Το άνοιγμα λογαριασμών για την είσπραξη ασφαλιστικών εισφορών και λοιπών οφειλών, επιτρέπεται πλέον, με χθεσινή απόφαση του υπουργείου Οικονομικών.

 

Μετά την ανωτέρω σχετική απόφαση, εισφορές, ή δόσεις ρυθμίσεων προς τον ΟΑΕΕ με ημερομηνία εμπρόθεσμης πληρωμής από την έναρξη της τραπεζικής αργίας και έως την 31/7/15 μπορούν να καταβληθούν έως 31/8/15.

Μέχρι την ίδια ημερομηνία μπορούν να καταβάλουν την Α΄ δόση ρύθμισης, ασφαλισμένοι που έχουν υποβάλει εμπρόθεσμα αίτηση υπαγωγής στην ρύθμιση Ν. 4321/15 από  22/6/15 έως 31/7/15.

Κατά τον χρόνο παράτασης πληρωμής δεν επέρχεται απώλεια ρυθμίσεων ή ευεργετημάτων.

http://www.aftodioikisi.gr

 

Η σύγκρουση προτεραιοτήτων προκαλεί σύγχυση στο Μέγαρο Μαξίμου όπου γράφουν και σβήνουν σενάρια εκλογών.

Από τη μια πλευρά ο χρόνος είναι εχθρός σε ότι αφορά τις εσωτερικές εξελίξεις καθώς από τον Σεπτέμβριο ο λογαριασμός του τρίτου μνημονίου θα βαρύνει στις τσέπες των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, οι οποίες εξακολουθούν να πλήττονται από τα capital controls.
Επιπλέον αν γίνουν εκλογές τον Σεπτέμβριο η Αριστερή Πλατφόρμα δεν θα έχει τον χρόνο να οργανωθεί σε κόμμα. Από την άλλη πλευρά ο χρόνος είναι σύμμαχος σε ότι αφορά τη σχέση με τους εταίρους. Όσα περισσότερα τμήματα της συμφωνίας υλοποιηθούν και όσο πιο θετική είναι η πρώτη αξιολόγηση τόσο πιο ευνοϊκό έδαφος δημιουργείται για μια καλή λύση στο θέμα του χρέους, η οποία εκτιμάται ότι θα δώσει εκλογικό πλεονέκτημα στον Αλέξη Τσίπρα, όμως αυτά θα εξελιχθούν προς το τέλος Οκτωβρίου.  

Αυτός ο προβληματισμός εμποδίζει τον Πρωθυπουργό να πάρει οριστικές αποφάσεις, ιδίως προτού λήξουν οι διαδικασίες στα ξένα κοινοβούλια κυρίως στο Γερμανικό και στο Ολλανδικό που αντιμετωπίζουν σήμερα Τετάρτη δύσκολες ψηφοφορίες (άλλα τέσεερα έχουν εγκρίνει ήδη τη συμφωνία). Και είναι η αιτία για τη σκέψη να λειτουργήσουν τα θερινά τμήματα προκειμένου να ψηφιστούν από αυτά τα προαπαιτούμενα, η οποία ερμηνεύθηκε ως ακύρωση του σχεδιασμού για ψήφο εμπιστοσύνης, αλλά στο τέλος όλα πάγωσαν ως την ερχόμενη εβδομάδα.

 Οι συναντήσεις του κ. Τσίπρα με τον υπουργό Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά και με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο χαρακτηρίστηκαν ενημερωτικές και δόθηκε μεγαλύτερη βαρύτητα στις συναντήσεις που θα έχει ο Πρωθυπουργός από την Πέμπτη και έπειτα.  

 Και αυτό επειδή θα πρέπει να φτιαχθεί το πλάνο των νομοσχεδίων που πρέπει να ψηφιστούν, των χρονοδιαγραμάτων που απαιτεί η συμφωνία ώστε να εκταμιεύονται ομαλά οι δόσεις αλλά και θα χρειαστεί να συντονιστούν οι ομάδες εργασίας που ετοιμάζουν το σχέδιο το οποίο σκοπεύει να προτείνει η κυβέρνηση στον λαό πέραν του μνημονίου. Όλα αυτά θα πρέπει να συνδυαστούν και με το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ.      

Από το Μέγαρο Μαξίμου μεταδίδεται ότι «Όλα είναι στο τραπέζι. Δεν έχει αποφασιστεί τίποτα» και ότι το σημαντικότερο είναι «να μην διαταραχθεί η σταθερότητα της οικονομίας και να μην χαθεί το δίμηνο μέχρι την πρώτη αξιολόγηση».

 Σε ότι αφορά τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες, υπάρχει πάντα η παράμετρος της Ζωής Κωνσταντοπούλου και η δυνατότητα που έχει να τορπιλίσει κρίσιμες ψηφοφορίες.  

 Η στάση της Προέδρου της Βουλής συμπλέκεται με αυτή της Αριστερής Πλατφόρμας, όπως φάνηκε την Πέμπτη και την Παρασκευή στη Βουλή και δυσκολεύει πολύ το εσωκομματικό πεδίο.     

 Η Αριστερή Πλατφόρμα έχει ανοίξει μέτωπο απέναντι στο σύνολο της κυβερνητικής δραστηριότητας. Την Τρίτη το πρωί, ενώ είχε φουντώσει η συζήτηση για το ενδεχόμενο κατάθεσης πρότασης παροχής εμπιστοσύνης, με άρθρο της Σόφης Παπαδόγιαννη στην Iskra, η Αριστερή Πλατφόρμα προϊδέασε για τη στάση που θα κρατούσε στην  περίπτωση που θα υλοποιείτο το σενάριο αυτό, ότι δηλαδή δεν θα δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση.

 Με δεύτερο άρθρο το οποίο υπογράφει η Γιώτα Δούλγερη ασκείται σκληρότατη κριτική στην κυβέρνηση για την απόφαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport. «Ξεπουλήθηκαν άρον - άρον σε γερμανικά συμφέροντα 14 αεροδρόμια φιλέτα», τιτλοφορείται το σχετικό άρθρο και επισημαίνει ότι πρόκειται για την «πρώτη πράξη εφαρμογής του νέου μνημονίου για το γενικό ξεπούλημα της Ελλάδας. Επεται συνέχεια με το turbo- ταμείο ιδιωτικοποιήσεων των 50 δισ». «Την απαράδεκτη και διάτρητη αυτή απόφαση, την οποία είχε συνομολογήσει η ΝΔ και τώρα με ανακοίνωση της εξυμνεί, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ παλίοτερα την κατάγγελνε, υπογράφουν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκης και οι υπουργοί Oικονομικών Eυκλ. Tσακαλώτος, Oικονομίας Γ. Σταθάκης και Παραγωγικής Aνασυγκρότησης Π. Σκουρλέτης», συνεχίζει το άθρο το οποίο καταλήγει με την κραυγή «ΠΩΛΕΙΤΑΙ Η ΕΛΛΑΣ!» καθώς όπως τονίζεται «οι ιδιωτικοποιήσεις θα συνεχιστούν, δυστυχώς, ακάθεκτες με την πώληση των λιμανιών και συγκεκριμένα με την πώληση του λιμανιού του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ROSCO (εταιρεία διαχείρισης του σιδηροδρομικού δικτύου). Η εκποίηση, μάλιστα, του λιμανιού του Πειραιά έχει ήδη ξεκινήσει και πρόκειται να ολοκληρωθεί ως τον Οκτώβρη με φωτογραφική μεταβίβαση στην COSCO».

 Επίσης, στη στήλη «Κοκκινοπιπεράτα» της Iskra δημοσιεύθηκε σχόλιο - απάντηση στην κατηγορία που εκτόξευσε κατά της Αριστερής Πλατφόρμας ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην Εφημερίδα των Συντακτών, ότι προτείνουν μνημόνιο και δραχμή. Το σχόλιο είχε τίτλο «Ο Παππάς, η δραχμή και το μνημόνιο» και σημείωνε: «Ο Νίκος Παππάς διαθέτει πράγματι φαντασία. Καθόλου δημιουργική, όμως. Ταυτίζει, λοιπόν, τη συντεταγμένη, σχεδιασμένη έξοδο από την ευρωζώνη, με «συμφωνία» (!), τάχα και «δάνειο» (!) από τους «εταίρους» και επομένως , κατά την ευφάνταστη λογική του, με μνημόνιο. Μνημόνιο με δραχμή, όπως λέει! Και για να το στηρίξει επικαλείται το «σχέδιο Σόιμπλε». Καταρχάς το ποιο είναι το αυθεντικό σχέδιο Σόιμπλε απεδείχθη, με τον Γερμανό ΥΠΟΙΚ να γίνεται στυλοβάτης και στρατολόγος του νέου μνημονίου που ψήφισε η κυβέρνηση. Από κει και πέρα η έξοδος από την ευρωζώνη με δάνειο των «θεσμών» και μνημόνιο δεν είναι τίποτα άλλο παρά σκέτος παραλογισμός, χρήσιμος για φτηνά επιχειρήματα όσων όψιμα ανακάλυψαν τη γοητεία των μνημονίων. Αν θέλανε μνημόνια, Νίκο Παππά, μας λένε στελέχη της Αριστερής Πλατφόρμας, δεν άξιζε τον κόπο να φύγουμε από το ευρώ. Η υποτέλεια και η νεοαποικιοποίηση της χώρας εντός ευρωζώνης είναι πολύ πιο αυθεντική από μια κηδεμονευόμενη έξοδο. Το εθνικό νόμισμα είναι μόνο η αφετηρία για ένα εθνικό προοδευτικό παραγωγικό πρόγραμμα ανόρθωσης και κυρίως για την κατάκτηση της εθνικής μας ανεξαρτησίας απέναντι στην ευρωατλαντική υποδούλωση».

 Ο κ. Παππάς στη συνέντευξη του επέλεξε αιχμηρές διατυπώσεις τόσο κατά της Αριστερής Πλατφόρμας όσο και κατά της Προέδρου της Βουλής. «Λυπάμαι», είπε,  που θα το πω και οι σύντροφοι της Αριστερής Πλατφόρμας δεν θα έπρεπε να ντρέπονται να το πουν. Προτείνουν συντεταγμένη έξοδο από το ευρώ. Δηλαδή συμφωνία και δάνειο με τους εταίρους για τη μετάβαση σε νέο νόμισμα. Με απλά λόγια προτείνουν μνημόνιο και δραχμή. Σε αυτό λοιπόν το σενάριο, το οποίο ήταν το σχέδιο Σόιμπλε, όπως γνωρίζει και ο σύντροφος Λαφαζάνης, τα πράγματα για τις κοινωνικές τάξεις που η Αριστερά θέλει να εκπροσωπεί θα ήταν σαφώς χειρότερα. Με ακριβότερα τα εισαγόμενα αγαθά και αυστηρούς όρους ενός μνημονίου δραχμής. Εκτός και αν κανείς υποστηρίζει ότι μπορεί να πετύχει καλύτερους όρους όντας εκτός νομίσματος απ' ό,τι αν είναι εντός. Αυτό σημαίνει συντεταγμένη έξοδος. Δεν έχω ακούσει από την Αριστερή Πλατφόρμα να μιλούν για έξοδο ασύντακτη, άνευ συμφωνίας».

 Την κυρία Κωνσταντοπούλου, την κατηγόρησε για «κατάχρηση της δυνατότητας που δίνει η έδρα στη Βουλή» και η οποία είναι αναντίστοιχη του ρόλου του προεδρεύοντος. «Αυτή είναι πολιτική κριτική. Οσο για τα περί διαπλοκής, ας αφήσουμε να μιλήσουν οι πράξεις του καθενός», είπε. Και πρόσθεσε: «Η κ. Κωνσταντοπούλου έχει εξαπολύσει την πιο ακραία κριτική στην κυβέρνηση. Η αυτοθυματοποίηση δεν την τιμά. Ολοι μας έχουμε υποστεί προσωπικές επιθέσεις, με ύφος και επίπεδο ξένο προς την Αριστερά και εγώ μάλλον από τους πρώτους. Αλλά δεν είναι δυνατόν να τις επικαλούμαστε για να επικαλύψουμε τις αδυναμίες της πολιτικής μας άποψης. Το χρέος, για παράδειγμα, δεν μειώνεται όταν το βρίζεις και το ονοματίζεις στο σύνολό του κιόλας με ένα κάρο επίθετα».

 

http://www.tovima.gr

 

Την έκδοση νέας παράτασης στις ημερομηνίες υποβολής των φορολογικών δηλώσεων αποκλείει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών, με αφορμή αιτήματα για παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας των φορολογικών δηλώσεων.

 

Αναλυτικά, το υπουργείο επισημαίνει ότι:

1. Ο ρυθμός υποβολής των δηλώσεων είναι ικανοποιητικός και έχει ήδη υποβληθεί, το 84% των δηλώσεων.
2. Έχουν ήδη δοθεί παρατάσεις που κάλυψαν υπαρκτές ανάγκες.
3. Αναγνωρίζονται πλήρως τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στους πολίτες και ειδικά στους λογιστές, από καθυστερήσεις, παραλείψεις και καθυστερημένες νομοθετικές πρωτοβουλίες. Είναι αναγκαίο όμως  να ολοκληρωθεί η υποβολή και η εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων.
4. Με βάση τα προηγούμενα τονίζεται ότι δεν θα υπάρξει νέα παράταση υποβολής των φορολογικών δηλώσεων από τις καταληκτικές ημερομηνίες της Πέμπτης 20.8.2015 για τα νομικά πρόσωπα και της Τετάρτης 26.8.2015 για τα φυσικά πρόσωπα.

Υπενθυμίζεται ότι η εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης συνεπάγεται κυρώσεις για τους φορολογουμένους όπως: 
- Πρόστιμο 100 € (σε περίπτωση μη τήρησης βιβλίων). 
- Προσαύξηση φόρου 0,73% για κάθε μήνα, στο ποσό του φόρου.

Υπενθυμίζεται πως εχθές, με επιστολή του προς τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, Τρύφωνα Αλεξιάδη, ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Κωνσταντίνος Κόλλιας ζητούσε τη μετάθεση των καταληκτικών ημερομηνιών για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, τόσο από επιχειρήσεις, όσο και από φυσικά πρόσωπα.

http://www.capital.gr/

 

Μπορεί η κυβέρνηση να ενέκρινε με καθυστέρηση πολλών μηνών την σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ωστόσο η ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης, από την οποία αναμένονται έσοδα ύψους 1,234 δισ. ευρώ, είναι στον «αέρα» λόγω προσκομμάτων που θέτει πλέον η πλευρά του αναδόχου.

Το σχήμα υπό τη γερμανική Fraport αφενός μεν ζητεί να της παρασχεθούν αδιαμφισβήτητες εγγυήσεις για την παραχώρηση, αλλά επίσης, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, δυσκολεύεται να εξασφαλίσει χρηματοδότηση εξαιτίας του ρίσκου της χώρας. Η σύμβαση για την παραχώρηση των αεροδρομίων δεν έχει ακόμη υπογραφεί, αν και πηγές με γνώση των λεπτομερειών της υπόθεσης διαβεβαιώνουν την «Κ» πως θα καταβληθεί ιδιαίτερη προσπάθεια, με επισπεύδοντα το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε αυτό να καταστεί δυνατόν ενδεχομένως έως τα τέλη Νοεμβρίου. Θα χρειαστεί βέβαια για κάτι τέτοιο και η παράταση ισχύος της εγγυητικής επιστολής, συμπληρώνουν οι ίδιες πληροφορίες. Ακόμη και έτσι, όμως, αρμόδιοι παράγοντες εκφράζουν επιφυλάξεις για το κατά πόσο το τίμημα του 1,234 δισ. ευρώ θα μπορέσει να εισπραχθεί εντός του 2015, όπως προβλέπεται στο νέο μνημόνιο.
Πηγές με γνώση των όσων διημείφθησαν το προηγούμενο εξάμηνο μεταξύ Αθήνας και Fraport αποκαλύπτουν στην «Κ» πως οι Γερμανοί, λόγω πολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητας στην Ελλάδα, είχαν φτάσει στο σημείο να ισχυρίζονται πως η προσφορά τους δεν ήταν δεσμευτική και να εξέταζαν την πλήρη αποχώρηση. «Ηθελαν να φύγουν και το άνοιγμα της συζήτησης για συμμετοχή του Δημοσίου στο σχήμα που θα αποκτήσει τον έλεγχο των αεροδρομίων όπως και οι κάθε λογής δηλώσεις από αρμόδιους και αναρμόδιους τους έδωσε το δικαίωμα να αμφισβητήσουν τις δεσμεύσεις τους», αναφέρουν παράγοντες που συμμετείχαν στην όλη διαδικασία. Θυμίζουν, δε, τη συνάντηση –στα τέλη Απριλίου– του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Fraport, Stefan Schulte, και δηλώσεις από ελληνικής πλευράς για αλλαγή των όρων της συμφωνίας. Υπενθυμίζουν επίσης τα διαβήματα του πρωθυπουργού του ομόσπονδου γερμανικού κρατιδίου της Εσσης (το οποίο ελέγχει το 31,35% της γερμανικής εισηγμένης) Βόλκερ Μπούφερ στον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ για εγγυήσεις ολοκλήρωσης της συμφωνίας.
Φαίνεται πάντως πως το ΤΑΙΠΕΔ πέτυχε να διατηρήσει την πλήρη και ουσιαστική εμπλοκή της Fraport, αλλά όχι και να υπογραφεί η σύμβαση. Τώρα το κυβερνητικό συμβούλιο οικονομικής πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ενέκρινε την υπογραφή από το ΤΑΙΠΕΔ της σύμβασης παραχώρησης αναβάθμισης, συντήρησης, διαχείρισης και λειτουργίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Ομως η υπογραφή εκκρεμεί. Με δηλώσεις εκπροσώπου της, η Fraport χαρακτηρίζει την απόφαση αυτή του ΚΥΣΟΙΠ «βάση για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ της Fraport και του ΤΑΙΠΕΔ», και διευκρινίζει πως ο γερμανικός όμιλος δεν είναι σε θέση να κάνει λόγο για το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων όπως και ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για τις συγκεκριμένες διαπραγματεύσεις. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως ο γερμανικός όμιλος επιθυμεί τόσο να κερδίσει χρόνο όσο και ενδεχόμενες παραχωρήσεις, ενώ παράλληλα επιδιώκει να μην εμφανιστεί ως πειθήνιος επενδυτής που περίμενε υπομονετικά για να πληρώσει ένα τίμημα που ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει χαρακτηρίσει δίκαιο. Πόσο μάλλον που από τον Νοέμβριο του 2014, οπότε και κατατέθηκε η δεσμευτική προσφορά, έως σήμερα η ελληνική οικονομία έχει διολισθήσει από αναπτυσσόμενη σε υφεσιακή και έχουν επιβληθεί έλεγχοι στην κίνηση κεφαλαίων.
Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική πλευρά έχει προβλέψει στο Asset Development Plan του ΤΑΙΠΕΔ, που ψηφίστηκε ως παράρτημα του Μνημονίου από τη Βουλή, κλείσιμο όλων των εκκρεμοτήτων «το ταχύτερο δυνατό», ψήφιση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή τον Ιανουάριο του 2016 και παράδοση των αεροδρομίων τον Μάρτιο του 2016. Η προσφορά της Fraport (σε κοινοπραξία με τη Slentel Ltd, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου) πέρυσι τον Νοέμβριο προέβλεπε 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως βάσει του πληθωρισμού.

Επενδύσεις 1,4 δισ.

Οι επενδύσεις που θα υλοποιηθούν την πρώτη 4ετία σύμφωνα με όσα προβλέπει η προσφορά της κοινοπραξίας θα προσεγγίσουν τα 330 εκατ., ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης θα φτάσουν κοντά στο 1,4 δισ. Τα ποσά αυτά είναι επιπλέον του εφάπαξ τιμήματος και του ετήσιου εγγυημένου καταβλητέου μισθώματος.
Κύριος μέτοχος της εισηγμένης στη Φρανκφούρτη Fraport είναι, το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Εσσης (31,35%), και ακολουθούν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Εσσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%), η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited (5,27%) ενώ οι λοιποί μέτοχοι ελέγχουν το υπόλοιπο 34,91%.

http://www.kathimerini.gr

 

Ανησυχητική αύξηση της τάξης του 2% κατέγραψε η εγγεγραμμένη ανεργία τον Ιούλιο, με τη λίστα ανέργων του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) να αριθμεί πλέον 952.550 άτομα.

Οπως φάνηκε και από τα στοιχεία του συστήματος Εργάνη που καταγράφει τις ροές απασχόλησης (προσλήψεις - απολύσεις), η επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων στις τράπεζες αποτέλεσε τη θρυαλλίδα που έσπασε την ισορροπία που είχε δημιουργηθεί τους προηγούμενους μήνες στην ελληνική αγορά εργασίας. Ετσι, μέσα σε ένα μήνα, από τον Ιούνιο στον Ιούλιο, εν μέσω θέρους και τουριστικής περιόδου, στον ΟΑΕΔ προστέθηκαν άλλοι 19.090 νέοι άνεργοι (ανεξάρτητα από το εάν δηλώνουν ότι αναζητούν εργασία ή όχι). Την ίδια στιγμή, επιδότηση από τον Οργανισμό λαμβάνει μόλις ο ένας στους δέκα (10,63% του συνόλου των εγγεγραμμένων).
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του ΟΑΕΔ, οι εγγεγραμμένοι άνεργοι τον Ιούλιο έφθασαν τους 952.550. Από αυτούς οι 536.273 είναι μακροχρόνια άνεργοι, κάτι που σημαίνει ότι το 56,29% του συνόλου των ανέργων που έχουν εγγραφεί στα μητρώα του Οργανισμού, βρίσκονται χωρίς δουλειά χρονικό διάστημα άνω των 12 μηνών.
Αύξηση της τάξης του 29,88% κατέγραψαν και οι επιδοτούμενοι άνεργοι φτάνοντας τα 101.257 άτομα (+23.297 άτομα μέσα σε ένα μήνα). Στις μαζικές απολύσεις που έγιναν με αφορμή ή αιτία τα capital controls, πρέπει να προστεθούν και οι άνεργοι εξαιτίας της λήξης της σχολικής χρονιάς, που οδήγησε μαζικά εργαζόμενους από τον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης στην ανεργία ώστε να λάβουν το επίδομα που τους αναλογεί για μερικούς μήνες. Από το σύνολο των επιδοτούμενων ανέργων, περισσότεροι από τους μισούς (51,94% ή 52.588 άτομα) προέρχονται από τις ηλικίες μεταξύ 30 και 44 ετών. Συγκριτικά με το σύνολο των εγγεγραμμένων ανέργων οι επιδοτούμενοι ανέρχονται στο 10,63%, δηλαδή μόλις ένας στους δέκα ανέργους λαμβάνει κάποιας μορφής επιδότηση από τον ΟΑΕΔ.
Από την ηλικιακή κατηγορία 30-44 ετών προέρχονται οι περισσότεροι άνεργοι (386.051 άτομα ή 40,52%). Ακολουθεί η κατηγορία 45-54 ετών (212.022 άτομα ή 22,25%) και στη συνέχεια η κατηγορία 55-64 ετών (129.519 ή 13,59%), γεγονός που δείχνει ότι η ανεργία πλήττει σημαντικά όσους βρίσκονται κοντά στη σύνταξη.
Η ανεργία χτυπάει περισσότερο τις γυναίκες, κάτι που αποδεικνύεται και από τα στοιχεία του ΟΑΕΔ. Από τους εγγεγραμμένους που αναζητούν εργασία, οι άνεργες αποτελούν το 61,82% ήτοι 505.552 άτομα.
Σε σχέση με το επίπεδο εκπαίδευσης, οι περισσότεροι άνεργοι είναι απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (437.130 άτομα ή 45,89%). Πολύ υψηλό όμως είναι και το ποσοστό των ανέργων που έχουν πτυχίο πανεπιστημίου ως απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (19,82% ή 188.798 άτομα).

http://www.kathimerini.gr/

 

 

Τον απεγκλωβισμό των τραπεζών από τον ELA επιχειρεί σταδιακά η Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία ζήτησε και φυστικά πέτυχε μικρότερο όριο έκτακτης χρηματοδότησης από την ΕΚΤ μέσω του έκτακτου αυτού μηχανισμού.

Ετσι, χθες το όριο του ELA με βάση τα όσα καταγράφει το πρακτορείο Reuters, επικαλούμενο τραπεζικές πηγές, διαμορφώθηκε από χθες στα 89,7 δισ. ευρώ έναντι 91 δισ. ευρώ που ίσχυε πριν.

Συγχρόνως πρέπει να σημειωθεί πως τον Ιούλιο οι τράπεζες είχαν φθάσει τη χρήση της βοήθειας αυτής συνολικά στα 85,3 δισ. ευρώ έναντι 86,6 δισ. ευρώ τον Ιούνιο. To παραπάνω αίτημα για χαμηλότερο όριο του ELA αποδίδεται στη βελτίωση της ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος.

Ρευστότητα
Η βελτίωση της ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών οφείλεται:

• Στις εισροές που σημειώθηκαν μέσα στον Αύγουστο. Υπολογίζεται αύξηση καταθέσεων γύρω στα 400 εκατ. ευρώ από τις αρχές του Αυγούστου.

Τον Ιούνιο οι καταθέσεις ιδιωτών και Δημοσίου, με βάση τα επίσημα στοιχεία που είχε δημοσιοποιήσει η ΤτΕ, ήταν 130,5 δισ. ευρώ, ενώ χωρίς το Δημόσιο οι καταθέσεις τον Ιούνιο είχαν οδηγηθεί στα 122 δισ. ευρώ. Περαιτέρω ήταν η πτώση των καταθέσεων τον Ιούλιο, με το συνολικό τους ύψος να αγγίζει τα 127 δισ. ευρώ.

• Στο γεγονός πως δεν είναι εφικτή η μαζική ανάληψη καταθέσεων λόγω των capital controls, με αποτέλεσμα μισθοδοσίες κ.λπ. να μην εκρέουν από το σύστημα. Βεβαίως η εικόνα αυτή αναμένεται να αλλάξει μερικώς από το τέλος Αυγούστου, οπότε θα ξεκινήσουν να αποπληρώνονται οι φορολογικές υποχρεώσεις και άρα θα σημειωθούν εκροές καταθέσεων εκ νέου.

Εκτιμάται πως το μαξιλάρι που διαθέτουν οι τράπεζες μέσω ELA είναι υπεραρκετό στην παρούσα τουλάχιστον φάση. Μάλιστα, μετά τις 20 Αυγούστου, όταν θα αποπληρωθούν τα ομόλογα της ΕΚΤ ως τμήμα του χρέους της χώρας προς τους θεσμούς, θα είναι πιθανόν δυνατή -και πάντως θα επιδιωχθεί- η επαναφορά των τραπεζών στην κανονική και ασφαλώς φθηνότερη γραμμή χρηματοδότησης.

Δεύτερος στόχος για τις ελληνικές τράπεζες και για την Τράπεζα της Ελλάδος είναι τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας να ενταχθούν στην ποσοτική χαλάρωση, στο λεγόμενο QE.

Ασφαλώς προς αυτήν την κατεύθυνση ιδιαίτερα βοηθά η προγραμματισμένη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Την ίδια στιγμή, τράπεζες και ευρωσύστημα ενόψει της ανακεφαλαιοποίησης φαίνεται να συζητούν το ενδεχόμενο τα ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα να δημοσιοποιήσουν τα αποτελέσματά τους για το εξάμηνο με έναν μήνα καθυστέρηση, δηλαδή μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου αντί για το τέλος Αυγούστου, κάτι το οποίο είχε συμβεί και στην προηγούμενη φάση της ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων.

http://www.imerisia.gr

 

Μία αποκαλυπτική εγκύκλιος του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών, κ. Χρήστου Σπίρτζη, που αναρτήθηκε στην «Δι@ύγεια», θέτει ερωτηματικά για το κατά πόσον οι περιφέρειες πράγματι ελέγχουν τις εγκαταστάσεις συστημάτων εισροών-εκροών στα πρατήρια καυσίμων στο πλαίσιο της καταπολέμησης του λαθρεμπορίου καυσίμων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με εξαιρετικά επείγουσα εγκύκλιο του αναπληρωτή υπουργού, η οποία απευθύνεται σε όλες τις Γενικές Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών και κοινοποιείται στο Σώμα Επιθεωρητών Μεταφορών και την Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, οι περιφέρειες δεν έχουν αποστείλει αναφορές για τους ελέγχους για την εφαρμογή των συστημάτων Εισροών-Εκροών στα βενζινάδικα της χώρας.

«Μέχρι σήμερα, παρότι έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα, δεν μας αποστείλετε την αναφορά ελέγχου που προβλέπεται στο (α) σχετικό έγγραφο μας αναφορικά με τον έλεγχο τοποθέτησης του συστήματος εισροών-εκροών στα πρατήρια της Περιφέρειας σας. Υπενθυμίζεται η σοβαρότητα του θέματος δεδομένου ότι το σύστημα αυτό αποτελεί σημαντικό κομμάτι των ενεργειών της πολιτείας για την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας στα καύσιμα» αναφέρει το έγγραφο του κ. Σπίρτζη. 

Σύμφωνα με την εγκύκλιο, αποστέλλεται στις περιφέρειες πίνακας πρατηρίων «που είναι καταχωρημένα στην βάση του συστήματος εισροών-εκροών της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων» προκειμένου να γίνει διασταύρωση και έλεγχος με τα στοιχεία των περιφερειών, «και με αυτοψία αν αυτή χρειαστεί», αναφέρεται. Στο έγγραφο οι περιφέρειες καλούνται να αποστείλουν έως τις 30 Σεπτεμβρίου στη ΓΓ Δημοσίων Εσόδων «τα αποτελέσματα της διασταύρωσης των στοιχείων».

Η αναφορά ελέγχου θα αποτελείται από τρία μέρη. «Το πρώτο μέρος θα περιέχει τα στοιχεία των πρατηρίων που δεν είναι στον πίνακα του εισροών-εκροών του Υπουργείου Οικονομικών αλλά διαθέτουν άδεια λειτουργίας μέχρι 08-07-15, σύμφωνα µε τα αρχεία σας. Το δεύτερο μέρος θα περιέχει τα στοιχεία των πρατηρίων που είναι στον πίνακα εισροών-εκροών του Υπουργείου Οικονομικών αλλά δεν έχει εκδοθεί μέχρι της 08-07-15 άδεια λειτουργίας που να περιέχει το σύστημα εισροών-εκροών. Το τρίτο μέρος θα περιέχει τις ενέργειες που έγιναν από την Υπηρεσία σας αναφορικά με τα πρατήρια καυσίμων που αναγράφονται στο δεύτερο μέρος της αναφοράς σας. Ειδικότερα θα θέλαμε να γνωρίζουμε τις κυρώσεις που έχουν ήδη επιβληθεί» αναφέρει ο αναπληρωτής υπουργός.

http://www.tovima.gr

 

Τετάρτη, 19 Αυγούστου 2015 10:45

Μείωση των προστίμων κατά 50% στο ΚΤΕΟ

Τη δυνατότητα μείωσης του προστίμου των 150 ευρώ σε όσους δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ το ΙΧ τους, δίνει εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομίας και Υποδομών.

Ειδικότερα, με τη νέα εγκύκλιο, τα πρόστιμα για όσους περάσουν από ΚΤΕΟ τα οχήματά τους μέσα στο 2015 θα έχουν μείωση 50%. Έτσι για ΙΧ, ενώ το προβλεπόμενο τέλος εκπρόθεσμου αρχικού ελέγχου πέραν των 6 μηνών είναι 65 ευρώ, θα καταβληθεί το τέλος εκπρόθεσμου αρχικού ελέγχου, που είναι 33 ευρώ. Επίσης, προς αποφυγή συνωστισμού στα ΚΤΕΟ της χώρας ορίζονται τρεις καταληκτικές ημερομηνίες εντός των οποίων θα πρέπει να διενεργηθεί ο περιοδικός τεχνικός έλεγχος:

α. Η 30-09-2015, για τα οχήματα που έπρεπε να ελεγχθούν έως τις 30-06-2014.

β. Η 31-10-2015, για τα οχήματα έπρεπε να ελεγχθούν από 01-07-2014 έως 31-12-2014.

γ. Η 30-11-2015, για τα οχήματα που έπρεπε να ελεγχθούν έως και τις 14 Σεπτεμβρίου 2015. Β.Κ.

 

http://www.dikaiologitika.gr

Τη δυνατότητα μείωσης του προστίμου των 150 ευρώ σε όσους δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ το ΙΧ τους, δίνει εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομίας και Υποδομών. Ειδικότερα, με τη νέα εγκύκλιο, τα πρόστιμα για όσους περάσουν από ΚΤΕΟ τα οχήματά τους μέσα στο 2015 θα έχουν μείωση 50%. Έτσι για ΙΧ, ενώ το προβλεπόμενο τέλος εκπρόθεσμου αρχικού ελέγχου πέραν των 6 μηνών είναι 65 ευρώ, θα καταβληθεί το τέλος εκπρόθεσμου αρχικού ελέγχου, που είναι 33 ευρώ. Επίσης, προς αποφυγή συνωστισμού στα ΚΤΕΟ της χώρας ορίζονται τρεις καταληκτικές ημερομηνίες εντός των οποίων θα πρέπει να διενεργηθεί ο περιοδικός τεχνικός έλεγχος: α. Η 30-09-2015, για τα οχήματα που έπρεπε να ελεγχθούν έως τις 30-06-2014. β. Η 31-10-2015, για τα οχήματα έπρεπε να ελεγχθούν από 01-07-2014 έως 31-12-2014. γ. Η 30-11-2015, για τα οχήματα που έπρεπε να ελεγχθούν έως και τις 14 Σεπτεμβρίου 2015.

Απέρριψε το αίτημα της Ελλάδας για παράταση του ΕΣΠΑ 2007-2013 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας, το οποίο παραδέχεται ότι είναι πιθανόν να χαθούν πόροι από το πρόγραμμα, ενώ αποκαλύπτει ότι έργα ύψους 1,4 δισ. ευρώ απεντάσσονται από το παλιό και ίσως ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ και προτείνεται δεκάδες έργα να περάσουν ως «γέφυρες» στο νέο πρόγραμμα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με έγγραφο που διαβίβασε στη Βουλή ο υπουργός κ. Γιώργος Σταθάκης απαντώντας σε γραπτή ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου του ΠαΣοΚ κ. Βασίλη Κεγκέρογλου, σημειώνεται ότι «η δημοσιονομική στενότητα και η έλλειψη ρευστότητας έχουν επηρεάσει αρνητικά την υλοποίηση των έργων που είναι ενταγμένα στα επιχειρησιακά προγράμματα της περιόδου 2007-2013, η οποία λήγει επισήμως στις 31 Δεκεμβρίου 2015».
«Η κρίση ρευστότητας και κάθε εξωτερικός παράγοντας που επηρεάζει αρνητικά την πορεία υλοποίησης του ΕΣΠΑ δεν είναι η μόνη ούτε η πιο σημαντική αιτία μιας αρνητικής υλοποίησης. Ο αναποτελεσματικός προγραμματισμός των προηγουμένων χρόνων, η μεγάλη υπερδέσμευση αλλά και η συνεχής αποδυνάμωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ως αποτέλεσμα των περιοριστικών πολιτικών της προηγούμενης κατάστασης, συνέβαλαν καθοριστικά στην τρωτότητα του ΕΣΠΑ και αποτελούν την κύρια αιτία των σημαντικών καθυστερήσεων» αναφέρει το έγγραφο που υπογράφεται από τον ΓΓ ΕΣΠΑ και Δημοσίων Επενδύσεων κ. Αλέξανδρο Χαρίτση.
Οι επιπτώσεις
Οπως σημειώνεται, το υπουργείο έχει προχωρήσει σε ενέργειες για τη μείωση αυτών των επιπτώσεων προκειμένου να μη χαθούν χρήματα ή να επιβαρυνθεί το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Η ΓΓ ΕΣΠΑ «προχωρεί σε συνεργασία με τις διαχειριστικές αρχές των προγραμμάτων στην κατά προτεραιότητα πληρωμή έργων από τον κεντρικό λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδος σε έργα που προσφέρουν άμεσα στην αποτελεσματική υλοποίηση των προγραμμάτων, στην αύξηση της απορρόφησης και στην εισροή πόρων» σημειώνει.
Ωστόσο, όπως αναφέρεται, αυτά τα μέτρα «ενδέχεται να μην αποδειχθούν αρκετά για την αποφυγή απώλειας πόρων από μη απορρόφηση σε κάποια επιχειρησιακά προγράμματα του 100% της κοινοτικής συνδρομής». Μάλιστα αποκαλύπτεται ότι η Ελλάδα «έχει ήδη λάβει αρνητική απάντηση από πλευράς της ΕΕ στο αίτημα μικρής παράτασης» του ΕΣΠΑ 2007-2013.
Ο ρυθμός απορρόφησης
Στο μεταξύ σε άλλο έγγραφο του κ. Χαρίτση που διαβιβάστηκε στη Βουλή σε απάντηση γραπτής ερώτησης του βουλευτή Αχαΐας των ΑΝΕΛ κ. Νίκου Νικολόπουλου σημειώνεται ότι η συνολική απορρόφηση των διαθέσιμων πόρων του ΕΣΠΑ ανέρχεται σε 20,2 δισ. ευρώ ή 91,98% μετά την εφαρμογή του λεγόμενου top-up, δηλαδή την αύξηση της κοινοτικής συμμετοχής ως και 95% με ανάλογη μείωση των εθνικών πόρων. «Ο στόχος των δαπανών για το 2015 για όλα τα επιχειρησιακά προγράμματα του ΕΣΠΑ συμπίπτει με το υπόλοιπο ποσό που απομένει ως το ασφαλές κλείσιμο των προγραμμάτων» αναφέρεται.
Σε σχέση με το νέο ΕΣΠΑ (20,1 δισ. ευρώ κοινοτική συνδρομή και εκτιμώμενη δημόσια εθνική συμμετοχή 5,3 δισ. ευρώ) το υπουργείο Οικονομίας σημειώνει ότι οι επιτροπές παρακολούθησης του νέου ΕΣΠΑ συνεδρίασαν για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2015 για την έγκριση της εξειδίκευσης των προγραμμάτων, οι προσκλήσεις των οποίων αναμένεται να εκδοθούν στο δεύτερο εξάμηνο του 2015.
Ο ΓΓ ΕΣΠΑ σημειώνει ότι έχει συνταχθεί ενδεικτικός κατάλογος 359 έργων προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ «προς μεταφορά» τα οποία απεντάσσονται από το παλιό ΕΣΠΑ «για διαχειριστικούς λόγους και δύνανται να μεταφερθούν στη νέα προγραμματική περίοδο, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν τους κανόνες επιλεξιμότητας».
Παράλληλα έχει συνταχθεί και άλλος κατάλογος 313 έργων τα οποία προτείνεται να χρηματοδοτηθούν ως έργα-γέφυρες του νέου ΕΣΠΑ. Ο τελικός προϋπολογισμός τους για το ΕΣΠΑ 2007-2013 ανέρχεται σε 2 δισ. ευρώ, ενώ ο τελικός προϋπολογισμός τους για το νέο ΕΣΠΑ εκτιμάται ότι φτάνει τα 3,1 δισ. ευρώ.

http://www.ypodomes.com

 

 Το διαβόητο «Πρόγραμμα Διάλυσης και Τουρκοποίησης» είχε ερημώσει το νησί - Ενας από τους εκδιωχθέντες του 1966, όμως, επέστρεψε στο νησί, ξαναζωντάνεψε τον τόπο και έχει γίνει φανός ελπίδας για το μέλλον.

Η σημερινή μισοερειπωμένη όψη του χωριού Σχοινούδι της Ιμβρου αποτελεί αδιάψευστο μάρτυρα των όσων με επιτυχία εφάρμοσε στο νησί η Τουρκία μετά το 1964 με το περιβόητο «Πρόγραμμα Διάλυσης και Τουρκοποίησης», με το οποίο ουσιαστικά ξερίζωσε το ελληνικό στοιχείο που ως τότε πλειοψηφούσε. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, κάτι φαίνεται να αλλάζει στο Σχοινούδι, και ουσιαστικά σε ολόκληρη την Ιμβρο, εξαιτίας ενός ανθρώπου που πήρε την απόφαση να επιστρέψει πίσω και να ζωντανέψει τον τόπο του.

«Δεν ήθελα να φύγω από την Ιμβρο. Μας ανάγκασαν να φύγουμε. Αλλά πάντα είχα στον νου μου πως κάποια μέρα θα γυρίσω πίσω», λέει στο «ΘΕΜΑ» ο κ. Νίκος Δολδούρης, ο οποίος το 1966 -στο ζενίθ των τουρκικών μεθοδεύσεων- εγκατέλειψε με την οικογένειά του το νησί, για να βρεθεί στην Αθήνα και από εκεί στη μακρινή Αυστραλία.

Με τη Συνθήκη της Λωζάνης -το 1923- η Ιμβρος -όπως και η μικρότερη Τένεδος- παραχωρήθηκε στην Τουρκία λόγω... γεωγραφικής θέσης, αφού τα δύο νησιά βρίσκονται πλησίον των Στενών των Δαρδανελίων. Η ίδια συνθήκη προέβλεπε «ειδικό καθεστώς αυτοδιοίκησης», το οποίο ουδέποτε σεβάστηκε η Αγκυρα, η οποία γρήγορα έθεσε σε εφαρμογή σχέδιο εκτουρκισμού του νησιού, με εκδίωξη του ελληνικού πληθυσμού και εποικισμό του από Τούρκους της ενδοχώρας αλλά και της Βουλγαρίας.

Οι αριθμοί μαρτυρούν όσα με επιτυχία εφάρμοσε η Αγκυρα στην Ιμβρο. Από τους 6.555 Ελληνες του 1927 -σε σχέση με τους 155 Τούρκους που κατοικούσαν τότε στο νησί- σήμερα οι αριθμοί αυτοί έχουν αντιστραφεί άρδην. Το 2000 οι Τούρκοι στην Ιμβρο έφτασαν τους 8.913 και οι Ελληνες περιορίστηκαν δραματικά σε 135. Οι Τούρκοι δεν άλλαξαν μόνο τις ελληνικές ονομασίες των επτά χωριών του νησιού (Παναγία, Γλυκύ, Κάστρο, Ευλάμπιο, Αγιοι Θεόδωροι, Αγρίδια και Σχοινούδι), αλλά τα εποίκησαν κιόλας, καταπατώντας ιδιοκτησίες ομογενών.

Παράλληλα έχτισαν τέσσερα νέα χωριά (Eselek, Ugurlu, Sahinkaya, Sirinkoy) μεταφέροντας σε αυτά Τουρκοπόντιους από την περιοχή της Τραπεζούντας, Κούρδους από τα βάθη της χώρας, ακόμη και Τουρκοβούλγαρους.

Ως τις αρχές της δεκαετίας του 1960 το Σχοινούδι (σημερινό Derekoy) ήταν το μεγαλύτερο χωριό όχι μονάχα της Ιμβρου, αλλά και ολόκληρης της Τουρκίας. Αριθμούσε σχεδόν 2.500 κατοίκους, όλοι τους Ελληνες, που στην πλειονότητά τους ασχολούνταν με τη γη -κατείχαν σχεδόν τα 2/3 των καλλιεργήσιμων εκτάσεων του νησιού- και δραστηριοποιούνταν στο εμπόριο όχι μόνο στα κοντινά νησιά του Αιγαίου, αλλά έφταναν έως την Κωνσταντινούπολη, τη Σμύρνη και τη Θεσσαλονίκη.

Τι ήταν, τι απέγινε

Ηδη από τις αρχές του 20ού αιώνα το χωριό διέθετε επτατάξια Αστική Σχολή και μια αξιοσημείωτη κοινοτική οργάνωση που περιγράφεται στον «Κανονισμό Κοινότητος Σχοινουδίου» που τέθηκε σε λειτουργία το 1904, εφαρμόστηκε επί ελληνικής κυριαρχίας (1912-1923) και καταργήθηκε μετά τη Συνθήκη της Λωζάνης (1923), όπως και η ίδια η συνθήκη άλλωστε από τους Τούρκους. Το Σχοινούδι ήταν ουσιαστικά το οικονομικό και εμπορικό κέντρο του νησιού, όπως μαρτυρούν σήμερα τα δεκάδες μισογκρεμισμένα σπίτια και καταστήματα, πολλά χτισμένα με τον μοντέρνο ρυθμό της εποχής. Μόνο το εμπορικό κέντρο του χωριού κάλυπτε έκταση 15 περίπου στρεμμάτων, ενώ λειτουργούσαν και δύο κινηματογράφοι που προέβαλλαν και ελληνικές ταινίες της εποχής. Μόνο ο αφανισμός του Σχοινουδίου θα επέτρεπε στην Τουρκία να εφαρμόσει με επιτυχία το λεγόμενο «Πρόγραμμα Διάλυσης και Τουρκοποίησης» που τέθηκε σε εφαρμογή το 1964 στην Ιμβρο και ήταν ουσιαστικά η αρχή του τέλους για τη μακραίωνη παρουσία του Ελληνισμού στο νησί.

Ερείπια, ερήμωση, εγκατάλειψη. Η εικόνα των ελληνικών χωριών της Ιμβρου είναι αποκαρδιωτική. Η αισιοδοξία, όμως, ενός Ελληνα ξαναδίνει πνοή ζωής στις πατρογονικές εστίες.
Η αρχή έγινε με τη λειτουργία στον κάμπο του Σχοινουδίου Ανοικτών Αγροτικών Φυλακών. Οι βαρυποινίτες κυκλοφορούσαν ελεύθερα στο χωριό, βιαιοπραγώντας και τρομοκρατώντας τους ομογενείς κατοίκους, αλλά και λεηλατώντας τις περιουσίες τους. Ακολούθησε η απαλλοτρίωση όλων των εκτάσεων στον εύφορο κάμπο, με αποτέλεσμα να σταματήσει κάθε οικονομική δραστηριότητα στην περιοχή. Ωστόσο -σε μια εποχή όπου ήταν σε έξαρση το κυπριακό πρόβλημα- η απαγόρευση λειτουργίας ελληνικών σχολείων, οι καταστροφές και οι λεηλασίες των εκκλησιών και οι απειλητικές διαθέσεις των καταδίκων, αλλά και των εποίκων που είχαν κατακλύσει το νησί, οδήγησαν εκατοντάδες Ελληνες του χωριού -όπως και ολόκληρης της Ιμβρου- να πάρουν τον  δρόμο της προσφυγιάς. «Η κατάσταση πλέον είχε φτάσει στο απροχώρητο. Δεν υπήρχε μέλλον και ελπίδα. Μαζέψαμε τα υπάρχοντά μας σε δυο βαλίτσες, κλειδώσαμε το σπίτι και κατεβήκαμε στο λιμάνι για να πάρουμε το καράβι για την απέναντι ακτή και καταλήξαμε οικογενειακώς στην Αθήνα», λέει ο κ. Δολδούρης, ο οποίος άφησε πίσω του το νησί σε ηλικία 24 ετών. Η ιστορία της οικογένειάς του είναι παρόμοια με δεκάδες άλλων της Ιμβρου, που μέσα σε μια νύχτα εγκατέλειψαν σπίτια και περιουσίες ρίχνοντας μαύρη πέτρα - μέχρι πρότινος τουλάχιστον. Σήμερα ο ελληνικός πληθυσμός του Σχοινουδίου δεν ξεπερνάει τους 30 Ελληνες, ενώ υπάρχουν και οικογένειες Κούρδων που κατέλαβαν αυθαίρετα ελληνικά σπίτια.

Ο νόστος

Μετά από 24 χρόνια στην Αυστραλία έφτασε η ώρα του νόστου για τον κ. Δολδούρη, που χωρίς ιδιαίτερη σκέψη άφησε ένα πετυχημένο τουριστικό γραφείο, τις ανέσεις και τις πολυτέλειες, για να ξαναπατήσει τα χώματα του αγαπημένου του νησιού. Μοναδικός του στόχος να ξαναζωντανέψει το χωριό όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε, αλλάζοντας την εικόνα της ερήμωσης και της λεηλασίας. «Δεν ήταν αυτά που αφήσαμε. Μ’ έπιασαν τα κλάματα μόλις είδα το κατεστραμμένο χωριό μου και το σπίτι όπου γεννήθηκα. Αλλά ως εκεί. Κατάλαβα πως με τα κλάματα δεν γίνεται τίποτα. Ή φεύγεις και ρίχνεις μαύρη πέτρα πίσω σου ή μένεις και κάνεις πράξεις… καλές τρέλες θα έλεγα», λέει, και συνεχίζει με νόημα: «Δυστυχώς ό,τι ήταν να γίνει έγινε. Πλέον δεν πρέπει να μεμψιμοιρούμε, αλλά να βλέπουμε μπροστά και σταθερά. Αυτό ήταν και εξακολουθεί να είναι μέχρι σήμερα το σκεπτικό μου».

Τα πολλά επιδιορθωμένα και φρεσκοβαμμένα σπίτια, που ξεχωρίζουν μέσα στα υπόλοιπα ερειπωμένα στο Σχοινούδι, φαίνεται να τον δικαιώνουν. Με την υποστήριξη λίγων καλών φίλων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ξεκίνησε να ανακατασκευάζει τα παλαιά σπίτια της οικογένειάς του και να κάνει δημόσια έργα τα οποία είχαν αφεθεί στον  χρόνο, όπως η εκκλησία της Αγίας Μαρίνας, το νεκροταφείο, δρόμοι κ.ά. Στην αρχή οι Τούρκοι -Αρχές και έποικοι- τον αντιμετώπισαν με καχυποψία, ωστόσο γρήγορα αντιλήφθηκαν πως πρόκειται για έναν άνθρωπο που μοναδική κινητήρια δύναμή του ήταν η αγάπη για τον τόπο του. «Οι αρχικές δυσκολίες πέρασαν και ανήκουν στο παρελθόν. Οι Τούρκοι κατάλαβαν πως μέλημά μου είναι να ζωντανέψει το νησί.

«Μας ανάγκασαν να φύγουμε. Αλλά πάντα είχα στον νου μου πως κάποια μέρα θα γυρίσω πίσω», λέει στο «ΘΕΜΑ» ο κ. Νίκος Δολδούρης
Πάντοτε πίστευα πως όταν ευημερεί ο λαός, είτε είναι Ελληνες, είτε Τούρκοι, δεν υπάρχουν προβλήματα. Γι’ αυτό και μόνο εργάζομαι όλα αυτά τα χρόνια», λέει. Βλέποντας την προσπάθειά του να αποδίδει, πολλοί Ιμβριοι που ζουν εκτός νησιού πήραν θάρρος και επέστρεψαν για να διορθώσουν τα πατρικά τους σπίτια. Ετσι, χρόνο με τον χρόνο, όλο και περισσότερα σπίτια του χωριού έπαιρναν και πάλι ζωή, όπως την παλιά καλή εποχή.

Πρώτα ο πολιτισμός

Δεν έμεινε όμως μόνο στο ζωντάνεμα του χωριού. Ο κ. Δολδούρης, πιστεύοντας πως ο πολιτισμός είναι το καλύτερο μέσο συμφιλίωσης των λαών, ξεκίνησε το 1994 να πραγματοποιεί μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις στο άτυπο πολιτιστικό κέντρο που δημιούργησε στο κτήμα της οικογένειάς του, απ’ όπου πέρασαν γνωστοί καλλιτέχνες όπως οι: Ρος Ντέιλι, Αμίν Αλαγκαμπού, Σωκράτης Σινόπουλος, Δόμνα Σαμίου, Γιώργος Νταλάρας, Γλυκερία, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Δήμητρα Γαλάνη, Πέτρος Γαϊτάνος, Σοφία Νεοχωρίτου, Θανάσης Γκαϊφύλλιας.

Το 1996 η συναυλία του Γιώργου Νταλάρα, σε μια εποχή όπου οι ελληνοτουρκικές σχέσεις ήταν στο κόκκινο λόγω των γεγονότων στην Κύπρο (δολοφονία Ισαάκ - Σολωμού), ήταν το κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός στο νησί και την παρακολούθησαν όχι μόνο απλοί Τούρκοι αλλά και οι τοπικοί άρχοντες. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα, με πρωτοβουλία του κ. Δολδούρη, πραγματοποιούνται μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις και στο δημοτικό αμφιθέατρο στην Παναγιά, έδρα του δήμου. Από το 2000 μέχρι σήμερα περίπου 35 μουσικοχορευτικά σχήματα από την Ελλάδα έχουν δώσει παραστάσεις στην Ιμβρο, φιλοξενούμενα στους ξενώνες του κ. Δολδούρη.

Παρά τα όσα ενθαρρυντικά έχουν γίνει πάντως στο νησί, ο ίδιος δηλώνει ρεαλιστής. «Η κατάσταση σήμερα στην Ιμβρο για το ελληνικό στοιχείο είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με πριν από 20 και 30 χρόνια. Επέστρεψαν και κάποιοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ομως για να μην υπάρξει ημερομηνία λήξης, θα πρέπει να γίνουν πολλά που θα οδηγήσουν νέους Ιμβριους να επιστρέψουν μόνιμα στο νησί, να ζήσουν και να εργαστούν εδώ», λέει, παραπέμποντάς μας στο τραγούδι «Ρήμαξαν τα χωριά μας» του Γιώργου Νταλάρα.

 

 http://www.protothema.gr