάση την εμπειρία τους και τα στοιχεία από τον έλεγχο που θα διενεργούν θα βεβαιώνουν φόρο. Με τον τρόπο αυτό ο φορολογούμενος δεν θα μπορεί να ξεφύγει καθώς η μη πληρωμή φόρων έχει πολλαπλάσιες επιβαρύνσεις και ποινές σε σχέση με ένα πρόστιμο από την εφορία.
aftodioikisi.gr
Με την εμπορική αξία τα τέλη ταξινόμησης των ΙΧ
Του Σπύρου Δημητρέλη
Εκτός από τις αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας που παρουσίασε το Capital.gr, στο υπουργείο Οικονομικών καταστρώνουν σχέδια για την αλλαγή και της φορολογίας κατά την απόκτηση και την κατοχή αυτοκινήτου. Έτσι, δεδομένη θεωρείται, αλλά από το 2016, η παρέμβαση στις κλίμακες και στον τρόπο υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης.
Η σημερινή κλίμακα υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης θεσμοθετήθηκε τον Νοέμβριο του 1998 από την τότε ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών στο πλαίσιο των προσπαθειών για τη μείωση του πληθωρισμού και την επίτευξη του σχετικού κριτηρίου του Μάαστριχτ για την ένταξη της Ελλάδας στην ευρωζώνη.
Βασικά χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης κλίμακας υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης είναι η αντιρρυπαντική οδηγία που πληροί το όχημα, ο κυβισμός του και τέλος η προ φόρων εργοστασιακή του αξία.
Η κλίμακα έχει ως εξής: ΑΝΤΙΡΡΥΠΑΝΤΙΚΗ ΟΔΗΓΙΑ
ΚΥΛΙΝΔΡΙΣΜΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ EURO 6 EURO 5 EURO 3 2 1
Μέχρι 900 κ.ε. 5% 14% 24%
Από 901-1400 κ.ε 12% 27% 49%
Aπό 1401-1600 κ.ε 20% 45% 95%
Από 1601-1800 κ.ε 30% 56% 129%
Από 1801-2000 κ.ε 40% 83% 216%
Από 2001 κ.ε. και πάνω 50% 142% 334%
Πρόθεση της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών είναι να φύγει από τη μέση το κριτήριο του κυβισμού και το τέλος ταξινόμησης να υπολογίζεται με βάση την εργοστασιακή αξία και την αντιρρυπαντική τεχνολογία που πληροί το όχημα. Ο λόγος που προωθείται αυτή η αλλαγή είναι προκειμένου να αντιμετωπιστούν, όπως υποστηρίζουν στο υπουργείο Οικονομικών, αδικίες αναφορικά με οχήματα υψηλής λιανικής τιμής αλλά με χαμηλό κυβισμό.
Τεκμήρια- τέλη ταξινόμησης
Η αξία του αυτοκινήτου, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Οικονομικών, θα αποτελεί καθοριστικό παράγοντα και για τα τέλη κυκλοφορίας αλλά και τα τεκμήρια διαβίωσης. Το κριτήριο της αξίας του αυτοκινήτου εξετάζεται να εφαρμοστεί κατά κύριο λόγο στα οχήματα που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά μετά τον Νοέμβριο του 2010. Σε αυτά τα αυτοκίνητα τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση του εκπεμπόμενους ρύπους.
Το αποτέλεσμα είναι οχήματα υψηλής εμπορικής αξίας να έχουν πολύ χαμηλά τέλη, ενώ οχήματα που έχουν ταξινομηθεί πριν τον Νοέμβριο του 2010 με τα ίδια χαρακτηριστικά έχουν πολλαπλάσια τέλη.
Την εισαγωγή της εμπορικής αξίας και στα τεκμήρια σχεδιάζει το ΥΠΟΙΚ από τα εισοδήματα του 2016. Τα τεκμήρια υπολογίζονται με κριτήριο την παλαιότητα και τον κυβισμό.
capital.gr
Χωρίς έλεγχο 38.000 «πόθεν έσχες» δημ. υπαλλήλων
Χιλιάδες δηλώσεις «πόθεν έσχες» κρατικών αξιωματούχων, υψηλόβαθμων δημοσίων λειτουργών, δικαστών κ.ά., που υποχρεούνται κάθε χρόνο να υποβάλλουν λεπτομερή στοιχεία για την περιουσιακή τους κατάσταση, παραμένουν για μήνες χωρίς κανένα έλεγχο!
Οι ανέλεγκτες δηλώσεις φθάνουν, σύμφωνα με τους μετριότερους υπολογισμούς, στις 38.000 και στοιβάζονται στα γραφεία της Ειδικής Επιτροπής που ελέγχει και τους πολιτικούς, δίχως να υπάρχει δυνατότητα αλλά και ο μηχανισμός ακόμα και για τυπικό έλεγχο.
Το θέμα που απασχολεί, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες, εκτιμάται ως εξαιρετικά σημαντικό, καθώς το ανέλεγκτο των δηλώσεων «πόθεν έσχες» συνεπάγεται αδιαφάνεια και ίσως ατιμωρησία για την περιουσιακή κατάσταση κρατικών λειτουργών και προσώπων που κατέχουν κρίσιμους τομείς της δημόσιας ζωής και της διαχείρισης κρατικού χρήματος. Το πώς φθάσαμε στο ανέλεγκτο των δηλώσεων, που αναμένεται να απασχολήσει αρμοδίως, έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον.
Ολα ξεκίνησαν, όπως αποκαλύπτεται από έρευνα της «Κ», όταν πριν από περίπου ενάμιση χρόνο ψηφίστηκε στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο (γνωστό ως ν/σ για το γάλα) που περιείχε εκατοντάδες διατάξεις για πολλά θέματα. Ανάμεσα στον κυκεώνα αυτών που αφορούσαν πάσης φύσεως θέματα, περιελήφθη και μία διάταξη από εκείνες που ουδείς προσέχει...
Σε ένα άρθρο του ειδικού νόμου που καθόριζε έως τότε –μέσα του 2014– τον τρόπο αλλά και τον αρμόδιο φορέα για τον έλεγχο των δηλώσεων «πόθεν έσχες» για όλες τις κατηγορίες πολιτών, πλην των πολιτικών, υπήρξε μια μικρή τροποποίηση.
Συγκεκριμένα, στον νόμο 3213 του 2003 που όριζε τα του ελέγχου «πόθεν έσχες» προστέθηκε ένα εδάφιο, το 3Α, από όπου και γεννήθηκε το νέο νομικό πλαίσιο που περιλαμβάνεται πλέον στον νόμο που ισχύει από τα μέσα του 2014 και είναι ο νόμος 4281 – συγκεκριμένα τα άρθρα 222 - 230 και ειδικότερα το άρθρο 225. Τι επέφερε αυτή η μικρή τροποποίηση για τον έλεγχο του «πόθεν έσχες» για χιλιάδες πολίτες;
Οι δηλώσεις για το «πόθεν έσχες» και ο έλεγχός τους, που έως τότε ανήκαν στην Αρχή για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος για το σύνολο των ελεγχομένων πλην των πολιτικών, «μεταφέρθηκαν» –και αυτές– στην Ειδική Επιτροπή που ελέγχει τους πολιτικούς.
Η μεταφορά αυτή στάθηκε η αιτία για την ουσιαστική αποδυνάμωση κάθε δυνατότητας ελέγχου, καθώς η Επιτροπή που ελέγχει τους πολιτικούς –με μεικτή σύνθεση– ήδη αδυνατούσε να ελέγξει τα πολιτικά πρόσωπα και μάλιστα το θέμα είχε από τότε απασχολήσει και τη Βουλή, ενώ και ο νυν υπ. Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, είχε επισημάνει την αδυναμία της Επιτροπής να ελέγξει μόνο τους πολιτικούς.
Με τις επιπρόσθετες 38.000 δηλώσεις (δικαστών, δημοσιογράφων, κρατικών λειτουργών κ.ά.) η Επιτροπή για τους πολιτικούς «μπλόκαρε» εντελώς.
Ούτε μία δήλωση «πόθεν έσχες» κρατικού αξιωματούχου ή άλλου υπόχρεου δεν μπόρεσε να ελέγξει έως σήμερα, καθώς ήταν επιφορτισμένη πέραν των δηλώσεων εν ενεργεία πολιτικών να ελέγξει και τους πολιτικούς που διετέλεσαν σε θέσεις-κλειδιά από το 1974 έως σήμερα!
Η μεταφορά της αρμοδιότητας για τον έλεγχο χιλιάδων δηλώσεων «πόθεν έσχες» από την Αρχή για το ξέπλυμα στην Ειδική Επιτροπή της Βουλής, απασχολεί από καιρό το Μαξίμου και, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται σύντομα, στο πλαίσιο μέτρων για την πάταξη της διαφθοράς και τη δημιουργία συνθηκών διαφάνειας στον δημόσιο βίο, να ληφθεί νομοθετική πρωτοβουλία, ώστε ο έλεγχος του «πόθεν έσχες» να γίνει ουσιαστικός και σε βάθος.
kathimerini.gr
Αναζητούνται εναλλακτικά ισοδύναμα για ΑΔΜΗΕ - «Μικρή ΔΕΗ»
Με εναλλακτικά ισοδύναμα έναντι της προβλεπόμενης από το μνημόνιο ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ και επαναφοράς του σχεδίου για τη «Μικρή ΔΕΗ», έτσι ώστε να ικανοποιηθούν οι προεκλογικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ για προστασία του δημοσίου χαρακτήρα της ΔΕΗ, καλείται να προσέλθει στις διαπραγματεύσεις για την δεύτερη αξιολόγηση η ελληνική κυβέρνηση.
Τα πλέον κρίσιμα θέματα από τις 8 συνολικά παρεμβάσεις που προβλέπει το μνημόνιο για τον τομέα της ενέργειας είναι η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και το σχέδιο ΝΟΜΕ, το πώς δηλαδή θα προχωρήσει η διάθεση μέσω δημοπρασιών λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ισχύος της ΔΕΗ, έτσι ώστε να περιοριστεί το μερίδιό της στη λιανική και χονδρική αγορά κατά 25% μέχρι το 2018 και κατά 50% μέχρι το 2020.
Στο υπουργείο Ενέργειας έχουν συσταθεί από την υπηρεσιακή κυβέρνηση επτά ομάδες εργασίας που δουλεύουν τα προαπαιτούμενα στην αγορά ενέργειας, στις οποίες όμως δεν υπάρχει εκπροσώπηση των ιδιωτών παραγωγών και προμηθευτών, τους οποίους οι αλλαγές αφορούν επίσης άμεσα, με κίνδυνο οι προτάσεις που θα προκύψουν, αφού δεν θα λαμβάνουν υπόψη τους τις απόψεις του συνόλου της αγοράς, να παραμείνουν σχέδια επί χάρτου όταν έρθει η ώρα της δημόσιας διαβούλευσης.
Το σχέδιο για τα ΝΟΜΕ καταρτίζεται αυτό το διάστημα, με κρίσιμη παράμετρο την τιμή διάθεσης της λιγνιτικής παραγωγής. Η ΔΕΗ έχει θέσει ως αδιαπραγμάτευτο όρο την κάλυψη κατ’ ελάχιστον του πλήρους κόστους παραγωγής όπως αυτό αποτυπώνεται στις οικονομικές της καταστάσεις, το οποίο όμως αμφισβητείται από την αγορά. Τη λύση καλείται να δώσει η ΡΑΕ, η οποία θα επανεξετάσει τα κοστολογικά στοιχεία της ΔΕΗ, με τη μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί να παραμένει ένα επίμαχο θέμα μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών. Ο δεύτερος αδιαπραγμάτευτος όρος που τίθεται από τη ΔΕΗ είναι η διοχέτευση της ισχύος που θα αγοράζουν οι ιδιώτες μέσω των δημοπρασιών σε όλη την γκάμα των τιμολογίων και όχι επιλεκτικά στους ελκυστικούς πελάτες της επιχείρησης. Η ΡΑΕ θα πρέπει, λοιπόν, να λάβει υπόψη της αυτές τις παραμέτρους και ταυτοχρόνως να καταρτίσει ένα μοντέλο ΝΟΜΕ ελκυστικό για τους ιδιώτες που θα κληθούν να συμμετάσχουν σε αυτό. Το γεγονός, πάντως, ότι οι συζητήσεις αυτήν τη στιγμή γίνονται χωρίς τη συμμετοχή του συνόλου της αγοράς αυξάνει τον κίνδυνο να οδηγηθούμε σε ένα σχέδιο που θα καταστεί άχρηστο. Η διοίκηση της ΔΕΗ, αναγνωρίζοντας τη δυσκολία ύπαρξης ενός σχεδίου ΝΟΜΕ που δεν θα λειτουργήσει εις βάρος της και παράλληλα θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των ιδιωτών και προκειμένου να αποφύγει το ενδεχόμενο επιβολής είτε ενός σχεδίου που θα έχει αρνητικές συνέπειες για την επιχείρηση είτε την επαναφορά του σχεδίου της «Μικρής ΔΕΗ», φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει σε ριζοσπαστικές προτάσεις για το άνοιγμα της αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό, φέρεται να εισηγείται στην πολιτική ηγεσία εναλλακτικό σενάριο εισόδου ιδιωτών σε ποσοστό 49% σε δύο ή τρεις μονάδες της ΔΕΗ.
Η λύση αυτή θεωρείται καλύτερη από την πώληση του πακέτου της «Μικρής ΔΕΗ» για τρεις λόγους. Ο πρώτος είναι ότι θα αποφευχθεί η εφάπαξ διάθεση μεριδίου 25% στη λιανική αγορά, όπως προέβλεπε το σχέδιο της «Μικρής ΔΕΗ». Ο δεύτερος, ότι θα αποφευχθεί η πώληση και μονάδων φυσικού αερίου, η ανταγωνιστικότητα των οποίων συνεχώς βελτιώνεται έναντι των λιγνιτικών, και ο τρίτος, ότι δεν θα χρειαστεί να εκχωρήσει κανένα πάγιο περιουσιακό στοιχείο. Σε ό,τι αφορά τη μάχη για τον ΑΔΜΗΕ, το αρμόδιο επιτελείο στο υπουργείο Ενέργειας αγωνίζεται τις τελευταίες ημέρες να βελτιώσει αδυναμίες του εναλλακτικού ισοδύναμου σχεδίου που καταρτίστηκε προ συμφωνίας και έχει ήδη παρουσιαστεί στους πιστωτές. Το σχέδιο αυτό, όπως έχει αποκαλύψει η «Κ» σε προηγούμενο δημοσίευμα, προβλέπει την παραμονή των παγίων στη ΔΕΗ και την απόσχιση των δραστηριοτήτων που συνδέονται με τον ανταγωνισμό, και συγκεκριμένα του Κέντρου Κατανομής Αγ. Στεφάνου, οι οποίες θα μεταφερθούν στον σημερινό ΛΑΓΗΕ (Λειτουργός Αγοράς Ενέργειας), που θα μετεξελιχθεί σε Διαχειριστής του Συστήματος. Η ιδιοκτησιακή δομή του νέου ΑΔΜΗΕ που θα προκύψει θα εξακολουθήσει να είναι 100% ελληνικό Δημόσιο με δυνατότητα διάθεσης του 49% σε τρίτους. Σε περίπτωση που δεν γίνει αποδεκτή η πρόταση, η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη με βάση το μνημόνιο να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση μέσα στον Οκτώβριο.
Σε κάθε περίπτωση, είναι κρίσιμο το πακέτο μεταρρυθμίσεων να υλοποιηθεί το συντομότερο δυνατό, καθώς οι σημαντικές καθυστερήσεις την τελευταία διετία έχουν «παγώσει» την αγορά.
kathimerini.gr
Περισσότερα...
Εντυπωσιακό ξημέρωμα με την ολική έκλειψη της υπερπανσελήνου
Ένα σπάνιο αστρονομικό φαινόμενο, που για τελευταία φορά είχε συμβεί το 1982 και δεν θα επαναληφθεί πριν το 2033, θα έχουν την ευκαιρία να δουν όσοι βάλουν νωρίς το ξυπνητήρι τα ξημερώματα της Δευτέρας.
Θα παρατηρήσουν μια ολική έκλειψη υπερπανσελήνου, δηλαδή της απόκρυψης του δίσκου της σελήνης στο μεγαλύτερο δυνατό μέγεθός του. Στη χώρα μας το φαινόμενο θα φθάσει στο μέγιστο σημείο του περίπου στις έξι παρά δέκα το πρωί.
Υπερπανσέληνος συμβαίνει, όταν η Σελήνη βρίσκεται στο περίγειο, δηλαδή στο κοντινότερο σημείο της από τη Γη, με αποτέλεσμα η διάμετρος του φεγγαριού να φαίνεται μεγαλύτερη. Η έκλειψη -εφόσον το επιτρέπουν οι κατά τόπους καιρικές συνθήκες- θα είναι ορατή από την Ευρώπη, την Αφρική, την Αμερική και τη δυτική Ασία.
Κάτι ανάλογο -συνδυασμός ολικής έκλειψης και υπερπανσελήνου- είχε συμβεί μόνο πέντε φορές μετά το 1900 : το 1910, το 1928, το 1946 και για τελευταία φορά το 1982, ενώ δεν θα ξανασυμβεί πριν από το 2033, σύμφωνα με τη NASA.
Η NASA κυκλοφόρησε ένα βίντεο που μας συστήνει το σπάνιο αυτό φαινόμενο ενώ παράλληλα εξηγεί τη σημασία του και τη διαδικασία που το προκαλεί.
Η ολική φάση της έκλειψης θα είναι ορατή σχεδόν στο σύνολο της χώρας μας. Οι ακριβείς χρόνοι του φαινομένου στην Ελλάδα θα έχουν ως εξής:
-Έναρξη έκλειψης παρασκιάς: 3:11 πμ
-Έναρξη μερικής έκλειψης: 4:07 πμ
-Έναρξη ολικότητας: 5:11 πμ
-Μέγιστο έκλειψης: 5:47 πμ
-Τέλος ολικότητας: 6:23 πμ
-Τέλος μερικής έκλειψης 7:27 πμ
-Τέλος έκλειψης παρασκιάς 8:22 πμ (η Σελήνη θα έχει ήδη δύσει).
Η έκλειψη της 28ης Σεπτεμβρίου είναι η τέταρτη και τελευταία ολική σεληνιακή έκλειψη της τελευταίας διετίας. Οι προηγούμενες ολικές εκλείψεις έλαβαν χώρα στις 15 Απριλίου 2014, στις 8 Οκτωβρίου 2014 και στις 4 Απριλίου 2015.
Κατά την έκλειψη της Δευτέρας, το φεγγάρι θα φαίνεται κατά 14% μεγαλύτερο και κατά 30% φωτεινότερο από ό,τι στην προηγούμενη φετινή. Παρά την ολική έκλειψη, το φεγγάρι δεν θα γίνει τελείως σκοτεινό, αλλά θα πάρει μια κοκκινωπή απόχρωση, γι’ αυτό πολλοί το ονομάζουν «Ματωμένη Σελήνη».
aftodioikisi.gr
Κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών με ένα.. email / Με ποιους οφειλέτες γίνεται η αρχή
Κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών από την Εφορία με συνοπτικές διαδικασίες και σε διάστημα το πολύ επτά ημερών για τους οφειλέτες του δημοσίου έρχονται από την 1η Οκτωβρίου. Η αρχή γίνεται με όσους έχουν χρέη άνω των 70.000 ευρώ και σε επόμενη φάση το μέτρο θα επεκταθεί σε φορολογούμενους με μικρά ποσά.
Την ίδια ώρα, οι μισθοί, οι συντάξεις και τα επιδόματα γίνονται πλέον εύκολος στόχος προς κατάσχεση από την εφορία αφού με το νέο μνημόνιο το ακατάσχετο όριο μειώθηκε από τα 1500 ευρώ στα 1000 ευρώ.
Σύμφωνα με το «Έθνος», οι κατασχέσεις – εξπρές ενεργοποιούνται από την 1η Οκτωβρίου καθώς στις 30 Σεπτεμβρίου λήγει το προσωρινό καθεστώς αναστολής κατασχέσεων και πλειστηριασμών θα γίνονται σε τρία βήματα:
-Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων στέλνει ηλεκτρονικά στις τράπεζες τα στοιχεία των οφειλετών του δημοσίου, με συνολική ληξιπρόθεσμη οφειλή πάνω από 70.000 ευρώ
-Οι τράπεζες υποχρεούνται να προβαίνουν αυθημερόν στις ενέργειες που απαιτούνται για τη δέσμευση των χρημάτων που βρίσκονται ή κατατίθενται στους λογαριασμούς των οφειλετών, μέχρι του ύψους της συνολικής οφειλής.
-Μετά τη δέσμευση και εντός δύο ημερών ενημερώνεται για το ύψος του δεσμευθέντος ποσού η φορολογική διοίκηση, η οποία οφείλει να επιβάλλει κατάσχεση το αργότερο σε πέντε εργάσιμες ημέρες από την ηλεκτρονική παραλαβή της ενημερωτικής απάντησης, άλλως το πιστωτικό ίδρυμα προβαίνει οίκοθεν στην άμεση άρση της επιβληθείσας δέσμευσης. Πρακτικά λοιπόν από την ώρα που οι τράπεζες θα λάβουν το email από τη ΓΓΔΕ την ίδια μέρα πρέπει να δεσμεύσουν τον λογαριασμό του πελάτη τους ο οποίος χρωστά παράλληλα στην εφορία πάνω από 70.000 ευρώ, μέσα σε δύο ημέρες να ενημερώσουν τη ΓΓΔΕ η οποία με τη σειρά της μέσα πέντε ημέρες πρέπει να ολοκληρώσει την κατάσχεση. Συνολικός χρόνος, μια εβδομάδα.
-1000 από 1500 ευρώ το ακατάσχετο . Με το νέο μνημόνιο αλλαγές επήλθαν και στο ακατάσχετο όριο. Το κατώτατο όριο του ακατάσχετου μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων που καταβάλλονται περιοδικώς, το οποίο προκύπτει μετά την αφαίρεση των υποχρεωτικών εισφορών, έχει μειωθεί από 1.500 ευρώ σε 1.000 ευρώ.
Με βάση τις νέες διατάξεις επιτρέπεται η κατάσχεση των ανωτέρω απαιτήσεων, εφόσον αυτές υπερβαίνουν το ποσό των 1.000 ευρώ σε ποσοστό το οποίο αυξάνεται κλιμακωτά και συγκεκριμένα στο 50% επί του υπερβάλλοντος των 1.000 ευρώ και μέχρι του ποσού των 1.500 ευρώ για τις ασθενέστερες οικονομικές τάξεις και στο 100% του ποσού που υπερβαίνει τα 1.500 ευρώ για τα μεγαλύτερα εισοδήματα.
Αφορά όμως έναν μόνο λογαριασμό σε μια τράπεζα, ο οποίος θα πρέπει να δηλωθεί στην εφορία για να προστατεύεται κάθε μήνα. Δηλαδή σε μισθούς, συντάξεις και επιδόματα των 1001-1500 ευρώ τον μήνα που κατατίθενται κάθε μήνα στην τράπεζα, θα κατάσχεται το 50% για κάθε ποσό πάνω από 1000 ευρώ.
Πηγή: Έθνος
Πρώτες ελλείψεις στην αγορά λόγω capital controls
Αντιμέτωπη με ελλείψεις σε πρώτες ύλες και κυρίως πλαστικά, χημικά, μέταλλα και υλικά συσκευασίας βρίσκεται η πολύπαθη ελληνική μεταποίηση, παρά τη μερική χαλάρωση που έχει επέλθει στους κεφαλαιακούς ελέγχους.
Στο επίπεδο της λιανικής πώλησης, οι ελλείψεις εντοπίζονται κυρίως στα είδη ένδυσης, καθώς και σε ανταλλακτικά οχημάτων και εν γένει μηχανήματα – ελλείψεις που κυρίως οφείλονται στο γεγονός ότι πρόκειται για προϊόντα που ιεραρχούνται χαμηλά στην έγκριση των αιτημάτων για εισαγωγές. Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν μεγαλύτερες ελλείψεις οφείλεται σε ένα βαθμό στην προσπάθεια που γίνεται το τελευταίο διάστημα για χαλάρωση των capital controls. Το δυστύχημα, ωστόσο, είναι ότι οφείλεται σε σημαντικό βαθμό, όπως οι ίδιοι οι επιχειρηματίες επισημαίνουν, και στη δραματική υποχώρηση της ζήτησης.
Εισαγωγές
Αν και βεβαίως ο φόβος που υπήρχε από την αρχή των capital controls ήταν οι πιθανές ελλείψεις σε τρόφιμα, τα χειρότερα έχουν αποφευχθεί μέχρι στιγμής, καθώς από την πρώτη στιγμή τα τρόφιμα και τα φάρμακα ιεραρχήθηκαν πρώτα στην έγκριση των αιτημάτων για τις συναλλαγές. Σύμφωνα άλλωστε με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, από τις 29 Ιουνίου έως και τις 15 Σεπτεμβρίου 2015 είχαν εγκριθεί αιτήματα για εισαγωγή τροφίμων συνολικής αξίας 515 εκατ. ευρώ και αιτήματα για εισαγωγή φαρμάκων συνολικής αξίας 234 εκατ. ευρώ.
Τις τελευταίες ημέρες, ωστόσο, παρατηρούνται ελλείψεις στα ράφια αλυσίδων σούπερ μάρκετ –σε αυτές συμπεριλαμβάνεται τουλάχιστον μία εκ των κορυφαίων– όχι λόγω αδυναμίας ή δυσκολίας πραγματοποίησης εισαγωγών, αλλά διότι οι προμηθευτές, εγχώριοι και μη, αποφάσισαν να εφαρμόσουν δραστικά μέτρα για να περιορίσουν τις συνέπειες που είχαν οι κεφαλαιακοί έλεγχοι στη δική τους επιχείρηση. Με άλλα λόγια, προχώρησαν σε αυτό για το οποίο είχαν προειδοποιήσει από την πρώτη στιγμή: διέκοψαν την τροφοδοσία σε πελάτες που επεδείκνυαν ασυνέπεια στις πληρωμές, προκειμένου να περιορίσουν την έκθεση των επιχειρήσεών τους σε πιστωτικό κίνδυνο.
Ηδη, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, την πρακτική αυτή ακολουθούν δύο μεγάλες ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες που έχουν την έδρα τους στην περιφέρεια, μία μεγάλη πολυεθνική εταιρεία με σημαντική παραγωγική δραστηριότητα στην Ελλάδα, εταιρεία παραγωγής και διάθεσης προϊόντων αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, καθώς και γνωστή χονδρεμπορική επιχείρηση τροφίμων και logistics.
Διακοπή
Η επιδείνωση των σχέσεων μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπορίου, η οποία φτάνει ακόμη και μέχρι τη διακοπή της τροφοδοσίας πελατών τους, είναι μία από τις έμμεσες επιπτώσεις από την αναστάτωση που έχει προκληθεί στο τραπεζικό σύστημα από την 29η Ιουνίου κι έπειτα. Η άλλη που θα φανεί πιθανότατα το επόμενο διάστημα είναι οι υπερτιμολογήσεις σε προϊόντα εξαιτίας της δράσης των... μεσαζόντων.
Οπως καταγγέλλουν στην «Κ» αρμόδιοι παράγοντες από τον εισαγωγικό κλάδο, δεν λείπουν τα φαινόμενα εκείνα που επιχειρήσεις οι οποίες, για να εισάγουν ταχύτερα κάποια προϊόντα αλλά δεν διαθέτουν τραπεζικό λογαριασμό στο εξωτερικό, χρησιμοποιούν κάποιον μεσάζοντα που έχει τέτοιο λογαριασμό –κυρίως στη Βουλγαρία– και ο οποίος λαμβάνει προμήθεια ακόμη και 10%.
Υπερτιμολογήσεις, τέλος, αναμένονται σε κάποια προϊόντα, λόγω της αύξησης του κόστους μεταφοράς, καθώς οι περιορισμοί υποχρεώνουν τους εμπόρους να προβαίνουν αναγκαστικά σε πολλές και μικρής αξίας παραγγελίες.
Οι συνέπειες θα φανούν τους επόμενους μήνες
Λιγότερες από τις μισές σε σχέση με τον περσινό Ιούλιο ήταν οι εισαγωγές που πραγματοποιήθηκαν τον φετινό Ιούλιο, τον μήνα που σημαδεύτηκε από την τραπεζική αργία, τους κεφαλαιακούς ελέγχους, το δημοψήφισμα, αλλά και τη συμφωνία με τους δανειστές. Βάσει των επίσημων στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος, η αξία των εισαγωγών που πραγματοποιήθηκε τον φετινό Ιούλιο διαμορφώθηκε στο 47% της αξίας των εισαγωγών του Ιουλίου του 2014. Τον Αύγουστο το ποσοστό αυξήθηκε στο 79%, ενώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που υπάρχουν για τον Σεπτέμβριο, προβλέπεται ότι ο μήνας θα κλείσει με την αξία των εισαγωγών να ανέρχεται περίπου στο 88% της αξίας των εισαγωγών του περσινού Σεπτεμβρίου.
Από τα παραπάνω στοιχεία γίνεται φανερό ότι υπάρχει αρκετά σημαντική ομαλοποίηση της κατάστασης. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου μιλώντας στην «Κ», ο μέσος όρος ικανοποίησης των αιτημάτων για εισαγωγές παραμένει στις δέκα ημέρες, ενώ όλοι διατυπώνουν ανησυχία για τις επιπτώσεις στην ανεργία, στην επιχειρηματικότητα, στις επενδύσεις, στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας. «Λουκέτα» σε μεταποιητικές μονάδες με επακόλουθο την αύξηση της ανεργίας προβλέπει μέχρι το τέλος του χρόνου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Κυριάκος Λουφάκης. «Οι συνέπειες θα συνεχίζουν να φαίνονται και τους επόμενους μήνες», επισημαίνει μιλώντας στην «Κ», ενώ εκτιμά ότι η μείωση των εξαγωγών τον Αύγουστο μπορεί να φτάσει ακόμη και διψήφιο ποσοστό. Ο ΣΕΒΕ εκτιμά, άλλωστε, ότι οι ραγδαίες αρνητικές εξελίξεις από τον Ιούλιο κι έπειτα ανέκοψαν σε τέτοιον βαθμό την ανοδική έως τότε πορεία των εξαγωγών, που αυτές θα κλείσουν το 2015 με αρνητικό πρόσημο σε σύγκριση με το 2014.
Το πρόβλημα επιδεινώνεται και από το γεγονός ότι το κράτος έχει κηρύξει άτυπη «στάση πληρωμών» προς τις επιχειρήσεις. Οι επιστροφές ΦΠΑ που οφείλονται σε εξαγωγικές επιχειρήσεις υπερβαίνουν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, ενώ πολλές είναι αυτές που δεν καταθέτουν πιστωτικό όταν έχουν επιστροφή, αναμένοντας συμψηφισμό στην περίπτωση που έναν άλλον μήνα έχουν χρεωστικό.
Παράδειγμα
«Ενα νοσοκομείο της Αθήνας έχει παραγγείλει ανταλλακτικό για μηχάνημα, αλλά ήδη οφείλει από πέρυσι 60.000 ευρώ», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Ιωάννης Παπαγεωργάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπορικών Αντιπροσώπων και Διανομέων Αθηνών, και προσθέτει: «Επιχειρήσεις που είχαν από πριν κάποια ρευστότητα μπορούν ακόμη να αντεπεξέλθουν και να πραγματοποιούν εισαγωγές. Οι άλλες όμως βρίσκονται σε πλήρη αδράνεια. Τα capital controls έχουν ισοπεδώσει τον επιχειρηματικό κόσμο».
Σε μερικές, μάλιστα, περιπτώσεις, όπως τονίζει ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Βασίλης Κορκίδης, οι προμηθευτές διαθέτουν εξαιρετικά κλειστά συστήματα παραγγελιών. «Οσοι είχαν εκκρεμότητες σε πληρωμές και πριν από τα capital controls και τώρα δεν πληρώνουν ύστερα από 10 ημέρες δεν μπορούν να προβούν καν σε παραγγελίες. Τα ηλεκτρονικά συστήματα παραγγελιών που έχουν πολλοί προμηθευτές "κλειδώνουν", τους αφήνουν απ’ έξω. Δημιουργείται με αυτό τον τρόπο μία ιδιότυπη "μαύρη λίστα" πελατών», αναφέρει στην «Κ». Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου οι απώλειες για το λιανεμπόριο λόγω των περιορισμών στην κίνηση των κεφαλαίων υπολογίζονται σε 1,33 δισ. ευρώ.
Εκτός από το προφίλ των επιχειρήσεων, εάν ήταν δηλαδή συνεπείς ή ασυνεπείς στην προ capital controls εποχή, καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει και η ηλικία τους. Οπως εξηγεί ο Παύλος Ραβάνης, πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΒΕΑ), οι νεοσύστατες επιχειρήσεις έχουν μεγαλύτερη δυσκολία από τις παλιές να αποδείξουν ότι χρειάζονται για την ομαλή λειτουργίας τους τα προϊόντα που αιτούνται προς εισαγωγή και ότι αυτά τα αιτήματα δεν αποτελούν πρόσχημα για να βγάλουν τα χρήματά τους στο εξωτερικό. Τι περιμένουν τώρα οι επιχειρήσεις; Πολύ περισσότερο ίσως και από την άρση των περιορισμών, την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των ξένων προς την Ελλάδα, χαρακτηρίζοντας την έλλειψή της ως το υπ’ αριθμόν 1 πρόβλημα.
kathimerini.gr
Δανεικοί γιατροί και υλικά στο ΕΣΥ
«Εχεις να μας δανείσεις 200 κόκκινες σακούλες για τα μολυσματικά απορρίμματα; Θα σου τις επιστρέψω την επόμενη εβδομάδα, που θα παραλάβουμε εμείς». Αυτό είναι ένα σύνηθες τηλεφωνικό αίτημα διοικητή νοσοκομείου προς άλλο διοικητή, που αποτελεί πλέον μία διαδεδομένη πρακτική μεταξύ μονάδων υγείας του ΕΣΥ.
Οι συνεχείς περικοπές των προϋπολογισμών των τελευταίων ετών, οι οποίες ανάγκασαν τα νοσοκομεία να κάνουν πολύ πιο «σφιχτές» προμήθειες υλικών, οδήγησαν τις διοικήσεις τους σε ευέλικτες, «ανορθόδοξες» διαδικασίες, με πιο διαδεδομένη αυτήν του δανεισμού.
Κανένας περιορισμός ως προς το είδος των υλικών: σύριγγες, ράμματα, γάντια, πεταλούδες, επιδεσμικό υλικό, χειρουργικά πλέγματα, αντιδραστήρια, ό,τι είναι απαραίτητο για τη λειτουργία ενός νοσοκομείου.
Οποτε το νοσοκομείο παραλάβει τις δικές του προμήθειες, θα επιστρέψει τα υλικά που δανείστηκε. Πρόκειται, φυσικά, για μία παράτυπη διαδικασία, που λύνει όμως τα χέρια υπό τις σημερινές δημοσιονομικές συνθήκες.
Η πρακτική του δανεισμού έχει ξεκινήσει μαζί με την κρίση: το 2010. Το 2015 ήταν ακόμη πιο δύσκολο και ο δανεισμός ακόμη πιο συχνός: oι προϋπολογισμοί των νοσοκομείων για αγορές υλικών εξαντλήθηκαν νωρίς και πιστώσεις πλέον δεν υπάρχουν.
«Η κρίση μάς έκανε πιο ευέλικτους και πιο καινοτόμους. Εχουν περάσει οι εποχές των “παχειών αγελάδων» που είχαμε παρακαταθήκες υλικών στα νοσοκομεία και δεν ανησυχούσαμε, μερικές φορές μάλιστα έληγαν τα υλικά πριν να τα χρησιμοποιήσουμε. Τώρα οι προϋπολογισμοί είναι πιο σφιχτοί, δεδομένοι και αντιστρόφως ανάλογοι με την κίνηση στα νοσοκομεία», σημειώνει στην «Κ» διοικητής νοσοκομείου της Αθήνας.
Ο ίδιος λέει: «Δεν είναι συνηθισμένο τα ίδια υλικά να λείπουν συγχρόνως από πολλά άλλα νοσοκομεία. Με τον δανεισμό, δεν έχουμε ποτέ ελλείψεις που να δυσχεραίνουν την παροχή ιατρικής και νοσηλευτικής φροντίδας στους ασθενείς και κυρίως τη λειτουργία των χειρουργείων. Φυσικά, εξαρτάται πάντα από τη διάθεση που έχει η διοίκηση. Οπου βλέπεις γκρίνια για ελλείψεις, τότε συνήθως εκεί η διοίκηση δεν έχει αυτού του είδους τη “συνεργασία” με άλλα νοσοκομεία».
Ο «δανεισμός» υπάρχει συνήθως μεταξύ κοντινών νοσοκομείων, π.χ. μεταξύ αυτών του κέντρου της Αθήνας, ή όταν πρόκειται για εξειδικευμένα υλικά, μεταξύ νοσοκομείων που έχουν τις ίδιες ειδικότητες. «Π.χ. στα δύο Νοσοκομεία Παίδων στην Αθήνα τα υλικά είναι “κοινά”. Εχω δει υλικό μου να χρησιμοποιείται στο ένα νοσοκομείο, ενώ εγώ το έχω παραδώσει στο άλλο», αναφέρει στην «Κ» προμηθευτής.
«Οπου βρει κανείς»
«Μπορεί ο κανόνας να είναι ο δανεισμός να γίνεται μεταξύ κοντινών νοσοκομείων, ωστόσο μερικές φορές ισχύει το “όπου βρει κανείς”», εξηγεί στην «Κ» στέλεχος Υγειονομικής Περιφέρειας ενώ «το “αίτημα” υποβάλλεται συνήθως από διοικητή σε διοικητή. Εχει χρειαστεί, όμως, να παρέμβουμε κι εμείς. Διοικητές σε απόγνωση, αφού δεν μπορούν να βρουν το υλικό ζητούν τη βοήθειά μας. Τότε παρεμβαίνουμε, ασκώντας λίγο περισσότερη πίεση για να βρεθεί η λύση» Ο δανεισμός μπορεί να επεκταθεί ακόμα και σε ιατρικό προσωπικό. «Με είχε πάρει τηλέφωνο η υποδιοικητής νοσοκομείου και μου είχε πει “Καιγόμαστε. Δεν έχουμε αιματολόγο”. Συμφώνησα με αιματολόγο του νοσοκομείου που δέχθηκε να βοηθήσει για λίγους μήνες το άλλο νοσοκομείο. Είναι αυτό που λέμε συνειδητή πειθαρχία. Η κρίση έφερε νέα ήθη και έθιμα», επισημαίνει στην «Κ» διοικητής μονάδας υγείας της Αθήνας.
Ολοι συμφωνούν ότι το φαινόμενο του δανεισμού υλικών έχει ενταθεί το 2015. Κυρίως επειδή δεν υπάρχουν πιστώσεις για να γίνουν οι προμήθειες. Την ίδια στιγμή, τα χρέη των νοσοκομείων προς τους προμηθευτές έχουν ξεπεράσει το 1,2 δισ. ευρώ. Εφέτος, έχει προϋπολογιστεί για τις λειτουργικές δαπάνες των νοσοκομείων 1,38 δισ. και ο προϋπολογισμός για τις αγορές του 2015 έχει ήδη εξαντληθεί. Η απάντηση του υπουργείου Οικονομικών στο αίτημα του υπηρεσιακού υπουργού Αθ. Δημόπουλου για άμεση έγκριση του ποσού των 150 εκατ. ευρώ ως επιπλέον επιχορήγηση για τις αγορές των νοσοκομείων τον Οκτώβριο ήταν ότι απαιτείται τροποποίηση του προϋπολογισμού.
Αλλά και ο νέος υπουργός Υγείας, Ανδρ. Ξανθός, έθεσε ως μία εκ των προτεραιοτήτων της νέας πολιτικής ηγεσίας να υπάρξει ομαλότητα στη χρηματοδότηση των νοσοκομείων, τονίζοντας ότι το σύστημα Υγείας «κλυδωνίζεται και είναι σε διαρκή κίνδυνο να υποστεί λειτουργικό black out».
kathimerini.gr